Föreningar och föreningsliv

I Älmhults kommun finns ett rikt föreningsliv. Det finns aktiviteter för alla, ung som gammal, inom både kultur och fritid.

Föreningsregister

Du hittar alla föreningar i vårt föreningsregister.

Föreningsregister Älmhults kommun Länk till annan webbplats.

Föreningsregistret ligger i ett system som heter Rbok. Du som föreningsrepresentant kan registrera dig som användare i systemet och uppdatera föreningens uppgifter.

Läs mer om föreningsadministration i Rbok

Hyra lokal

Kommunens idrottsanläggningar går att boka för idrott, möten eller barnkalas. Bokningen sker i systemet Rbok.

Boka kommunens lokaler i Rbok Länk till annan webbplats.

Sök föreningsbidrag

Den ideella föreningsverksamheten är viktig för att vi alla ska kunna ha en aktiv och bra fritid. Föreningsverksamheten är också viktig i arbetet med att skapa en meningsfull fritid för ungdomar. Därför stödjer kommunen föreningslivet genom att ge bidrag till olika typer av föreningsverksamhet. Föreningsbidrag ges inte till en affärsmässig verksamhet.

Vad är föreningsbidrag?

Kommunen betalar ut bidrag för olika typer av föreningsaktiviteter. Reglerna för bidrag beslutas av kultur- och fritidsnämnden respektive socialnämnden.

Villkor för bidrag inom kultur- och fritidsnämnden

För att kunna söka bidrag ska föreningen bland annat:

  • Vara hemmahörande och verksam i Älmhults kommun
  • Vara ansluten till riksorganisation som får årligt stöd från Ungdomsstyrelsen, Riksidrottsförbundet eller något statligt verk
  • Ha ett organisationsnummer från Skatteverket
  • Vara öppen för alla och uppbyggd enligt demokratiska principer

För fullständig lista över de villkor som gäller, se bidragsbestämmelser för kultur- och fritidsnämnden:
Kultur- och fritidsnämndens bidragsbestämmelser för föreningar i Älmhults kommun Pdf, 651.6 kB.

Villkor för bidrag inom socialnämnden

För att kunna söka bidrag hos socialnämnden ska föreningen:

  • Vara hemmahörande och verksam i Älmhults kommun
  • Ha som huvudsyfte att arbeta inom olika stödformer riktade till målgrupper inom socialnämndens område
  • Ha en vald styrelse och antagna stadgar
  • Ha årsmöte där verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning och revisionsberättelse godkänns
  • Årligen skicka in årsmöteshandlingar (verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning, revisionsberättelse och årsmötesprotokoll) samt redovisa antal medlemmar. Handlingar ska vara socialförvaltningen tillhanda omgående efter föreningens årsmöte dock senast den 1 maj. Föreningar som har brutet räkenskapsår, ska senast den 1 oktober skicka in handlingarna.

Förening som inte är hemmahörande i kommunen kan söka bidrag hos socialnämnden om nämnden bedömer att föreningen bedriver en verksamhet som riktar sig till, eller i övrigt är till nytta för, boende i Älmhults kommun.

Vilka bidrag kan en förening söka?

  • startbidrag
  • aktivitetsstöd
  • anläggningsbidrag
  • ledarutbildningsbidrag
  • föreningslönebidrag
  • investeringsbidrag
  • bidrag till kulturarrangemang
  • bidrag till studieförbund

Ansökan

I ansökan om föreningsbidrag ska föreningen beskriva vad bidraget ska användas till. Föreningen ska beskriva syfte och mål med verksamheten samt vilken målgrupp som föreningen vänder sig till. Ansökan görs via länken nedan.

Så söker du om föreningsbidrag

Föreningar i Älmhults kommun kan ansöka om bidrag direkt i systemet Rbok och via kommunens e-tjänst.

Sök bidrag till kulturarrangemang

Bidraget kan sökas av föreningar och studieförbund som anordnar offentliga program med kulturellt innehåll riktade till allmänheten. Syftet med bidraget är att stödja ett rikt och allsidigt utbud av kulturprogram i Älmhults kommun som är öppet för kommunens invånare.

Bidraget kan sökas av föreningar, grupper och enskilda, och ges till kulturarrangemang över hela det konstnärliga området: musik, teater, film, dans, konst med mera. Arrangemanget ska vara öppet för allmänheten och bygga på ideellt arbete.

Ansök om bidrag för kulturarrangemang i Rbok Länk till annan webbplats.

Arrangemangsbidrag nationaldagsfirande

Bidraget ska hjälpa föreningar att tillsammans arrangera nationaldagsfirande på hemorten, i Älmhults kommun. Arrangemanget ska innehålla delar som gör att det kan benämnas som nationaldagsfirande, till exempel flagghissning, nationalsång och tal. Maxbelopp att söka är 1 500 kr per ort.

Ansökan om bidrag för nationaldagsfirande i Rbok Länk till annan webbplats.

Bra att veta inför din ansökan om bidrag

Under 2024–2025 kommer vi inte kunna bevilja lika många eller lika stora bidrag till föreningar och kulturarrangemang som tidigare år. Här har vi samlat några vanliga frågor och svar om förutsättningarna.

Har kraven för att söka bidrag ändrats?

