- Startsida
- Näringsliv & arbete
- Upphandling och inköp
Upphandling och inköp
Här hittar du information om upphandling, aktuella och kommande upphandlingar för dig som vill bli leverantör till Älmhults kommun.
Aktuella upphandlingar
Kommunen annonserar samtliga upphandlingar i en nationell databas, OPIC. Här hittar du även DIS gällande småskaliga producenter och LOV gällande leverantör inom hemtjänsten.
OPIC - Aktuella upphandlingar Länk till annan webbplats.
Bli leverantör inom hemtjänsten (LOV)
Planerade upphandlingar
Här publiceras upphandlingar som är planerade att genomföras under det kommande året, både helt nya men även de avtalsområden som förnyas.
Upphandling steg för steg
Så här gör du som vill delta i våra upphandlingar.
1. Leta rätt på affären
Älmhults kommuns upphandlingar annonseras i annonsportalen Opic. Det är gratis att skapa ett konto. Du behöver kontot för att kunna ta del av upphandlingsdokument och för att kunna lämna ett anbud.
Du hittar instruktioner om hur du skapar ett konto och hur du söker bland annonserna på vår sida om annonserade upphandlingar.
OPIC - Aktuella upphandlingar Länk till annan webbplats.
Du kan se kommande upphandlingar som ännu inte är annonserade på vår sida för planerade upphandlingar.
Planerade upphandlingar Länk till annan webbplats.
2. Förstå affären
- När du hittat en intressant annons så laddar du ner upphandlingsdokumenten. Där får du reda på våra behov, krav och de förutsättningar och villkor som gäller för upphandlingen.
- Gå igenom alla dokument så tidigt som möjligt och planera ditt arbete.
- Uppfyller ni som företag alla krav själva eller behöver ni samverka med andra? Anbudet måste möta alla obligatoriska krav.
- Finns det krav på särskilda dokument, intyg, certifieringar eller referenser? Börja i tid så att allt kommer på plats.
- Hur ställer du dig till avtalsvillkoren? Du behöver kunna acceptera och följa dem.
- Är det något som är otydligt i dokumenten? Ställ frågor i god tid! Det är viktigt att du kan förstå krav och förutsättningar. Om du tycker att något är otydligt eller motsägelsefullt, hjälp till och förtydliga genom att ställa en fråga till oss direkt i upphandlingssystemet.
- Du kan också lära dig mer genom att se Upphandlingsmyndighetens anbudsskola. Där får du smarta tips och information på hur du kan utvecklas som anbudsgivare. Du kan se filmen på Youtube.
Anbudsskolan del 1. Film från Upphandlingsmyndigheten, Youtube Länk till annan webbplats.
3. Lämna anbud
Se till att alla efterfrågade uppgifter är besvarade och följ de instruktioner som finns i upphandlingsdokumenten. Möjligheterna att komplettera senare är begränsade.
Kontrollera att ditt anbud uppfyller samtliga krav och villkor som finns i upphandlingsdokumenten. Kvalitetssäkra att du har lämnat in alla uppgifter som efterfrågas, för att styrka att ni uppfyller ställda krav.
Skicka in anbudet innan anbudstiden går ut! Vi får inte acceptera ett anbud som kommer in för sent.
4. När affären är avgjord
När anbuden har utvärderats fattar vi beslut om vem eller vilka som har fått affären, ett så kallat tilldelningsbeslut. Tilldelningsbeslutet meddelas genom kommunens upphandlingssystem till alla som har lämnat anbud.
Efter beslutet inträder oftast en avtalsspärr under tio dagar. Det betyder att det är en period när avtal inte får tecknas. Avtalsspärren är till för att ge möjlighet för leverantörer som inte fick affären att ansöka om överprövning. Offentliga affärer ska vara öppna för att granskas.
Efter att avtalsspärren löpt ut tecknar vi avtal eller kontrakt med vinnande leverantör. Resultatet av upphandlingen efterannonseras sedan i kommunens upphandlingssystem.
