Hemtjänst

Du som är äldre, har en funktionsvariation eller sjukdom kan få stöd och hjälp av kommunen. Vi hjälper dig att hitta rätt stöd utifrån dina behov så att du kan leva ett så självständigt och tryggt liv som möjligt.

Hemtjänstens uppgifter

Insatser från hemtjänsten ska underlätta för dig i det dagliga livet och ge dig möjlighet att bo kvar i det egna hemmet. Hemtjänsten formas utefter dina behov av stöd och hjälp.

Du kan till exempel ansöka om

  • Trygghetslarm och tillsyn
  • Stöd i hemlivet som till exempel hjälp att hämta medicin på apoteket, inköp av dagligvaror, städning, tvätt och hjälp med måltider som till exempel enklare matlagning eller att värma mat.
  • Personlig vård som till exempel hjälp vid dusch, att klä på sig och hjälp vid toalettbesök.
  • Avlösning i hemmet och växelvård kan vara insatser för dig som vårdar en anhörig och behöver avlösning.
  • Ledsagning till aktiviteter

Trygghetslarm

Trygghetslarm i det egna boendet är en extra trygghet. Trygghetslarmet är kopplat till hemtjänstens personal och när du larmar får du kontakt med personalen som svarar och hjälper dig. Du kan få kontakt med personal alla tider på dygnet.

Här läser du mer om trygghetslarm

Matdistribution

Du som har svårt att ordna måltider på egen hand kan få matdistribution. Hemtjänsten levererar kyld mat, en gång per vecka, från köket på Nicklagården eller Snyggatorpsskolans kök i Klippan beroende på vart du bor.

Köken lagar traditionell husmanskost från grunden utan hel- och halvfabrikat, så långt som det är möjligt. Matsedeln planeras efter säsong och högtider. Du kan välja mellan nio olika rätter varje vecka och matsedeln har bilder på maträtterna.

Ansökan om bistånd

För att ansöka om insatser, till exempel hemtjänst eller trygghetslarm, kontaktar du en socialsekreterare på Biståndsenheten via kommunens servicecenter eller via e-post. Du kan även använda vår e-tjänst.

När du lämnar in en ansökan om bistånd kommer du få kontakt med en socialsekreterare som inleder en utredning. Kontakten kan ske via hembesök eller via telefonsamtal beroende på din situation. Du får gärna ha en närstående med vid mötet.

Under mötet kommer du och socialsekreteraren samtala om vad du behöver för stöd. Uppgifterna sammanfattas sedan i en utredningen som du har rätt att läsa och lämna synpunkter på.

Inför mötet med socialsekreteraren bör du tänka på:

  • Hur ditt boende och dess närmiljö ser ut
  • Din fysiska och psykiska hälsa
  • Hur din vardag ser ut
  • Vad som är värdefullt för dig

När får du besked?

Handläggningstiden brukar variera mellan 1-6 veckor beroende på vad du ansöker om. Stora utredningar där socialsekreteraren behöver få in läkarintyg eller andra bedömningar kan ta längre tid.

När utredningen är klar görs en bedömning av ditt behov. Socialsekreteraren prövar ditt behov av stöd och hjälp utifrån vad som kan tillgodoses på annat sätt till exempel av din partner och utifrån vad socialnämnden anser är en skälig levnadsnivå. Därefter fattas ett beslut om vilken hjälp du har rätt till enligt socialtjänstlagen. Beslutet meddelas skriftligt. Om du inte är nöjd med beslutet har du alltid rätt att överklaga.

Socialsekreteraren följer varje år upp ditt beslut om behov av stöd och hjälp. Även den som utför din hjälp kommer att följa upp den hjälp och det stöd de ger dig, minst två gånger per år.

Hur mycket betalar jag?

Avgiften beräknas med hänsyn till din inkomst och de insatser du har.

För beräkning av avgiften behöver du lämna uppgifter om din ekonomi till socialförvaltningen. Du får sedan ett beslut om din hemtjänstavgift. Beslutet kan överklagas.

