Jobba i Älmhults kommun

Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling.

Vi har ett viktigt samhällsuppdrag där vi gör skillnad och finns till för våra Älmhultsbor genom hela livet. Vår vision är att det ska vara enkelt att leva och växa hos oss och du ska känna trygghet, trivsel och stolthet, oavsett vem du är och var du kommer ifrån.

Älmhult är en kommun som växer och där det händer mycket. Vi utvecklas tillsammans och löser utmaningar med mod och småländsk klurighet.
Vi hoppas du vill vara med!

Vårt erbjudande till dig

I Älmhults kommun värnar vi om våra medarbetare och som anställd erbjuds du utöver din lön, en rad olika förmåner. För oss är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare, oavsett var i livet du befinner dig.

Utökad föräldrapenning

Utöver föräldrapenning från Försäkringskassan betalar vi ut ett extra tillägg på 10% av din lön under de första 180 dagarna som föräldraledig.

Semester

Du som är fyllda 40 år får 31 dagar semester per år. Är du över 50 år har du rätt till 32 dagar semester per år. Dessutom får du som anställd hos oss ta ut din semester redan samma år som du tjänar in den.

Extra lediga dagar

Som tillsvidareanställd på Älmhults kommun kan du inför varje nytt kalenderår byta ut ditt semesterdagstillägg mot flera lediga semesterdagar. Få upp till fem extra lediga dagar/år.

Flexibelt arbetssätt

För medarbetare som till största delen har ett administrativt uppdrag finns möjligheten till ett flexibelt arbetssätt. Det innebär att du någon gång i veckan kan arbeta hemifrån.

Friskvårdsersättning

Som anställd på Älmhults kommun erbjuds du en friskvårdsersättning på 1200 kr/kalenderår som du sedan kan använda på valfri friskvårdsaktivitet.

Blodgivning på arbetstid

Du som lämnar blod inom kommunen har möjlighet att göra detta på arbetstid med bibehållen lön.

Personalklubb

Personalklubben Almlövet anordnar flertalet olika aktiviteter under året som du som medlem kan boka in dig på. Personalklubben har även en lägenhet i Sälen som lottas ut varje år till klubbens medlemmar.

Subventionering av massage

Älmhults kommun subventionerar massage med 100kr per tillfälle, vilket betyder att du som medarbetare inom kommunen kan gå till någon av våra utvalda samarbetspartners och de i sin tur drar av 100kr av din kostnad som Älmhults kommun står för.

Löneväxling

Tillsvidareanställda har möjlighet att påverka sin framtida pension genom att löneväxla. Löneväxling innebär att du byter ut en del av din månadslön till en förmån och att förmånsdelen förmedlas till det försäkringsbolag där du har din avgiftsbestämda pension.

Kollektivavtalet och mer om förmåner

I broschyren ​​​​"Säg hej till ditt kollektivavtal" kan du läsa mer om förmåner för dig som arbetar inom kommun.

Säg hej till ditt kollektivavtal Pdf, 1.2 MB.

Lediga jobb

Lediga jobb som söks via rekryteringsbolag

Möt några av våra medarbetare

Rabia jobbar som vårdbiträde

Rabia Andersen, porträtt framför stenmur.

Rabia Andersén är egentligen kock men när hon packade flyttlasset i Marocko för att bosätta sig i Sverige tog hennes yrkesbana en helt annan riktning.

Varför jobbar du med det du gör?

När jag kom till Sverige läste jag svenska och så sökte jag en praktikplats där jag kunde jobba med människor. Det var så jag hamnade på Nicklagården. Min svenska utvecklades snabbt då jag var tvungen att förstå och göra mig förstådd.

Det är ett fint jobb med mycket känslor och jag behandlar brukarna som om de vore mina föräldrar. Hjälp, råd och stöttning får jag av kollegor, vilket jag är så glad och tacksam för.

Hur ser en dag på jobbet ut?

