Näringslivsfrämjande arbete
Arbetet med att skapa förutsättningar för ett konkurrenskraftigt och växande näringsliv är prioriterat i Älmhults kommun. Med ett bra företagsklimat är det enkelt att starta, driva och utveckla företag som i sin tur bidrar till fler arbetstillfällen, en mer attraktiv kommun och ett bredare serviceutbud för invånare och besökare.
Under 2022–2023 genomfördes en serie workshoppar där representanter från kommunens näringsliv, förtroendevalda och tjänstepersoner tillsammans tog fram gemensamma fokusområden som visar riktningen för vad som är viktigt för att skapa ett starkare företagsklimat i Älmhults kommun.
Fokusområden
- Kompetensförsörjning
- Öka bredden av företag – etablering och expansion
- Det unika Älmhult
- Nätverk, samverkan och kommunikation
- Effektivt och förståeligt myndighetsarbete
Utifrån det underlaget görs en rad konkreta aktiviteter och förbättringsinitiativ i kommunens olika verksamheter. Här kan du följa vad som redan har gjorts och se vad som ligger i planen framåt.
Vår utvecklingsresa för företagsklimatet
År | Mål | Aktiviteter |
---|---|---|
2021 | En väg in för frågor till kommunen |
|
2022 | Bättre service till företag |
|
2023 | Nya arbetssätt och mer dialog |
|
2024 | Förändrad kultur och förhållningssätt |
|
Återkommande aktiviteter
- Nyheter på kommunens webbplats
- Inlägg på Facebook
- Inlägg på LinkedIn
- Nyhetsbrev varje månad
- Cirka 2–3 företagsbesök varje vecka
- Lotsmöte en gång i månaden och vid behov
- Flera bokningsbara tider för bygglovsrådgivning varje vecka
Kompetensförsörjning
Inriktning | Aktiviteter |
---|---|
Arbetsmarknadskunskap för att öka kunskapen och inspirera om jobb och framtid bland ungdomar för att stärka deras möjligheter att välja vägar som leder till arbete.
|
|
Kompetenskartläggningar av näringslivets behov som underlag för nya aktiviteter.
|
|
Actionmöten för snabb samverkan med berörda aktörer för att hitta lösningar tillsammans med företag som har ett aktuellt kompetensbehov.
|
|
Kompetenssamverkan för strategiska frågor kopplade till utbildning och kompetensbehov tillsammans med representanter från näringslivet samt kommunens verksamheter Arbete och försörjning, Utbildningsförvaltningen samt Kommunledningsförvaltningen.
|
|
Nya utbildningar i samverkan mellan skola och näringsliv, till exempel lärlingsutbildning på industritekniska programmet samt yrkeshögskola med inriktning förpackningsingenjör.
|
|
Framtidsdagar med öppet hus hos näringslivet som visar verksamheterna, inspirerar och berättar om framtidsmöjligheterna inom olika branscher för unga som är på väg att välja gymnasieinriktning.