I Upphandlingsmyndighetens anbudsskola kan du lära dig mer om vad som händer efter beslut i en upphandling. Du kan se filmen på Youtube.
Anbudsskolan del 2. Film från Upphandlingsmyndigheten, Youtube Länk till annan webbplats.
Fick du affären?
Grattis! Vid ett uppstartsmöte går vi igenom hur avtalsstarten ska ske och hur den kommande avtalsuppföljningen ska gå till.
Fick du inte affären?
Vill du veta mer om varför du inte vann? Dra lärdomar som ökar dina chanser nästa gång. Kontakta ansvarig upphandlare.
Boka en upphandlingschef
Vi träffar gärna dig och ditt företag för att berätta mer om hur vi arbetar med Älmhults kommuns inköp, hur en upphandling går till och hur du gör för att delta i våra upphandlingar.
Vi kan även svara på frågor om kommande upphandlingar. Frågor om pågående upphandlingar måste däremot ställas via vårt upphandlingssystem så att alla anbudsgivare får samma information.
Välkommen att boka möte med upphandlingschefen! Naturligtvis är mötet kostnadsfritt.
Här kommer du till e-tjänsten där du kan boka en tid. Länk till annan webbplats.
Lagar och regler
När kommunen anskaffar varor, tjänster, byggentreprenader eller byggkoncession ska kommunen följa lagen om offentlig upphandling (2016:1145). Lagen bygger på EG-direktiv som bland annat reglerar fri rörlighet för varor, etableringsfrihet, frihet att tillhandahålla tjänster samt de principer som följer av dessa.
Lagen om offentlig upphandling (2016:1145) Länk till annan webbplats.
För att läsa mer om upphandlingsregler och hur man lämnar anbud besök Upphandlingsmyndighetens webbplats.
Fakturor till kommunen
Fakturor till Älmhults kommun ska skickas som e-fakturor.
Den 1 april 2019 trädde en ny lag i kraft som innebär att fakturor till kommuner måste vara elektroniska (e-faktura). Fakturor i pdf-format eller inskannade pappersfakturor räknas inte som elektroniska. Detta innebär att alla leverantörer till Älmhults kommun måste skicka e-fakturor. Kravet på e-faktura gäller vid alla inköp, upphandlade såväl som direktköp, där betalning sker mot faktura.
Uppstår det kostnader för avsändaren vid elektronisk fakturering till kommunen står avsändaren själv för denna kostnad.
För dig som redan skickar e-fakturor idag
Uppgifter du behöver från Älmhults kommun är:
Organisationsnummer | 212000-0647 |
---|---|
GLN-nummer | 7350022910003 |
Peppol-id | 0007:2120000647 |
VAN operatör | InExchange |
För dig som inte skickar e-fakturor idag
Via InExchange kan du som leverantör registrera upp till 100 e-fakturor per år, gratis. Här hittar du en användarguide för hur du loggar in och skapar elektroniska fakturor hos InExchange Länk till annan webbplats.
Om du har ett ekonomisystem finns det ofta olika möjligheter att ansluta att skicka
e-fakturor. Kontakta din systemleverantör för mer information.
Om fakturan hänvisar till en följesedel eller annan specifikation måste detta bifogas till fakturan.
Referensnummer är obligatoriskt
För att fakturan ska komma rätt till kommunen måste fakturan innehålla ett referensnummer, som börjar på AK + 5 siffror.
Om adress eller referens saknas kommer fakturan inte fram till Älmhults kommun, vilket riskerar att försena betalning av fakturan. Endast ett (1) referensnummer ska anges per faktura.
Betalningsvillkor
Älmhults kommun tillämpar betalningsvillkor 30 dagar från fakturans ankomstdatum om inte annan överenskommelse har träffats. Faktureringsavgifter, expeditionsavgifter med mera godkänns inte.
Övriga fakturavillkor
Betalning av faktura innebär inte att köparen avstått från rätten att påtala fel och brister i erhållen tjänst.
Kontaktinformation till InExchange
Vanliga frågor
Kontakta upphandling
Här hittar du kontaktuppgifter.