Hoppa direkt till innehållet
Till startsidan

Vitsippans förskola

På Vitsippans förskola arbetar vi med leken i centrum för ett aktivt lärande. Vår förskola är en plats där barn tillsammans med andra skapar kunskap och mening. Därför erbjuder vi en miljö där barnen ska få utforska med alla sina sinnen och på många olika sätt.

Bild utanför Vitsippans förskola

Om förskolan

Vår fina gård har närhet till Hagnäsområdet, skogen och andra grönområden. Detta ger oss många möjligheter till äventyr, utforskande och motoriska utmaningar.

Hos oss på Vitsippans förskola har vi sex avdelningar: Gräshoppan, Loppan, Trollsländan, Myran, Fjärilen och Humlan. I den nyare delen så finns våra äldsta barn och i den ursprungliga finns de yngre. Vi har ett nära samarbete avdelningarna emellan och med uteförskolan Arnebo.

Så här arbetar vi

För oss är det viktigt att ta tillvara på barnens intressen i deras utbildning. Vardagen ska vara meningsfull och lärorik för barnen på vår förskola. Vi jobbar projektinriktat, vilket innebär att barnen får möjlighet till att fördjupa sig inom naturvetenskap, matematik, teknik, språk samt kost och hälsa.

Vi använder digitala verktyg och olika uttryckssätt i vår undervisning. Bland annat använder vi oss av TAKK, "tecken som alternativ kommunikation", och bildstöd för att förstärka språket och förståelsen. Vi erbjuder en mångsidig verksamhet där barnen får kontakt med olika uttrycksmöjligheter inom sång, musik, rörelse, drama och skapande.

Introduktion

Introduktionen är en viktig period i barnets tid på förskolan, kanske den viktigaste. Då läggs grunden för barnets och vårdnadshavarnas trygghet hos oss. Introduktionen idag är väldigt olika. Det går aldrig i förväg att säga hur en introduktion ska gå till för det beror helt på barnet och gruppen som barnet ska introduceras in i.

Som vårdnadshavare bör man ta i beräkning att det kan ta cirka två veckor innan ordinarie schema påbörjas. Några månader efter introduktion erbjuder vi ett introduktionssamtal där vi samtalar om ert barns första tid på förskolan samt vårdnadshavarens och förskolans uppdrag/förväntningar om utbildningen.

Inför introduktionen tar förskolan kontakt och ger mer information.

Kompetensutvecklingsdagar

Enligt beslut i utbildningsnämnden ska alla förskolor genomföra kvalitets- och utvecklingsdagar för personalen varje år. Syftet med dagarna är att ytterligare höja kvaliteten och utveckla verksamheten på förskolan.

I möjligaste mån uppmuntras vårdnadshavare att ordna egen omsorg för barnet dessa dagar. Som kompensation erbjuds vårdnadshavare möjlighet till att lämna sitt barn på fyra andra valfria dagar under året. För de som inte kan ordna eget alternativ erbjuds det omsorg på en annan förskola.

  • 10 januari 2022
Till toppen