Statistik och rankning

Hur är det att driva företag i Älmhults kommun? Här samlar vi de senaste resultaten från olika undersökningar med fokus på arbete och näringsliv.

Företagsklimat, SKR

Sveriges kommuner och regioner (SKR) gör varje år en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företag. Undersökningen görs löpande när företag haft ett ärende. Mätningen resulterar i två nyckeltal:

Nöjd-kund-index (NKI)

Nöjd-kund-index (NKI) finns både som sammanslaget värde och för olika verksamhets­områden. Sammanslaget NKI mäter servicen inom fyra myndighetsområden: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. År 2024 hade Älmhults kommun ett sammanslaget NKI på 70 och hamnade på plats 161 av alla medverkande kommuner.

Älmhults kommuns resultat 2024 i SKR:s nöjd-kund-index (sammanslaget)

Område

NKI

Plats

Bygglov

64

143

Miljö- och hälsoskydd

82

17

Livsmedelskontroll

80

71

Serveringstillstånd

*

*

Totalt

70

 

*Älmhult hade gemensam handläggning med Ljungby fram till år 2025 och har inget eget resultat.

Det finns också NKI för brandskydd och markupplåtelse, som är frivilliga för kommunerna att mäta. År 2024 hade Älmhults kommun ett NKI på 89 för brandskydd och ett NKI på 85 för markupplåtelse.

Älmhults kommuns resultat 2024 i SKR:s nöjd-kund-index (individuella)

Område

NKI

Plats

Brandskydd

89

8 (av 80)

Markupplåtelse

85

10 (av 81)

Nöjd-upphandlings-index (NUI)

Nöjd-upphandlings-index (NUI) mäter servicen när det gäller upphandling. År 2024 hade Älmhults kommun ett NUI på 64 och hamnade på plats 55 av alla medverkande kommuner. Högst betyg fick vi för vår tillgänglighet och vårt bemötande i våra upphandlingar.

Älmhults kommuns resultat 2024 i SKR:s nöjd-upphandlings-index

Serviceområde

Betygsindex

Information

71

Tillgänglighet

74

Bemötande

73

Kompetens

62

Rättssäkerhet

67

Effektivitet

67

Företagsklimat, Svenskt Näringsliv

Svenskt Näringsliv mäter varje år drygt 30 000 företags upplevelser av att driva företag i sina respektive kommuner. Svaren från enkäten och fem statistikfaktorer räknas samman till en ranking som gör det möjligt att jämföra Sveriges 290 kommuner.

År 2024 hamnade Älmhults kommun på plats 266 av 290 och fick 2,78 i sammanfattande betyg. Totalt svarade 99 av 200 tillfrågade företag på enkäten. På över hälften av enkätfrågorna fick vi ett högre betyg jämfört med år 2023.

Älmhults kommuns resultat 2024 i Svenskt Näringslivs enkät

Enkätfråga

Företagens betyg 2024

Jämfört 2023

Allmänhetens attityder

3,8

+/-0

Mobilnät och bredband

3,8

+0,1

Påverkan av brottslighet/otrygghet

3,6

+0,3

Konkurrens från kommunens verksamheter

3,5

+0,1

Vägnät, tåg- och flygförbindelser

3,3

-0,3

Företagens engagemang för företagsklimatet

3,0

+/-0

Kommunpolitikernas attityder

2,8

+/-0

Information till företagen

2,8

+0,2

Skolans kontakter med lokala näringslivet

2,7

+/-0

Dialogen med kommunens beslutsfattare

2,7

+0,2

Kommunens service och bemötande

2,6

+0,2

Tillgång till releveant kompetens

2,6

+0,2

Tjänstepersonernas attityder

2,5

+/-0

Upphandling

2,1

+0,2

Bäst att leva, Fokus

Tidningen Fokus rankar varje år Sveriges kommuner utifrån var det är bäst att leva. År 2024 hamnade Älmhults kommun på plats 215 av 290. Rankningen baseras på nio olika kategorier och några av dem gäller arbete och näringslivets förusättningar.

  • Jobb och karriär: 3,2 av 5
  • Trygghet: 3,7 av 5
  • Infrastruktur: 2,5 av 5

Se Älmhults alla betyg i Fokus rankning Länk till annan webbplats.

Näringslivssiffror i Kolada

Databasen Kolada innehåller många nyckeltal för Sveriges kommuner. Här finns till exempel statistik om arbetspendling, andelen egenföretagare och försäljning i handeln.

Se alla nyckeltal för näringlivet i Älmhult i Kolada Länk till annan webbplats.

Andra mätningar

Älmhults kommun arbetar med flera andra kvalitets- och resultatundersökningar också. Vi brukar till exempel delta i medborgarundersökningen och kommunens kvalitet i korthet (KKiK).

Se mer statistik på vår sida om kommunens kvalitetsarbete

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar 19 maj kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?