Konsumentvägledning

Kontakta oss för vägledning om dina rättigheter och skyldigheter som konsument samt stöd i grundläggande konsumentfrågor både inför och efter ett köp.

Här på kommunens webbplats finns flera möjligheter att välja den konsumentinformation du behöver. Vi tipsar också om andra bra sidor som hjälper dig som konsument.

Kontakta kommunens servicecenter

Hjälp med konsumentvägledning kan du bara få i den kommun du är folkbokförd i. Rådgivningen är kostnadsfri och är till för dig som bor i Älmhults kommun. För att komma i kontakt med en konsumentvägledare använder du enklast vår e-tjänst.

Konsumentvägledning Länk till annan webbplats.

Om du behöver hjälp kan du kontakta kommunens servicecenter

I många fall krävs en viss tid för undersökning av ett ärende och då kan vi ta dina uppgifter och sedan återkomma med svaret på en tid som passar dig.

Kontakta Hallå Konsument

Det finns också möjlighet att kontakta Konsumentverkets kostnadsfria rådgivningstjänst Hallå Konsument på telefon eller via deras webbplats. Denna är tillgänglig oavsett vilken kommun du bor i.

Lagar och regler

Du har väl tänkt på att det finns flera lagar som skyddar dig som konsument? De två viktigaste är konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Du är konsument när du som privatperson handlar en vara eller tjänst av en näringsidkare.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen innehåller till exempel dina rättigheter om en vara slutar fungera, vid avbeställning och leveransförseningar. Spara kvittot eftersom du har reklamationsrätt i tre år på en vara som gått sönder.

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen gäller till exempel när du anlitar en bilverkstad eller en hantverkare. Du kan klaga på tjänsten i tre år om det inte är arbete på mark, byggnader eller anläggningar på mark, i vatten eller andra fasta saker. I så fall har du 10-års reklamationsrätt

Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt, likaså garantier. Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en oanvänd vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Vid bytesrätt kan du byta till annan vara under förutsättning att du inte har använt den. Om du har en garanti ansvarar säljaren för att varan fungerar under en bestämd tid. Fråga i butiken vad som gäller!

Allmänna Reklamationsnämnden

Om tvisten inte löser sig, kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Men ta först kontakt med din konsumentvägledare, nämnden kan inte ge råd i enskilda ärenden. Prövningen i nämnden är gratis. I de flesta fall är det en god idé att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Nämnden utformar sitt beslut som en rekommendation till näringsidkaren att vidta en åtgärd, t.ex. betala ut ett belopp, åtgärda ett fel eller byta ut en vara.

Vanliga frågor

Nix-telefon

Med Nix-telefon kan du spärra din telefon för telefonförsäljning, marknadsföring och insamling. Du registrerar dig genom att ringa Nix-telefon och knappa in ditt telefonnummer.

0772-28 00 00

Direktadresserad reklam

Om du vill slippa direktreklam som sänds med post kan anmälningsblanketten göras genom att ringa Nix-adress

020-55 70 00

Råd & Rön

Råd & Rön är en konsumenttidning som är kommersiellt oberoende. Hos Råd & Rön kan du ta del av en mängd tester samt Svarta listan. På Svarta listan finns de företag som vägrar att följa Allmänna reklamationsnämndens, ARN: s, beslut. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en opartisk nämnd dit konsumenter kostnadsfritt kan anmäla tvister med näringsidkare (företagare). Innan publicering på Svarta listan skickar Råd & Rön ett brev till företagare för att ge dem möjlighet att rätta sig efter ARN: s beslut. De skickar också brev till konsumenterna för att höra deras syn på saken.

Svarta listan uppdateras i februari och augusti varje år.

Råd & Rön Länk till annan webbplats.

Telefoni och Internet

Om du ska byta tele- eller Internetbolag eller har problem med ditt abonnemang kan du hos Telefonrådgivarna få information kring detta. Vill du jämföra priser för telefoni och Internet kan du via Telepriskollen få fram priser och villkor för fast telefoni, mobiltelefoni och Internetabonnemang.

