Felanmälan

Tipsa oss om fel och brister i Älmhults kommun. Här hittar du information om hur du felanmäler till oss.

Felanmälan för kommunens vatten och avlopp, gator, belysning, lekplatser, parker och tätortsnära skog

Om mobilappen Felanmälan Älmhults kommun

Du kan enkelt göra en felanmälan av exempelvis hål i gatan, nedfallna träd, trasig gatubelysning, trasiga lekplatser, fulla papperskorgar och mycket annat via kommunens app. Du kan även bifoga ett foto på det du vill felanmäla som komplement till din anmälan. Du kan även använda telefonens GPS-funktion för att lätt ange platsen.

Din anmälan skickas sedan automatiskt till vårt ärendehanteringssystem för snabb hantering. Du kan välja att få återkoppling via e-post eller sms. På så sätt kan du följa ärendets gång från det att anmälan tagits emot till att den åtgärdats.

Felanmälan på utemiljön med kommunens mobilapp:

  1. Välj område och kategori. Appen kan bara användas för ärenden som rör utomhusmiljöer.
  2. Beskriv kortfattat vad felet är eller vad din synpunkt gäller.
  3. Karta: Mobilen visar automatiskt din position på kartan. Om du inte befinner dig på platsen som din felanmälan eller synpunkt gäller, ange platsen på kartan eller i adressfältet.
  4. Bild: Ta ett foto med mobilen eller en tidigare tagen bild och bifoga, om du vill.
  5. Bekräftelse och återkoppling: Fyll i kontaktuppgifter, följ ett ärende och få besked när det har hanterats. Du kan också felanmäla anonymt.

Felanmälan fiber

Om du får problem med din beställda tjänst (internet, IP-telefoni, IP-TV) så ska du alltid felanmäla detta till din tjänsteleverantör.

Du ska då begära att tjänsteleverantören ska göra en kontroll på sin tjänst och sin utrustning och eventuellt kommer det hem en tekniker till dig för att kontrollera telefonibox eller TV-box. Om tjänsteleverantören kommer fram till att felet inte ligger hos dem så ska du begära att de lämnar ärendet vidare till vår kommunikationsoperatör Global Connect.

Fel på fiberkabeln?

Om du som kund vet med säkerhet att du drabbats av ett fysiskt fel på själva fiberkabeln (avgrävd eller skadad på annat sätt) så felanmäler du detta direkt till: Ring ElmNet på 0476-70 97 63

SMS-tjänst vid VA-avstängningar

Älmhults kommun använder en SMS-tjänst vid bland annat planerade vattenavstängningar samt vid akuta vattenläckor. Det gör att om vattnet stängs av på en specifik gata, eller i ett bostadsområde, är det möjligt för oss att skicka information via SMS endast till dig som bor där.

Läs mer om SMS-tjänsten här

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?