Budget- och skuldrådgivning

Budget- och skuldrådgivning är till för dig som vill ta kontroll över din ekonomi. Rådgivningen är gratis och vi har tystnadsplikt.

Kommunens budget- och skuldrådgivare kan se möjligheter, alternativ och handlingsutrymme när du själv inte gör det.

Du kan få hjälp med

  • att sammanställa din ekonomiska situation
  • att hitta möjligheter att förbättra din ekonomi
  • att göra en budget
  • att hitta lösningar kring din skuldsituation
  • att ansöka om skuldsanering.

Så här kommer du i gång

Du kontaktar helt enkelt kommunens budget- och skuldrådgivare för att boka ett första möte där vi går igenom din ekonomiska situation.

Du bokar mötet via e-tjänsten Kontakta budget- och skuldrådgivare eller via e-post till bus@almhult.se. Det går också bra att ringa servicecenter 0476–550 00 som kan lotsa dig vidare.

Du behöver bara ange ditt namn och telefonnummer, inga andra uppgifter krävs för att komma i gång.

Om du vill ha hjälp att göra en budget

  • Ta fram uppgifter på din fasta månadsutgifter (räkningar och lånebetalningar)
  • Om du vill kan du göra en budgetkalkyl med hjälp av mallen på Konsumentverkets webb.

Att göra en budget – Konsumentverket Länk till annan webbplats.

Om pengarna inte räcker till

Betala alltid hyra, el, a-kassa, barnomsorgsavgift och andra nödvändiga räkningar först. Lån och krediter får komma i andra hand.

Avsluta autogirodragningar för lån och krediter så att pengarna räcker till de viktigaste räkningarna. Det gör du enklast genom att logga in på din internetbank via en dator. På bankens mobilapp eller mobilsajt går det ofta inte att avsluta autogiro.

Kontakta dina fordringsägare och berätta att du har svårt att betala. Informera dem om att du har kontaktat kommunens budget- och skuldrådgivning och be om två månaders anstånd med lånebetalningarna. Det enklaste sättet är att logga in på Mina sidor hos respektive kreditgivare och skicka ett meddelande.

Spara eller skriv ut digitala låneavier och ta med dem till när vi träffas för budget- och skuldrådgivning.

Om du får brev av kronofogden

  • Om du har tagit lånet eller beställt varan finns det ingen anledning att invända mot betalningsföreläggandet. Skriv då under delgivningskvittot och skicka det till
    • Kronofogden. Om du inte gör det kan en delgivningsman behöva besöka dig hemma eller på din arbetsplats, vilket kan kosta dig omkring 1 000 kronor.
  • När du har skrivit på delgivningskvittot har du tio dagar på dig att betala. Efter det fastställs skulden, och du får ett brev från Kronofogden med rubriken ”utslag”, som är ett bevis på att skulden är fastställd. Du behöver inte kontakta Kronofogden i detta skede. Det är först när de hör av sig om löneutmätning som du behöver ta kontakt.
  • Om du inte har tagit lånet eller beställt varan (till exempel om din namnteckning är förfalskad) ska du invända mot betalningsföreläggandet.
    • Skriv då ”Jag motsätter mig kravet” på delgivningskvittot, skriv under och skicka det till Kronofogden.
    • När du har invänt kan Kronofogden inte fastställa skulden. Ärendet skickas då vidare till tingsrätten, där du får möjlighet att bevisa att kravet är felaktigt.

Om kronofogden börjar dra pengar från din inkomst

  • Om löneutmätningen gör att skulden hos Kronofogden blir betald inom en eller ett par månader kan du försöka fortsätta betala på dina andra skulder. Kontakta dina övriga fordringsägare, förklara situationen och be om anstånd tills skulden hos Kronofogden är avklarad.
  • Om skulden hos Kronofogden inte blir betald inom några månader kan det vara svårt att fortsätta betala på andra lån och krediter. Då kan du behöva låta även dessa skulder gå till Kronofogden.
    • Om du ändå vill försöka betala på andra skulder, se alltid till att hyra, el, a-kassa och andra viktiga räkningar betalas först.
  • Om du bestämmer dig för att pausa betalningarna på lån och krediter:
    • Avsluta autogirodragningar för lån.Det gör du enklast genom att logga in på din internetbank via en dator. På bankens mobilapp eller mobilsajt går det ofta inte att avsluta autogiro.
    • Meddela samtliga fordringsägare. Mejlkontakt brukar vara smidigast.

Om du vill ansöka om skuldsanering

På Kronofogdens hemsida kan du läsa mer om skuldsanering. Där kan du logga in med BankID för att ansöka direkt eller ladda ner en ansökningsblankett. Vi hjälper dig gärna med ansökan.

Kronofogden, ansöka om skuldsanering Länk till annan webbplats.

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?