- Startsida
- Näringsliv & arbete
- Upphandling och inköp
Upphandling och inköp
Information om aktuella och kommande upphandlingar för dig som vill bli leverantör till kommunen.
Lagen om offentlig upphandling (LOU) talar om hur det ska gå till när något ska köpas. Kommunen får eller kan alltså inte välja om LOU skall användas eller ej, lagen måste alltid följas. På så sätt har alla leverantörer chansen att kunna vara med och konkurrera om affärerna, ingen leverantör får behandlas sämre eller bättre än någon annan.
För att använda skattemedlen på ett ansvarsfullt sätt, och främja konkurrensen på marknaden, måste offentliga verksamheter följa reglerna för offentlig upphandling vid sina inköp. Utöver att följa LOU, har Älmhults kommun en upphandlingspolicy som innehåller huvudprinciper för hur inköpen ska hanteras.
Älmhults kommuns mål är att sträva efter att hitta det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, för att leverera en god och kostnadseffektiv service till våra medborgare.
Enligt LOU ska kommunen annonsera i en nationell databas eller på annat motsvarande sätt att en vara, tjänst eller byggentreprenad ska köpas. Här kan du läsa vad det innebär att vara leverantör till kommunen, de olika stegen i upphandling och vad du som företag behöver göra för att bli avtalsleverantör till Älmhults kommun. Det kan ske genom ett enskilt köp eller genom ett ramavtal.
Aktuella upphandlingar
Kommunen annonserar samtliga upphandlingar på en nationell databas, OPIC.
OPIC - Aktuella upphandlingar Länk till annan webbplats.
Planerade upphandlingar
Här publiceras alla upphandlingar som är planerade att genomföras under 2022, både helt nya men även de avtalsområden som förnyas.
Upphandlingar för år 2022 (fram till avtalsstart 2023-08)
Avtalsområde | Avtalstyp | Avtalets start:år - kvartal | Förvaltning | Upphandlande enhet |
---|---|---|---|---|
Linnéskolan etapp 2 | Kontrakt | 2022 - Q4 | TEKN | Fastighetsavd |
Furulund - huvudentreprenad VA, mark | Kontrakt | 2023 - Q1 | TEKN | Projekt och planering |
Vena - huvudentreprenad VA, mark | Kontrakt | 2022 - Q4 | TEKN | Projekt och planering |
Dihult - huvudentreprenad VA, mark | Kontrakt | 2022 - Q1 | TEKN | Projekt och planering |
Entreprenadarbeten- anläggningsentreprenader | Ramavtal | 2023 - Q2 | TEKN | Projekt och planering |
Bevakningstjänster | Ramavtal | 2022 - Q3 | TEKN | |
Slamtömning-, spol- och reningöringstjänster | Ramavtal | 2023 - Q1 | TEKN | Produktion |
Golvarbeten löpande | Ramavtal | 2023 - Q3 | TEKN | Fastighetsavd |
Entreprenör för brounderhåll | Kontrakt | 2022 - Q2 | TEKN | Produktion |
Drivmedel | Ramavtal | 2022 - Q1 | KLF | KLF (kommunövergripande) |
Plåtslageriarbete, takmålning och snöröjning på tak | Ramavtal | 2022 - Q2 | TEKN | Fastighetsavd |
Förskolecyklar | Ramavtal | 2022 - Q2 | UTB | (Länsgemensam) |
Pedagogiskt lekmaterial | Ramavtal | 2022 - Q2 | UTB | (Länsgemensam) |
Färskt kött och charkuteriprodukter | Ramavtal | 2023 - Q2 | TEKN | Kostenhet (Länsgemensam) |
Entreprenadmaskiner med förare | Ramavtal | 2023 - Q3 | TEKN | Produktion |
Gruslastbil, kranbil, bevattningsbil och leverans av bergkross, sand & makadam | Ramavtal | 2022 - Q3 | TEKN | Produktion |
Operatörssystem telefoni | Ramavtal | 2022 - Q4 | KLF (IT) | IT-avdelningen |
Lås- och passersystem | Ramavtal | 2022 - Q2 | TEKN | Fastighetsavd |
Bränslepellets | Ramavtal | 2022 - Q3 | TEKN | Fastighetsavd |
Hygien- och sjukvårdsmaterial | Ramavtal | 2022 - Q4 | SOC | (Länsgemensam) |
Förnyad konkurrensutsättning inom befintligt ramavtal
Avtalsområde | Avtalstyp | Avtalets start:år - kvartal | Förv. | Upphandlande enhet |
---|---|---|---|---|
Finansiell fordonsleasing | Ramavtal | 2023 - Q1 | KLF | Ekonomiavdelningen |