Nej, grundkraven för att söka bidrag är fortfarande samma och du som sökande måste uppfylla villkoren för att vi ska bedöma din ansökan. Konkurrensen från andra ansökningar avgör sedan om du kan beviljas bidrag eller inte och vilket belopp det blir.

För fullständig lista över de villkor som gäller, se bidragsbestämmelser för kultur- och fritidsnämnden:
Kultur- och fritidsnämndens bidragsbestämmelser för föreningar i Älmhults kommun Pdf, 651.6 kB.

Vilka sökande prioriteras?

Vi vill stötta så många arrangörer och föreningar som möjligt. För att möjliggöra det kommer vi i högre grad att delfinansiera projekt. Det innebär att sökande oftare kommer beviljas en del av det sökta beloppet, istället för hela summan.

Vår ambition att stötta så många arrangörer och föreningar som möjligt innebär också att projekt med flera aktörer kommer prioriteras högre än enskilda sökanden.

Vad kan jag göra för att öka mina chanser?

Vi uppmanar dig att hitta medfinansiärer och/eller medarrangörer. Om ni är flera aktörer som går samman så ökar det era chanser att få ett positivt besked.

Jag behöver mer pengar än det jag beviljats, vad gör jag?

Du kan söka fler bidrag hos regionala och nationella aktörer. Här har vi sammanställt en lista med några exempel på vart du kan vända dig.

Exempel på bidrag från andra aktörer än kommunen

Organisation

Bidrag/fond/stipendium

Arvsfonden

Allmänna arvsfonden Länk till annan webbplats.

Boverket

Bidrag hos Boverket Länk till annan webbplats.

Crafoordska stiftelsen

Övriga bidrag hos Crafoordska stiftelsen Länk till annan webbplats.

Skandia

Idéer för livet Länk till annan webbplats.

Jordbruksverket

Investeringsstöd för fritids- och idrottsanläggningar Länk till annan webbplats.

Kulturrådet

Kulturbidrag Länk till annan webbplats.

Leader Linnés Småland

Projektstöd Länk till annan webbplats.

Riksidrottsförbundet

Lokalt aktivitetsstöd (LOK-stöd) Länk till annan webbplats.

RF-SISU Smålande

Ekonomiskt stöd Länk till annan webbplats.

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

Statsbidrag och EU-bidrag för unga och civilsamhället Länk till annan webbplats.

Svenska Postkodstiftelsen

Tidsbegränsade projektstöd Länk till annan webbplats.

Vad gör jag om jag är missnöjd med ett bidragsbeslut?

Bidragsbeslut fattas av handläggare i samråd med förvaltningschefen på kultur och fritid. Besluten kan inte överklagas, men du kan alltid lämna synpunkter eller ställa frågor till oss. Kontakta din handläggare i första hand för en dialog. Om du vill lämna synpunkter som fler kan ta del av, så kan du göra det på hemsidan.

Varför har bidragen minskat?

Under 2024–2025 behöver Älmhults kommun hantera kraftigt ökade kostnader och besparingar inom verksamheten för kultur och fritid. Det påverkar storleken på de bidrag som vi kan dela ut. Vi hoppas att vi tillsammans med föreningar och kulturaktörer kan göra det bästa av situationen och ser fram emot bättre tider 2026.

Lotterier

Från och med den 1 januari 2019 ansvarar Älmhults kommun endast för så kallad registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ansvarar Spelinspektionen för.

Vem får starta ett lotteri?

Ideella föreningar med hemvist i Älmhults kommun kan få tillstånd att anordna lotteri. Enligt lotterilagen 15§ måste man uppfylla följande krav:

  • Har till huvudsakligt syfte att främja allmännyttigt ändamål inom landet
  • Har stadgar och en vald styrelse
  • Inte vägrar någon inträde som medlem
  • För sin verksamhet behöver lotteriinkomster

Tillstånd eller registrering?

Det finns två typer av lotteritillstånd att söka samt en variant som är tillståndsfri.

Tillfälligt lotteritillstånd ettårigt § 16

Det tillfälliga ettåriga lotteritillståndet söker ni för enstaka, stora lotterier som överstiger 20 basbelopp.

Lotteriregistrering treårigt §17

Om din förening vill ordna ett eller flera lotterier över en treårsperiod, där det totala insatsbeloppet för alla lotterier inte överstiger 20 basbelopp.

Tillståndsfria lotterier §19 och §20

Ideella föreningar behöver inte tillstånd att anordna lotteri om det sker i samband med en offentlig tillställning/arrangemang inom ett avgränsat område där tillställningen/arrangemanget är huvudattraktionen och lotteriet ett inslag. Till exempel marknader, tivoli, idrottsevenemang.

Ansökan och avgifter

Ansökan sker i en separat e-tjänst. Med ansökan ska det finnas stadgar, verksamhetsberättelse samt protokollsutdrag med föreningens beslut att anordna lotteri samt förslag på lotteriföreståndare.

För tillstånd §16 och registrering §17 skickar vi ut inbetalningskort på 300 kr.

Start av lotteri och redovisning

Start av lotteri skickas in vid varje nytt lotteri vid lotteriregistrering. Redovisning skickas in senast två månader efter sista försäljningsdagen.

Andra typer av lotterier

All annan tillståndsgivning ansvarar Spelinspektionen för.

Spelinspektionen Länk till annan webbplats.

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar 27 mar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?