Min typiska jobbdag är nattarbetet och för mig innebär det att jag är på flera avdelningar. På de vanliga avdelningarna bor sköra människor som ibland är svårt sjuka och som lever länge med samma typ av sjukdomar. Vi som jobbar lär känna dem under en lång tid och blir en del i deras vardag. På korttidsboendet kommer personer som till exempel brutit benet och inte kan klara sig själva i hemmet under en begränsad tid. Där bor också person som har vård i sitt eget hem av en anhörig men för att den anhörige ska få avlastning och tid för vila och återhämtning bor hen periodvis hos oss.

När jag arbetar med dem på korttidsboendet lär jag mig nog allra mest. De har så olika behov och bakgrund som vi normalt inte vårdar men under den tid de är hos oss så lär vi oss snabbt vad de behöver. På natten finns också många andra uppgifter att göra som städ och tvätt. Och ibland hinner jag baka marockanska bullar eller bröd, vilket är uppskattat till frukost och fika.

Hur ser det ut med utveckling inom ditt område?

Nyfiken har jag alltid varit och att få nya kunskaper tycker jag är kul. När man arbetar inom vården kan vad som helst hända och jag vill veta hur jag ska agera. Bland annat har jag fått ledarutbildning, demensutbildningen, track-utbildning, blivit godkänd för att ge insulin och sätta sondmat. Och jag har fått utvecklats inom dessa arbetsuppgifter.

Ett exempel är vård av personer som inte kan andas själva utan har en respirator kopplat till sig. Personerna är ofta klara i huvudet men behöver alltid ha en respirator med sig. Det är ett stort ansvar att hjälpa dem, jag har ett liv i mina händer; stannar maskinen riskerar personen att dö.

Vad är roligast eller stora utmaningar på ditt jobb?

Största utmaningen är nog inte det praktiska utan att hantera känslor. Personer kan vara, trötta, förvirrade, aggressiva, dementa eller bara inte ha lust. För det mesta funkar det när vi förbereder personen på vad den ska göra. Det kan handla om att någon inte vill klä på sig. Då lirka vi genom att hålla fram byxorna och säga, titta vad fina, varma och goa de är, jag hjälper dig att sätta på dem. De flesta personer når vi fram till om vi pratar mjukt och positivt.

Har du något tips på hur man orkar?

Mitt tips är att ta en kort semester även på andra tider än sommaren.

Berätta om något som berör dig på ditt arbete

Jag känner glädje och tacksamhet över många små saker som händer. Någon som söker sällskap och närhet, någon som alltid orkar skoja. En boende kallade mig dotter och ville alltid att jag skulle hjälpa med det som behövdes. Vissa personer får man ett band till och det är inte något som jag kan styra.

Nämn några egenskaper som är bra att ha i ditt jobb

Jag har rötter i ett land där man tar hand om sina äldre i hemmet. Hjälper dem tills de dör. Och är grannen sjuk hjälper man hen också. Jag tycker om att hjälpa och har tålamod, så det är nog bra egenskaper. Jag är nyfiken, vill lära nytt, är glad och sjunger gärna; ens humör smittar av sig. Under våra aktivitetsstunder har jag berättat om marockansk kultur och visat kläder och danser. Så att vara social och både kunna lyssna och dela med sig av sig själv tror jag är bra.

Malin jobbar som fritidslärare

Malin Andersen, porträtt framför lekställning

Efter att jag gått ut gymnasiet arbetade jag på PostNord men för 8 år sedan kände jag att jag ville göra något helt annat. När jag sökte efter utbildningar fastnade jag direkt för fritidslärare och jag tog min examen för 5 år sedan och har inte ångrat mitt beslut att byta yrkesbana en enda gång. Att jobba på fritidshem blir aldrig tråkigt. Ingen dag är den andra lik och jag får så mycket glädje och inspiration från eleverna. Leendet från ett barn som precis lyckats med något nytt är obeskrivlig.

Hur ser en dag på jobbet ut?

På förmiddagarna, när eleverna går i skolan arbetar jag med planering eller med något projekt och en dag i veckan undervisar jag två klasser idrott. På eftermiddagen har vi olika aktiviteter med eleverna som är på fritids. Vissa av aktiviteterna har vi vuxna planerat samtidigt som eftermiddagarna är elevernas fria tid, så vi låter dem vara med och bestämma så mycket som möjligt. Aktiviteterna har alltid ett syfte för att eleverna ska känna att det de gör är meningsfullt. Exempel på teman för aktiviteter är skapande, teknik, lekar, naturskola och sagoverkstad. Eleverna kan också välja att pyssla, pärla, bygga med lego och klossar, spela spel, eller bara leka egna lekar ute. En stor del av vårt arbete ligger också i att ta ansvar för att alla elever ska känna sig trygga, sedda och trivas på fritids.

