Frågor och svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svar på just din fråga är du välkommen att kontakta oss på skolan.
De vanligaste frågorna
När och hur får jag mitt antagningsbesked?
Antagningsbeskedet publiceras på ansökningswebben den 1 juli. Om du bor utanför Älmhult, Alvesta och Växjö kommer du få inloggningsuppgifter till vår ansökningswebb på posten.ansökningswebben Länk till annan webbplats.Om du inte har fått något antagningsbesked kan du kontakta antagningskansliet eller studie- och yrkesvägledare på din grundskola.
Kontaktuppgifter antagningskansliet:
0470-410 00gymnasieantagningen@vaxjo.se
Vad händer om jag inte har kommit in på något av de program som jag har sökt?
Det kan finnas flera olika anledningar till att du inte blev antagen. Kontakta studie- och yrkesvägledare på din grundskola som hjälper dig ta reda på varför du inte blev antagen och som hjälper dig göra en sen ansökan till nya utbildningar.
Jag vill komma i kontakt med Studie- och yrkesvägledare på Haganässkolan. Hur gör jag då?
Jag har kommit in på ett program men vill byta till ett annat. Hur gör jag då?
Du kan göra ett sent val fram till skolstart. För att göra en ansökan om sent val kontaktar du din studie- och yrkesvägledare på grundskolan. Sena val hanteras i reservantagningen fram till 31 augusti.
Om du vill byta skola/program när du redan börjat på gymnasiet kontaktar du studie- och yrkesvägledaren på den skola du går på för att få hjälp med att göra en ansökan om “Byte av program/skola”. Ansökan behandlas först efter att reservantagningen är slut den 31 augusti. Det är den skolan du vill byta till som avgör om du kan byta eller inte.
Jag står som reserv i mitt antagningsbesked, när vet jag om jag får en plats?
Reservantagning till lediga platser pågår mellan den 5 augusti och 31 augusti.
Ni kan följa reservantagningen genom att logga in på ansökningswebben för att se förändringar och om man har blivit antagen. De elever som blir antagna i reservantagningen får ett nytt antagningsbesked antingen via webben eller per post.
Hur fungerar betygen på Gymnasiet?
Betygsskalan är samma som i grundskolan och har sex steg: A – F.
A - E står för godkända resultat och F för inte godkänt resultat. Du läser ämnen uppdelade i nivåer och du får betyg efter varje avslutad nivå i ett ämne. Det är det sista godkända betyget som blir ditt betyg i ämnet.
Kan jag läsa vidare efter gymnasiet även om jag läser ett yrkesprogram?
Ja, alla yrkesprogram ger grundläggande behörighet till universitets- och högskoleutbildningar.
Inackorderingstillägg – vad är det?
Det är ett bidrag till kostnaden för boende om en elev studerar på annan ort är hemorten. Bidrag till hemresor på helgerna ingår också.
Inackorderingstillägg – vem kan söka det?
Elever som läser på gymnasieskola eller kommunal vuxenutbildning t.o.m. vårterminen det år eleven fyller 20 år. Det är elevens hemkommun som har ansvaret för att ge ett ekonomiskt stöd till elever som är i behov av inackordering i de fall elever studerar på annan ort och bedöms uppfylla de kriterier som gäller för att få tillägget beviljat. Om eleven erhåller terminsbiljett och/eller resetillägg kan denne inte samtidigt erhålla inackorderingstillägg.
Inackorderingstillägg – hur långt från skolan ska man bo för att få detta?
För att få inackorderingstillägg ska du som elev ha en restid mellan bostaden i Älmhults kommun (folkbokföringsadress) och skolan som uppgår till minst två timmar.
Inackorderingstillägg – när måste ansökan göras och hur gör jag?
Ansökan måste göras inför varje läsår. Ansökan hittar du på kommunens hemsida. Följ länken nedan. Till din ansökan måste du bifoga en kopia på hyreskontraktet eller ett intyg från den du är inackorderad hos. Ansökan skickas eller lämnas till Haganässkolan, Box 501, 343 23 Älmhult. Bidraget kan inte sökas retroaktivt för tidigare läsår.
Läser du som elev däremot på folkhögskola, friskola eller riksinternatskola ansöker du om inackorderingstillägg hos CSN (Centrala Studiestödsnämnden).
Inackorderingstillägget – hur mycket betalas ut?
1/30 av gällande basbelopp, 1610 kr/hel månad för 2022-2023, betalas ut i det fall ansökan beviljas. Inackorderingstillägg betalas ut, vid ett normalt läsår, under 4 månader på hösten och 5 månader på våren. Ersättningen betalas ut månadsvis med början i slutet på september. Utbetalningen sker till bankkonto.
Jag har fått inackorderingstillägg beviljat men har nu ändrade förhållanden. Vad gör jag då?
Om du som elev avbryter studierna eller om du eller din familj flyttar till annan kommun och skriver sig där, är du som elev eller dina föräldrar skyldiga att meddela detta till Haganässkolan i Älmhult antingen per brev eller telefon.
När hålls de nationella proven?
Provdatum för gymnasieskolor bestäms av Skolverket inför varje läsår i respektive ämne.
Skolverket: Provdatum i gymnasieskolan Länk till annan webbplats.
Kontakta Haganässkolan
Här hittar du kontaktuppgifter till personalen på Haganässkolan
Informationsägare: Utbildningsförvaltningen