Försäkring

Hos Konsumenternas Försäkringsbyrå kan du få information om ditt hem, dina barn, din bil, din båt etc.

Köp av vara

I Konsumentköplagen står vilka rättigheter du har när du köper en vara i en affär av en näringsidkare, det vill säga företagare.

Konsumentköplagen gäller:

  • Köp av lösa saker
  • Byte av lösa saker
  • Beställning av en vara som ska tillverkas

Om du beställt en vara som är försenad kan du:

  • Hålla inne betalningen
  • Kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan
  • Häva köpet om förseningen har stor betydelse för dig
  • Få skadestånd

Om det skulle vara något fel på varan kan du:

  • Kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • Säljaren har rätt till två avhjälpningsförsök
  • Kräva omleverans
  • Kräva prisavdrag
  • Hålla inne betalningen

Ångerrätt

Enligt lag har du ingen rätt att ångra ditt köp när du handlar i en affär. Ångerrätten gäller när du har handlat något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning. Det är distans- och hemförsäljningslagen som gäller. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ändra ditt köp.

Distansavta

Distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare. Ångerrätten är 14 dagar och räknas från den dag då du fått varan. Lagen gäller även avtal om vissa finansiella tjänster som till exempel krediter, försäkringar och betaltjänster. Vid köp av livförsäkring på distans så är ångerrätten 30 dagar och räknas från den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts.

Hemförsäljning

Lagen gäller när du köper, hyr eller lämnar anbud på en vara eller tjänst. Ångerrätten är 14 dagar. Om du ingår avtal om livförsäkring har du 30 dagar på dig att ångra dig. Ångerrätten börjar inte löpa innan säljaren gett dig en handling med information om ångerrätten och en ångerblankett.

Garanti

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under hela garantitiden. Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. Vanligast är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.

Öppet köp

Öppet köp innebär att du inom en viss tid kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka. Varje butik bestämmer själva sina regler och de bestämmer även under hur lång tid du har öppet köp. Tänk på att alltid spara kvittot.

Läs mer om öppet köp hos Hallå konsument Länk till annan webbplats.

Bytesrätt

Bytesrätt innebär att du kan byta en vara till en annan. I en del affärer har du möjlighet att få ett tillgodokvitto. Bytesrätt är frivillig tjänst från handelssida, därför kan det vara bra att fråga vad som gäller innan du handlar. Tänk på att alltid spara kvittot.

Kvitto

Det är viktigt att spara kvittot om du skulle behöva byta eller reklamera något du köpt. Med hjälp av kvittot kan du styrka var och när du köpt varan.

Det finns inget formellt krav på att du måste visa upp ett kvitto vid reklamation. Om du köpt en vara med betalkort kan du använda dig av kontoutdrag som fyller en liknande funktion. För dig som konsument är det bästa rådet att aldrig löpa något utan kvitto.

Presentkort/Tillgodokvitto

Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller den tid som står skrivet. Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat.

Vänta inte för länge med att lösa in det, för om butiken går i konkurs eller byter ägare så går i regel inte presentkortet eller tillgodokvittot att använda. Dessutom kan du inte lösa in presentkort eller tillgodokvitton i pengar, inte heller få kontanter i växel om du handlar för mindre än vad du har tillgodo.

Köp av bil

På Konsumentverkets hemsida hittar du bra tips om du ska köpa bil av en bilfirma eller privatperson, oavsett om du tänker köpa nytt eller begagnat. För att undvika missförstånd och att man hamnar i tvist, rekommenderas ett skriftligt avtal vid köp eller försäljning av bil privat.

Bygga hus

Om du ska bygga ett hus är det du som är byggherre. Det innebär att du själv bär det yttersta ansvaret. Därför är det viktigt att du redan från början vet vad som gäller för byggandet.

Anlita hantverkare

Enligt Konsumenttjänstlagen har du som konsument ett lagstadgat skydd när du anlitar en hantverkare för att utföra en tjänst. Avtalet mellan dig och hantverkaren bör vara skriftligt.

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Öppet Stänger kl. 16.00
Hjälpte informationen på sidan dig?