Vad är roligast eller stora utmaningar på ditt jobb?

Det roligaste är definitivt att se deras utveckling under de tre år som de går här på Arkens fritidshem. Den största utmaningen är att räcka till. Man har inte alltid tid att se alla barn och hjälpa dem med allt de behöver.

Berätta om någon rolig händelse du varit med om, någon som berört dig på ditt arbete

Något jag minns med värme är faktiskt ett möte med en elev som slutat hos oss. Under tiden eleven var på fritids så hamnade hen ofta i konflikter och vi hade många samtal om rätt och fel. Vi möttes en morgon i korridoren flera år efter att hen slutat på fritids och eleven berättade att de under dagen skulle baka kakor. Jag sa att jag gärna skulle vilja smaka på dem. På eftermiddagen kom eleven bort till min avdelning med en påse och sa att ”De här kakorna är till Malin”. Det värmde mitt hjärta.

Att lyckas skapa relationer som håller över tid med elever som har det tufft är något av det viktigaste som finns i det här yrket. Elevens gest visade så tydligt att vår relation fortfarande var stark trots alla duster vi haft.

Hur får du ihop arbetslivet med privatlivet?

Det kan ibland vara tufft när man som jag och många andra i verksamheten har yngre barn. Under eftermiddagarna är det svårt att ibland kunna sluta lite tidigare för att kunna ta hand om och umgås med egna barn. Och även om vi som arbetar inom denna typ av verksamhet skulle välja att gå ner i tid underlättar inte det då stor del av verksamheten ligger på eftermiddagen. Vi lägger så att säga vårt schema ”bakifrån”. Men här på Klöxhultsskolan har vi ett bra samarbete med kollegor och chef så vi hitta olika lösningar för att alla ska bli nöjda och få ihop privatlivet med arbetslivet.

Nämn några egenskaper som är bra att ha i ditt jobb. Har du dessa egenskaper eller hur balanserar du upp det du är mindre bra på?

Du behöver vara flexibel, lyhörd, lösningsorienterad, lekfull och det är lättare om man är strukturerad. Den biten jag själv behöver jobba på är väl struktur. Det är lätt att glömma bort möten om de är planerade mitt under fritidstiden då här är som mest aktivitet och eleverna behöver stöd och uppmärksamhet. Ibland får jag skynda till möten eller improvisera för att jag glömt något.

Vilken utbildning eller grundkunskap behöver man för att jobba med det du gör?

Du behöver läsa till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem. Det är en treårig utbildning på universitet som även innebär att du blir behörig i ett visst ämne, oftast bild, musik eller idrott.

Claudia är simlärare

Claudia, porträtt i simhallen

– För mig är vatten mer än ett element, det är en del av livet. Min mamma babysimmade med mig och sedan har det bara fortsatt. Jag har simmat i föreningar under hela min barn- och ungdomstid. Känslan av att bäras av vattnet är en passion och att arbeta som simlärare har blivit ett kall och det berikar mitt liv varje dag, berättar Claudia Dörsch, simlärare på Haganäsbadet.

Vid 35 års ålder upplevde jag återkommande fysisk smärta och jag var också mentalt kraftlös; det blev en vändpunkt i mitt liv som förde mig tillbaka till vattnet och vidare till en annan stor passion, triathlon.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

Så fort vi får besök är simhallen aldrig obevakad och vanligtvis börjar min dag med att vara i hallen då våra morgonpigga besökare kommer. Sedan tar simlektionerna vid. Där undervisar jag elever i alla åldrar, från nybörjare till avancerade simmare. Jag håller också kurser i babysim, crawl, yoga och vattengym. Under dagen görs också administrativt arbete, som kontroll av skolor och dess elever som ska få simundervisning och översyn av vårt pedagogiska arbete. Med den nya renoveringen är simhallen välorganiserad och ”hallplaneringen” ger oss som arbetar här bra rutiner.