|
|
Öka bredden av företag – etablering och expansion
Inriktning | Aktiviteter |
---|---|
Marknadsföring och försäljning med konkreta erbjudanden av detaljplanerad och byggklar mark i olika kanaler och på digitala marknadsplatser. |
|
Samverkan med fastighetsägare för fler etableringar i olika forum och nätverk. |
|
Tydligt värdeerbjudande där vi identifierar, paketerar och kommunicerar Älmhults styrkeområden till intressenter för fler investeringar och etableringar. |
|
Näringslivsperspektiv som en naturlig del i kommunens ärendehantering samt plan- och utvecklingsprocesser. |
|
En väg in vid etableringsförfrågningar via näringslivsavdelningen som ansvarar för att företag som vill etablera eller utveckla sin verksamhet i kommunen möts av ett tydligt och serviceorienterat bemötande genom hela processen. |
|
Etableringssamverkan genom projekt med Business Sweden via Business Region Kronoberg. |
|
Starta-eget-utbildningar och nätverksträffar för nyföretagare på svenska och engelska i samarbete med Nyföretagarcentrum och andra aktörer för att underlätta etablering av nya företag. |
|
Ung Företagsamhet med entreprenörskap på schemat redan i skolan för unga att utveckla sin kreativitet, företagsamhet och entreprenörskap. |
|
Det unika Älmhult
Inriktning | Aktiviteter |
---|---|
Besöksnäringsnätverk som arbetar tillsammans för att stärka och utveckla platsen Älmhult. Stärkt samarbete med besöksnäringsföretagen för fler besökare genom gemensamma projekt, stärkt innovation och marknadsföringsinsatser. |
|
Evenemangskalender som samlar allt som händer i Älmhult och som stärker marknadsföring i olika kanaler och nätverk. |
|
Värdskap och besöksservice med auktoriserad Turistinformation och InfoPoints för god service till besökarna. |
|
Trygghetsvandringar och andra aktiviteter tillsammans med företag, fastighetsägare, kommun och polis där åtgärder som kan bidra till ökad trygghet identifieras och fördelas. |
|
Centrumutveckling i samverkan med bland andra Handelsplats Älmhult och fastighetsägare för att fortsätt utveckla en livskraftig, aktiv och attraktiv stadskärna som lockar fler invånare, besökare och etableringar. |
|
Mötesplatser som bidrar till en positiv upplevelse av Älmhult och som i förlängningen bidrar till ökad inflyttning, till exempel enligt modellen International Citizen Hub i Lund (ICHL). |
|
Nätverk, samverkan och kommunikation
Inriktning | Aktiviteter |
---|---|
Information till kommunens företag via nyhetsbrev och andra kanaler. |
|
Nyhetsuppdateringar via webbplats och sociala medier som stärker berättelsen om Älmhult som näringslivskommun. |
|
Webbplats med kontinuerlig utveckling av information och e-tjänster.
|
|
Välkomstbrev med serviceerbjudande från kommunen till nystartade företag.
|
|
Nätverk för nystartade företag med återkommande träffar för möjlighet till nätverk och erfarenhetsutbyte. |
|
Näringslivsråd som samlande plattform för näringslivsfrågor. Samarbete kring utveckling i frågor som påverkar förutsättningar för företagen.
|
|
Nätverksmöten med olika teman, både övergripande och branschrelaterat. |
|
Årlig företagargala för att uppmärksamma framgångsrikt företagande i kommunen. |
|
Effektiv och förståelig myndighetsutövning
Inriktning | Aktiviteter |
---|---|
Företagslots som koordinerar ärenden samt ansvarar för uppföljning av överenskomna insatser. Alla medarbetare i kommunen som kommer i kontakt med företagsrelaterade frågor ska ha ett lotsande och främjande arbetssätt. |
|
Företagsklimatsgrupp under ledning av kommunchef som ett kommunövergripande nätverk för stärkt intern samordning i frågor som påverkar förutsättningarna för företagen. |
|
Företagsbesök med minst 100 årliga företagsbesök, varav minst 40 med kommunalråden. Näringslivsavdelningen ansvarar för att följa upp och återkoppla synpunkter som företagen tar upp i besöken. |
|
Utbildning för tjänstepersoner och förtroendevalda i syfte att utveckla kommunens bemötande i ärendehantering samt öka förståelsen för näringslivet förutsättningar. |
|
Näringslivsperspektiv där konsekvenser för näringslivet analyseras som en del av kommunens ärendehantering. |
|
Upphandlingsutbildningar och information om pågående upphandlingar. Dialogmöten med entreprenörer som delar med sig av sina erfarenheter kring upphandlingar. |
|
Bygglovsuppföljning och avstämningar för att utveckla hanteringen av bygglovsärenden. |
|
Proaktiv information och rådgivning med möjlighet att träffa bygglovshandläggare, upphandlingschef, näringslivschef och andra tjänstepersoner. |
|