Hvita Korset - huvudentreprenad VA,mark | Kontrakt | 2022 - Q1 | TEKN | Projekt och planering |
Furulund - förentreprenad | Kontrakt | 2022 - Q3 | TEKN | Projekt och planering |
Padelhall - VA, mark | Kontrakt | 2022 - Q1 | TEKN | Projekt och planering |
Vena - förentreprenad | Kontrakt | 2022 - Q1 | TEKN | Projekt och planering |
Tulpanvägen - huvudentreprenad VA, mark | Kontrakt | 2022 - Q1 | TEKN | Projekt och planering |
Möbler Paradisskolan | Kontrakt | 2022 - Q2 | UTB | |
Läromedel (avrop) | Ramavtal | 2023 - Q1 | UTB | (Länsgemensam) |
Lagar och regler
När kommunen anskaffar varor, tjänster, byggentreprenader eller byggkoncession ska kommunen följa lagen om offentlig upphandling (2016:1145). Lagen bygger på EG-direktiv som bland annat reglerar fri rörlighet för varor, etableringsfrihet, frihet att tillhandahålla tjänster samt de principer som följer av dessa.
Lagen om offentlig upphandling (2016:1145) Länk till annan webbplats.Tillsynsmyndighet för upphandlingsärenden är Konkurrensverket. För att läsa mer om upphandlingsregler och domstolsavgöranden besök Konkurrensverkets webbplats.
www.konkurrensverket.se Länk till annan webbplats.
Direktupphandlingar
Med direktupphandling avses en upphandling utan krav på anbud i viss form. Den vanligaste situationen då direktupphandling används är då det som ska köpas har ett värde som inte överstiger direktupphandlingsgränsen.
För att en upphandlande myndighet ska kunna genomföra en direktupphandling får avtalets sammanlagda värde inte överstiga direktupphandlingsgränsen. I beräkningen ska avtalets totala värde för hela kommunen under en hel avtalsperiod räknas med.
Vanliga frågor
Fakturor till kommunen
Fakturor till Älmhults kommun ska skickas som e-fakturor.
Den 1 april 2019 trädde en ny lag i kraft som innebär att fakturor till kommuner måste vara elektroniska (e-faktura). Fakturor i pdf-format eller inskannade pappersfakturor räknas inte som elektroniska.
Uppstår det kostnader för avsändaren vid elektronisk fakturering till kommunen står avsändaren själv för denna kostnad.
För dig som redan skickar e-fakturor idag
Uppgifter du behöver från Älmhults kommun är:
Organisationsnummer | 212000-0647 |
---|---|
GLN-nummer | 7350022910003 |
Peppol-id | 0007:2120000647 |
För dig som inte skickar e-fakturor idag
Via InExchange kan du som leverantör registrera upp till 100 e-fakturor per år, gratis. Här hittar du en användarguide för hur du loggar in och skapar elektroniska fakturor hos InExchange Länk till annan webbplats.
Om du har ett ekonomisystem finns det ofta olika möjligheter att ansluta att skicka
e-fakturor. Kontakta din systemleverantör för mer information.
För att Älmhults kommun ska kunna ta emot fakturor måste följande uppgifter finnas med:
- Kommunens fakturaadress
- Leveransadress
- Referenskod: AK + 5 siffror (exempelvis AKXXXXX), se nedan för mer information
- Kommunens beställare (namn och enhet)
- Fakturanummer
- Fakturadatum
- Fakturabelopp
- Moms
- Leverantörens bankgironummer i första hand (plusgiro om bankgiro saknas)
- Organisationsnummer
- Information om F-skatt
Om fakturan hänvisar till en följesedel eller annan specifikation måste detta bifogas till fakturan.
Referensnummer är obligatoriskt
För att fakturan ska komma rätt till kommunen måste fakturan innehålla ett referensnummer, som börjar på AK + 5 siffror.
Om adress eller referens saknas kommer fakturan inte fram till Älmhults kommun, vilket riskerar att försena betalning av fakturan. Endast ett (1) referensnummer ska anges per faktura.
Övriga fakturavillkor
Betalning av faktura innebär inte att köparen avstått från rätten att påtala fel och brister i erhållen tjänst.
Kontaktinformation till InExchange
Kontakta Servicecenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.