Läs mer om avgifter här

Om oss som arbetar i hemtjänsten

Älmhults kommuns uppgift är att ge dig service av god kvalitet utifrån dina behov och förutsättningar. Vi har mångårig och gedigen erfarenhet av hemtjänst. För oss är din delaktighet i planeringen viktig. Därför får du en kontaktman som tillsammans med dig skapar en genomförandeplan för hur och när hjälpen ska utföras. Vi eftersträvar att du ska få hjälp av så få personer som möjlig för att skapa en god kontinuitet. Den hjälp du får följs upp regelbundet, bland annat genom att vi tillsammans med dig uppdaterar din genomförandeplan.

Personalens kompetens

Omsorgspersonal har undersköterskeutbildning eller annan kompetens som
bedöms som likvärdig.

Personalen genomgår kontinuerlig kompetensutveckling inom olika områden som till exempel etik och bemötande, hjärtlungräddning samt brandkunskap.

Språkkunskaper:

Det är en merit att ha kunskap om andra kulturer och förutom svenska också kunna fler språk som talas eller förstås av personer som får hjälp av oss.

Profilering

Vi har gedigen och mångårig erfarenhet av hemtjänst. All personal genomgår utbildning i etik och bemötande vilket ger dig ett professionellt bemötande. Kontaktmannaskap ger en personlig länk mellan dig och hemtjänsten. Vi har träffpunkter som skapar möjligheter till aktiviteter och gemenskap för dig.

Fast omsorgskontakt

För att kunna ge en god omvårdnad och så bra omsorg som möjligt är en i personalen din fasta omsorgskontakt. Din fasta omsorgskontakt har till uppgift att vara särskilt behjälplig vid frågor som berör dig.

Genomförandeplan

En genomförandeplan är en plan som beskriver hur en beslutad insats praktiskt ska genomföras och vilken målsättning det finns för hjälpen och stödet.

En genomförandeplan kan beskrivas som en överenskommelse mellan dig och personalen där vi tillsammans skriver ned hur du vill att vi ska hjälpa dig och vad som är viktigt för dig för att du ska känna dig trygg och känna välbefinnande. Vi arbetar utifrån ett behovsinriktat arbetssätt med individens behov i centrum och det betyder att vi ska hjälpa och stötta dig med det du inte klarar av att göra själv.

Resultat på våra kvalitetsmätningar

Resultatet av mätningar på vår kvalitet och kontinuitet hittar du via länken nedan.

Kolada Länk till annan webbplats.

Vår målsättning

Dina insatser utförs med god kvalitet och ges under trygga och säkra former. Älmhults kommuns hemtjänst kännetecknas av ett gott bemötande, vi har dina behov i fokus.

Antal anställda:

cirka 120 inom hemtjänsten.

Kontaktuppgifter

Älmhults kommun
Besöksadress: Stortorget 1
Postadress: Box 500, 343 23 Älmhult

FixarElme

FixarElme hjälper dig som fyllt 70 år och som bor i Älmhults kommun med småsysslor i hemmet. Småsysslor som till exempel att byta glödlampor, bära in ved eller hänga upp tavlor. FixarElme drivs av daglig verksamhet.

Arbetet utförs kostnadsfritt men du får själv betala för eventuellt material.

Vi kan hjälp dig med att:

  • byta glödlampor
  • bära upp/tar ner saker från källare eller förråd
  • bära ut skräp till återvinning
  • hänga upp tavlor
  • ta in ved till vedspis eller kamin
  • ta bort/halksäkra mattor
  • ta fram/bära in trädgårdsmöbler

Vi kan inte hjälpa dig med:

  • arbetsuppgifter som ingår i hemtjänstpersonalens arbete
  • fönsterputsning
  • trädgårdsarbete
  • hämtning och transport av hjälpmedel
  • reparationer som även en yngre person måste anlita hjälp för att genomföra
  • borrning i vägg/tak
  • Korttidsboende

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?