Berätta om något som berör dig i ditt arbete!

Eleverna ger mig de starkaste upplevelserna och de är också min största utmaning. En del barn kommer från länder där simning inte är viktigt. Och en del barn, oavsett var de kommer ifrån, har en rädsla för vattnet och några har en diagnos av något slag. Att hjälpa dem att bygga upp sitt mod och sin beslutsamhet för att våga gå ner i vattnet känns stort. Att sedan vara med och se när rädslan och osäkerhet går över till glädje och stolthet när barnet till slut kan simma ut på djupt vatten är de bästa upplevelser du kan få.

Vad är bra egenskaper att ha om man vill arbeta som simlärare?

Det är att se helhet, ha tålamod, vara flexibel och lyhörd. Jag ser människor holistiskt. Behov och känslor hör ihop och de jag möter har olika sätt att ta sig an utmaningen att lära sig simma. Som babysiminstruktör, simlärare eller yoga-gym och mindfulnessinstruktör utvecklar jag människor. Att kunna simma räddar liv och det är en viktig kunskap att ge. Men för dem som kommer hit för att träna eller leka är det en stunds avslappning och glädje och det är också viktigt att se och uppmuntra. Det skapar positiva energier.

Vad behöver man för utbildning?

För att bli simlärare utbildar du dig till badmästare/badvakt. Jag är utbildad c-tränare för triathlon hos det tyska Olympia sportbunden och sedan har jag specialiserat mig genom utbildning i ämnena simning, holistisk mindfulness och andningsterapier. Grundläggande kunskaper om pedagogiskt arbete eller erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar är till stor hjälp.

Åsa bytte bransch och blev kock

– Jag vågade byta inriktning i livet och det ångrar jag inte en minut!, säger Åsa Svensson, som idag är kock på Tornets förskola i Älmhult.

Fram till 2018 jobbade jag som grafiker och säljare inom tidningsbranschen. Ibland kände jag att jag skulle vilja göra något annat men jag ”satt fast” i ekorrhjulet; faktiskt på grund av att jag fick nya, spännande arbetsuppgifter hela tiden, vilket gjorde att jag stannade i över 30 år.

När det började ta emot att gå till jobbet var det dags för mig att försöka göra något HELT annat men frågorna hopade sig. Vad skulle jag kunna göra? Vågar jag byta yrke mitt i livet? Vågar jag släppa min trygghetszon? Vad hade jag lärt mig som jag skulle kunna ha nytta av i ett helt nytt arbete?

Hur kom du fram till vad du ville göra?

En sak visste jag och det var att jag ville vara med och göra skillnad i samhället! Så jag listade upp vad jag ville att mitt kommande yrke skulle innehålla. Bland annat skulle jobbet vara socialt och min kreativa sida skulle få ta plats. Jag ville också gärna jobba med barn och därmed vara med och påverka deras start i livet.

Till slut var det kockyrket som lockade och jag kom in på kockutbildningen på Haganässkolans vuxenutbildning hösten 2018. Vilken grej! Jag älskade att lära mig om näringslära, mat och dryck och min kreativitet fick ta plats i dofter, smaker och genom snygga uppläggningar!

Hur gick det med att få arbete efter utbildningen?

Den 10 januari 2020 ”tog jag studenten” och måndagen den 13 januari började jag mitt nya jobb på Tornets förskola i Älmhult!

Blev den nya inriktningen och jobbet så bra som du tänkt dig?

Ja, verkligen! Barn är ”grymt” ärliga och så roliga att jobba med! De gör mig kreativ och jag måste anstränga mig varje dag och ge det lilla extra! Jag känner att jag varje dag gör något bra för vårt samhälle. Nu har jag funderingar på att utbilda mig till måltidspedagog för att kunna vara med och skapa mer förståelse kring mat och hälsa. Kunna påverka att samarbetet mellan kök och pedagoger ökar för vi är med och lägger grunden för ”våra” barns matvanor. Alla måltider skall vara nyttiga, goda, trivsamma och integrerande!

