Artikeln publicerades 15 november 2021

Denna artikel är äldre än fem månader och innehållet kan vara inaktuellt.

Fullmäktiges sammanträden

Förslag

Hej!

Jag följer Fullmäktiges sammanträden och förundras över hur ofta de bifaller att bereda motioner utan att på något sätt analysera kostnader för utredning av de tjänstepersoner som skall bereda ärendet. Det borde analyseras utifrån nyttoeffekt. Det handlar inte om några enstaka motioner utan fullmäktige godkänner beredning på varje sammanträde. Dessutom ligger dessa ärenden i slutet av mötet då de de flesta redan checkat ut och bara vill hem. Jag föreslår att man även redovisar de kostnader som beräknas uppstå i samband med beredningen av motionen så att fullmäktiges ledamöter kan vardera nyttan vid beslutet.

Svar

Hej och tack för visat intresse för den demokratiska processen!

Motioner är ett sätt för förtroendevalda att väcka ärenden till kommunfullmäktige.

Anledningen till att alla motioner godkänns för beredning utan vidare analys är att processen för behandling av motioner är reglerat i kommunallagen. Enligt kommunallagen 5 kap. 22 § och 5 kap. 35 § ska alla inkomna motioner beredas för att kommunfullmäktige ska kunna fatta beslut i ärendet. Det kommunfullmäktige beslutar är därför inte om motionen ska beredas eller ej, utan snarare vilken nämnd som ska ansvara för att bereda motionen. Då alla motioner måste beredas enligt lag är det därför inte heller aktuellt att utföra en kostnadsbedömning av beredningsprocessen, då kommunfullmäktige inte kan neka att bereda motionen.

Med vänlig hälsning
Matilda Dunfjäll, utredare Kommunledningsförvaltningen