Rbok – lokalbokning och föreningssystem

Om du ska boka våra lokaler eller ansöka om bidrag till ett kulturarrangemang så behöver du använda systemet Rbok. Rbok används också för olika föreningsärenden. Här kan du läsa mer om hur du registrerar dig och få svar på vanliga frågor.

Till Rbok Länk till annan webbplats.

Välkommen till Rbok

Rbok används främst till tre olika typer av ärenden:

  • Boka idrottshallar och gymnastiksalar.
  • Ansöka om föreningsbidrag och bidrag till kulturarrangemang.
  • Administration för föreningar.

Oavsett vilket ärende du har så behöver du börja med att registrera dig.

Registrera dig

Privatperson

Gå till Rbok och välj "Logga in". Ange bank-id och godkänn GDPR. Tryck sedan på "gubben" i högra hörnet. Gå in på inställningar, ange dina kontaktuppgifter och välj "Spara". Klart!

Förening

För att du ska kunna registrera en förening i Rbok behöver du först registrera dig som privatperson (se instruktion ovan). Efter att du sparat dina kontaktuppgifter väljer du ”gubben” igen och trycker på ”Ansök om att bli kund”. Välj ”Ny ansökan” och fyll i uppgifterna. Tryck på "Skicka in". Då skapas ett kundärende och vi besvarar din ansökan så snart som möjligt.

När din ansökan blivit godkänd så kommer du att kunna välja på två olika profiler när du loggar in nästa gång: en profil som privatperson eller en föreningsprofil.

Ska fler i föreningen kunna logga in?

Föreningen ska bara registreras en gång. Om ni är flera personer som vill kunna logga in, så lägger personen som gjort registreringen in fler användare:

  1. Kontrollera att personerna som ska läggas till att registrerat sig som privatpersoner.
  2. Logga in Rbok och välj föreningsprofilen.
  3. Välj "Administrera" och "Användare".
  4. Klicka på ”Ny användare” och fyll i uppgifterna.

Boka idrottshallar och gymnastiksalar

Både privatpersoner och föreningar kan boka lokaler i Rbok.

Hur ser jag lediga tider och vilka lokaler som finns?

När du går in i Rbok så finns det instruktionsfilmer och hjälptexter som förklarar hur du använder systemet. Gå till "Boka" eller "Boka resurser", så hittar du en film och en hjälptext uppe i högra hörnet som rosa ikoner. Filmen har en "play"-ikon och textguiden har ett frågetecken.

Om du inte ser de rosa hjälpikonerna som besökare, testa att logga in i Rbok först.

Jag har skickat en bokningsförfrågan, men inte fått någon bekräftelse?

Börja med att kolla din skräppost. Om det inte finns någon bekräftelse där, kontrollera kundvagnen och att du slutfört bokningen.

Hur långt i förväg behöver jag skicka en bokningsförfrågan?

I Rbok så bokar du inte lokalen direkt, utan du skickar in en bokningsförfrågan. Din förfrågan ska sen hanteras och bekräftas av oss. Tänk därför på att skicka in din bokning minst en vardag innan du vill använda lokalen. Ska du boka en lokal på helgen behöver din förfrågan komma in senast torsdag klockan 12.

Priser för att de olika lokalerna hittar du här:

Hyra lokal

Ansöka om föreningsbidrag och bidrag till kulturarrangemang

Föreningar kan ansöka om olika föreningsbidrag direkt i Rbok. I Rbok finns också olika bidrag för kulturarrangemang som kan sökas av både föreningar, grupper och enskilda.

Bidragen har olika ansökningsperioder och det är bara då som du kan skicka in en ansökan.

Hur gör jag för att ansöka?

Logga in i Rbok (se mer under avsnittet "Registrera dig" ovan) och gå till "Ansök". Tryck på den rosa "play"-ikonen uppe i högra hörnet. Du kommer du till en instruktionsfilm som visar hur du ansöker om föreningsbidrag.

Jag hittar inte rätt bidrag?

I Rbok finns bara bidrag inom kultur och fritid. Föreningsbidrag inom socialnämndens område finns i en separat e-tjänst:

Ansökan om föreningsbidrag inom socialnämndens område Länk till annan webbplats.

Hjälp, jag glömde något! Hur kompletterar jag min ansökan?

När du har skickat in en ansökan om bidrag så hamnar det under fliken "Ärenden". När du ser ditt ärende i listan, tryck på det tre punkterna till vänster och välj "Historik". Där har du möjligheten att komplettera ärendet med text och/eller filer.

Administration för föreningar

Om din förening ska skicka in årsmöteshandlingar, uppdatera verksamhetsuppgifter eller ändra styrelsemedlemmar, så kan du eller en annan medlem göra det via Rbok.

Hur uppdaterar jag föreningens grundinformation?

Logga in i Rbok och välj din föreningsprofil (om du inte har en sådan, se mer under avsnittet "Registrera dig" ovan). Gå till "Administrera" och välj "Kunduppgifter". När du kollat igenom så att allt stämmer och gjort eventuella ändringar, så trycker du på "Spara och godkänn kunduppgifter" längst ner på sidan.

Hur laddar jag upp årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse och årsbokslut?

Logga in i Rbok och välj din föreningsprofil (om du inte har en sådan, se mer under avsnittet "Registrera dig" ovan). Gå till "Administrera" och välj "Filer". Tryck på "Ladda upp" eller bara dra in filen.

Hur uppdaterar jag föreningens styrelsemedlemmar?

Logga in i Rbok och välj din föreningsprofil (om du inte har en sådan, se mer under avsnittet "Registrera dig" ovan). Gå till "Förening" och välj "Styrelse". Här kan du både lägga till och ta bort styrelsemedlemmar. Vill du uppdatera en befintlig styrelsemedlem med nya kontaktuppgifter, så trycker du på pennan till vänster om namnet.

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar 17 feb kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?