Platsutveckling

Föreningar i Älmhults kommun har möjlighet att ansöka om ett ekonomiskt bidrag för att utveckla den plats som de verkar på. Kommunstyrelsen beslutar om platsutvecklingsbidraget två gånger per år.

Syftet med platsutvecklingsbidraget är att skapa engagemang och utveckling i hela kommunen. Målet är att göra alla orter till ännu bättre platser att leva på.

Uppstarts- och informationsmöte 14 maj

Platsutvecklingsbidraget införs under 2025 och ett nytt bidrag kan väcka frågor. Älmhults kommun bjuder därför in föreningarna till ett uppstarts- och informationsmöte på caféet i Linnés Råshult klockan 18.00–20.00 den 14 maj.

På mötet kommer vi berätta om ansökningsprocessen och vilka krav som finns, men också ge information om andra externa medel som finns att söka.

Sista dag för anmälan är den 11 maj.

Anmäl dig till mötet via formuläret Länk till annan webbplats.

Sök platsutvecklingsbidrag

Ansökan om platsutvecklingsbidrag skickas in genom systemet Rbok.

Ansök om platsutvecklingsbidrag Länk till annan webbplats.

För att göra en ansökan i Rbok behöver du registrera dig som användare. Instruktioner för hur du går tillväga och praktisk information om systemet finns på vår sida om Rbok.

Rbok – lokalbokning och föreningssystem

Vem kan söka platsutvecklingsbidrag?

Det är föreningar med organisationsnummer inom Älmhults kommun som kan söka medel för platsutveckling. Det är elva orter med omnejd som kan söka:

  • Bråthult
  • Delary/Ryfors
  • Diö
  • Eneryda
  • Göteryd
  • Hallaryd
  • Häradsbäck
  • Liatorp
  • Pjätteryd
  • Virestad
  • Älmhult

Hur mycket pengar går det att söka?

Föreningar kan beviljas högst 100 000 kr per ort med omnejd. Totalt finns det 1,1 miljoner kronor avsatt för platsutveckling i budgeten för 2025.

När går det att skicka in ansökan?

Under 2025 finns det två ansökningsperioder:

  • 3 april–1 augusti. Kommunstyrelsen tar beslut om inkomna ansökningar den 16 september.
  • 2 augusti–1 oktober. Kommunstyrelsen tar beslut om inkomna ansökningar den 11 november.

Kriterier för ansökan

När en ansökan om platsutvecklingsbidrag skickas in ska följande kriterier vara uppfyllda:

  • Minst tre föreningar ska gemensamt göra ansökningen. Om ni är färre än tre föreningar behöver det motiveras. Kommunstyrelsen kan ta beslut om avsteg från antalet föreningar.
  • Alla föreningar som deltar i ansökningen ska vara registrerade inom Älmhults kommun och ha egna organisationsnummer.
  • Det planerade projektet ska avslutas senast två år efter att kommunstyrelsen beslutat om bidraget. Undantag kan göras efter kommunikation med kommunen.
  • Det planerade projektet ska inte vara kostnadsdrivande för kommunen. Mindre avsteg kan göras.

Prioriterade projekt

Vid bedömning av ansökan ses det som positivt om följande mervärden uppfylls:

  • Projektet växlas upp med andra sökta projektmedel, till exempel från Allmänna arvsfonden. Kommunen kan inom rimliga ramar bistå med att hitta och söka möjliga projektmedel.
  • Projektet bidrar till en bredare samhällsnytta för dem som bor, verkar och lever på orten med omnejd.

Ansökningsprocessen

  1. Förbered en ansökan tillsammans med andra föreningar.
  2. Skicka in ansökningen genom föreningssystemet Rbok.
  3. Invänta beslut från kommunstyrelsen.

Om ansökan blir godkänd

Om kommunstyrelsen godkänner en ansökan så gäller följande:

  1. Bidraget betalas ut vid projektstart.
  2. Föreningarna deltar på en gemensam sammankomst tillsammans med övriga orter som fått platsutvecklingsbidrag.
  3. Inom 12 månader från att projektet har startat ska en enkel delredovisning göras.
  4. Projektet ska avslutas senast två år efter att kommunstyrelsen godkänt ansökningen. Undantag kan göras efter kommunikation med kommunen.

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?