Hoppa direkt till innehållet
Till startsidan

Säsong för sol och bad … tyvärr också för bedrägerier

En efterlängtad sommar och semester är i antågande men tyvärr också en period då vi ser en kraftig ökning av antalet bedrägerier mot företag och också mot föreningar. Bedragarna utnyttjar situationen då många ur den ordinarie personalen är på semester och ersätts av sommarvikarier som kanske har mindre erfarenhet och kännedom om riskerna kring hur man kan förhindra att företaget drabbas av bedrägerier.

Ofta har bedragarna noga förberett bedrägeriförsöket innan det utförs. Det kan bland annat vara att man kartlägger befattningshavare och strukturer i företaget/föreningen genom information som finns tillgängligt för alla till exempel hemsidor och liknande. Det är inte heller helt ovanligt att man följer nyckelpersoner och deras närmaste i sociala medier.

Avancerade försök har varit där man kartlagt e-mailadresser på företag/föreningar för att sedan ”hacka konton” och kartlägga företagets rutiner kring till exempel vilka som har mandat att fatta beslut i ekonomiska frågor och penningtransaktioner.

Bedrägerierna kan ta sig olika former, här presenteras några exempel på bedrägeriförsök:

Nätfiske (Phishing)

Bedragaren skickar mail med uppmaningen att klicka på en länk. När man klickar på länken kommer man till en falsk hemsida, mycket likt den verkliga sidan som man förväntade sig att man skulle komma till. Exempelvis kan man där uppmanas att logga in med användarnamn och lösenord. När man väl uppgett sina användaruppgifter har bedragaren tillgång till ditt konto och kan komma åt innehåll på din dator eller nätverk.

ID-kapning

Bedragarna skickar mail till en av det hackade företagets leverantörer och lägger en beställning i företagets namn men med en annan leveransadress. När varorna levereras tar bedragaren hand om varorna medan fakturan går till det drabbade företaget.

En annan variant är att man efter kartläggningen uppger sig för att vara en etablera affärspartner till företaget och meddelar att man bytt bankkonto eller att en transaktion skall göras till ett nytt bankkonto.

VD-bedrägeri

Efter att ha kartlagt ett företags rutiner och beslutsfattare kontaktar bedragaren den person som har beslutsmandat och utger sig för att vara t ex VD för företaget med syftet att pengarna skall överföras till ett konto eller göras en transaktion. Ofta hänvisar man till att det är bråttom för att den som får meddelandet inte skall hinna kontrollera om det verkligen stämmer.

Fakturabedrägeri

Bedragaren skickar faktura för en tjänst som aldrig beställts. Inte sällan rör fakturan ett mindre belopp och en för branschen vanligt förekommande vara eller tjänst för att inte väcka uppmärksamhet. Bestrid alltid falska fakturor, dokumentera när den ankom och glöm inte polisanmälan!

Lönebedrägeri

Bedragare skickar mail där hen utger sig för att vara en anställd och meddelar HR-avdelningen nytt kontonummer för utbetalning av lön.

Att notera är att bedrägerier inte utreds lokalt utan av en speciell sektion inom polisen. Syftet med det är kunna komma åt sambanden. Detta då mycket sker av denna brottslighet i organiserad form. Vi uppmanar till att göra polisanmälan vilken enkelt går att göra via web, www. polisen.se.

Lär dig mer om cyberhot hur du kan skydda dig mot bedrägeri på:


Med vänliga hälsningar

Håkan Helgesson, Älmhults kommun 
Staffan Käll, Polismyndigheten

Nyhet
Publicerad:
Till toppen