- Startsida
- Haganässkolan
- Program på Haganässkolan
- Barn- och fritidsprogrammet
Barn- och fritidsprogrammet
Gillar du möten med människor, stora som små? Vill du bli en bra ledare och utveckla din kommunikationsförmåga? Då är Barn- och fritidsprogrammet något för dig.
Inriktning mot Pedagogik och social verksamhet
På Haganässkolan finns Barn- och fritidsprogrammet med inriktning mot Pedagogik och social verksamhet, där kommunikation, ledarskap och kommunikation är extra viktigt.
När du väljer Barn- och fritidsprogrammet öppnar du dörren till ett spännande arbete med människor i alla åldrar. Genom utbildningen får du kunskaper och färdigheter i pedagogik, psykologi, sociologi och service. Du läser också ämnen som är gemensamma för hela gymnasieskolan; engelska, historia, idrott och hälsa, naturkunskap, samhällskunskap och svenska.
Barn och fritid - ett yrkesprogram
Barn och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram där delar av din utbildning förläggs på en eller flera arbetsplatser under minst 15 veckor, så kallad APL. Du har ändå möjlighet att välja kurser som ger grundläggande behörighet till högskolan.
APL - arbetsplatsförlagt lärande
Den arbetsplatsförlagda utbildningen är en mycket värdefull del av din utbildning. Du får genom din APL unika erfarenheter och viktiga kontakter med arbetslivet och potentiella arbetsgivare. Du har företräde till feriearbeten på förskolorna och fritidshemmen i Älmhults kommun.
Vad kan du bli efter avslutade studier på Barn och fritid?
Efter avklarade studier får du en yrkesexamen och kan påbörja din yrkesbana direkt. Om du har valt högskolespåret har du grundläggande behörighet för att studera på högskolan. Exempel på jobb efter avslutade studier är barnskötare inom förskoleverksamhet, elevassistent inom skolverksamheten och andra tjänster inom fritidsverksamhet.
Vill du besöka Barn- och fritidsprogrammet?
Vill du som elev besöka programmet under en helt vanlig skoldag så kan du boka ditt besök genom att följa denna länk. Vi bjuder på lunch under ditt besök. Välkommen till Haganässkolan!
Programråd
- 17 mars 2022
Kursprogram
Gymnasiegemensamma ämnen
Kursnamn | Poäng | Åk 1 | Åk 2 | Åk 3 |
---|---|---|---|---|
Engelska 5 | 100 | 100 | ||
Engelska 6 | 100 | 100 | ||
Historia 1a1 | 50 | 50 | ||
Idrott och hälsa 1 | 100 | 50 | 50 | |
Matematik 1A | 100 | 100 | ||
Naturkunskap 1a1 | 50 | 50 | ||
Religionskunskap 1 | 50 | 50 | ||
Samhällskunskap 1a1 | 50 | 50 | ||
Svenska 1/Svenska som andraspråk 1 | 100 | 100 | ||
Svenska 2/Svenska som andraspråk 2 | 100 | 100 | ||
Svenska 3/Svenska som andraspråk 3 | 100 | 100 | ||
Summa poäng: | 900 | 400 | 350 | 150 |
Programgemensamma karaktärsämneskurser 600 p
Kursnamn | Poäng | Åk 1 | Åk 2 | Åk 3 |
---|---|---|---|---|
Hälsopedagogik | 100 | 100 | ||
Naturkunskap 1a2 | 50 | 50 | ||
Kommunikation | 100 | 100 | ||
Lärande och utveckling | 100 | 100 | ||
Människors miljöer | 100 | 100 | ||
Pedagogiskt ledarskap | 100 | 100 | ||
Samhällskunskap 1a2 | 50 | 50 | ||
Summa poäng: | 600 | 350 | 250 |
Inriktningar – Pedagogiskt och socialt arbete 300 p
Kursnamn | Poäng | Åk 1 | Åk 2 | Åk 3 |
---|---|---|---|---|
Pedagogiskt arbete | 200 | 200 | ||
Socialt arbete 1 | 100 | 100 | ||
Summa poäng: | 300 | 300 |
Programfördjupningar 600 p
Kursnamn | Poäng | Åk 1 | Åk 2 | Åk 3 |
---|---|---|---|---|
Barns lärande och växande | 100 | 100 | ||
Skapande verksamhet | 100 | 100 | ||
Specialpedagogik 1 | 100 | 100 | ||
Pedagogiska teorier och praktiker | 100 | 100 | ||
Aktivitetsledarskap | 100 | 100 | ||
Fritids- och idrottskunskap | 100 | 100 | ||
Summa poäng: | 600 | 100 | 200 | 300 |
Individuellt val 200 p
Individuellt val 200 p
Kursnamn | Poäng | Åk 1 | Åk 2 | Åk 3 |
---|---|---|---|---|
Valbar kurs | 100 | 100 | ||
Valbar kurs | 100 | 100 | ||
Summa poäng: | 200 | 100 | 100 |
Gymnasiearbete 100 p
Kursnamn | Poäng | Åk 1 | Åk 2 | Åk 3 |
---|---|---|---|---|
Gymnasiearbete BF | 100 | 100 | ||
Summa poäng: | 100 | 100 |
Summa poäng
Summa poäng | Poäng | Åk 1 | Åk 2 | Åk 3 |
---|---|---|---|---|
Summa Information | 2 700 | 850 | 900 | 950 |
Poängplaner
Poängplan BF18, 19, 20, 21 Pdf, 248.6 kB.
Presentationsfilmer
Elevintervju, Barn och fritid
Pedagogik, kommunikation och ledarskap står i fokus på Barn- och fritidsprogrammet. Mario Viscovi, programansvarig på Barn och fritid, berättar att eleverna får lära sig att leda, och att ta hand om, och utveckla, både sig själva och andra under utbildningen.
Stora möjligheter till vidare studier
- Efter avslutad utbildning är det många av våra elever som läser vidare på högskola och universitet, berättar Jessica Adamsson, lärare på Barn och fritid.
- Väljer eleverna pedagogiska ämnen har de ett stort försprång eftersom det ingår så mycket pedagogik här, fortsätter Jessica.
Möt Emma, Matilda och Adam
Emma, Matilda och Adam är tre drivna ungdomar som alla går på Barn- och fritidsprogrammet på Haganässkolan. Vi träffas i lärarrummet för att prata ostört en stund.
Emma berättar att hon valde Barn och fritid efter att ha praktiserat på en förskola i nian:
"Jag har alltid tyckt om barn, och de dras till mig – det kändes naturligt att välja Barn och fritid.
Jobba med människor
-Jag ville jobba med människor och hörde att Haganässkolan var en bra och lagom stor skola, berättar Adam. Jessan och Mario bryr sig om oss på ett personligt plan, fortsätter han. Vi har en bra stämning här på Haganässkolan.
-Ja, det finns en stark vi-känsla, instämmer Matilda.
En vanlig dag på Barn och fritid
-En vanlig dag på Barn och fritid handlar om att lära sig varför människor reagerar som de gör, berättar Matilda. Lärarna är bra på att växla och anpassa undervisningen, så att alla kan lära sig på det sätt som är bäst för dem, avslutar Matilda. Adam och Emma håller med.
Vi avslutar vårt möte med att ta en gruppbild utanför skolan. Efter samtal med både elever och lärare blir det tydligt att detta gymnasieprogram, Barn och fritid, handlar om pedagogik, kommunikation och ledarskap, där man efter utbildningen kan jobba med både vuxna och barn.
Kontakta Barn- och fritidsprogrammet
Kontakta oss om du vill veta mer!