Kom ihåg att just ”det lilla extra” är det som gör den stora skillnaden!

Nils är mätningsingenjör

Nils de Fine Licht, porträtt framför jobbil.

Nils de Fine Licht har arbetat som mätningsingenjör sedan 80-talet. Trots sina många år inom yrket så finner han det fortfarande utvecklande. Det bästa med arbetet är den stora variationen och processen med alla olika byggen.

– Det finns inga typiska dagar. Ingen dag är den andra lik, säger Nils.

Ett yrke med mycket variation

Nils fastnade för yrket tidigt när han gjorde värnplikten som fältmätare. Efter det utbildade han sig på en specialkurs i mätningsteknik. Han jobbade sina första år inom branschen i Stockholm innan han flyttade till Älmhult och började jobba på kommunen 1988.

– Det är så roligt att ha fått se utvecklingen inom branschen. Det har varit enorma teknikframsteg på alla områden.

Ett jobb inom kart- och mät beskriver Nils som ett jobb med en hel del omväxling. Alltifrån planering av bygge, möta och hjälpa folk med tekniska frågor till att vara ute på olika uppdrag. Med Nils långa erfarenhet så är han en stor resurs och får vara med inom många olika områden.

– Det gäller att ha en känsla för noggrannhet i denna bransch. Och inte bara hur noggrann man bör vara utan även hur noggrann man ska vara utifrån tid och resurser i olika projekt.

Vilka utmaningar finns det inom kart- och mätbranschen?

– En del av yrket är den personliga kontakten med människor. Att kunna möta dem och förstå deras behov, säger Nils.

Nils beskriver vikten av att vara duktig på att inte bara förstå och känna av vad för behov olika människor har, utan också vikten av att kunna formulera och förklara för dem hur man kan nå dit.

En annan utmaning inom yrket är att vara uppdaterad vad gäller ny teknik, berättar Nils. Att dels hänga med inom all utveckling, men att samtidigt hålla sig kritisk och ifrågasätta om det är till nytta och motiverar kostnaderna för oss i Älmhult. Visst hade det varit trevligt att ha en egen satellit, men…

Nils råd till dig som är intresserad av branschen

– Det är ett flexibelt och givande jobb. Mitt tips är att du först och främst ska skaffa dig en relevant utbildning och sedan bygga upp din erfarenhet. Behovet är stort, så jobb kan jag i princip garantera. Men det är viktigt att du har intresset för det och tycker att det är roligt, säger Nils.

Malin jobbar som förskollärare

Malin Enoksson, porträtt framför lekgård.

Malin Enoksson arbetar som förskollärare på den öppna förskolan Kotten i Älmhult. Möten med människor och en trygg anställning är bidragande faktorer till att hon trivs bra med sitt arbete.

– Att arbeta som förskollärare på öppna förskolan skiljer sig lite från att arbeta på en ”vanlig” förskola. På öppna förskolan är föräldrar på plats samtidigt som sina barn och de gör aktiviteter tillsammans. Det innebär att jag har alla i fokus och inte bara barnen, säger Malin.

Malin tycker att det bästa med att arbeta som förskollärare är alla givande mötena med besökarna. Det är ett socialt arbete och det är viktigt att alla besökare känner sig sedda och delaktiga.

– Arbetet på öppna förskolan kräver att du gillar att arbeta med människor, både vuxna och barn. Våra besökare är i fokus och det är viktigt att de blir bemötta på rätt sätt, menar Malin.

Frihet i arbetet och möjligheter till fortbildning

Malin känner sig trygg med att ha Älmhults kommun som arbetsgivare. Möjlighet till fortbildning och förmåner så som friskvårdsbidrag är bidragande faktorer till detta, såväl som möjligheten att utvecklas.

– Kommunen vill att vi anställda ska utvecklas och få mer kunskap. Jag får möjligheten att fortbilda mig och det värdesätter jag, säger Malin.

Ytterligare en anledning till att Malin trivs är att hon får utrymme att förverkliga egna idéer.

– Det är ett flexibelt och relativt fritt arbete. Inom ramarna för de riktlinjer och lagar som gäller för öppna förskolan har jag förtroendet att göra egna val när det gäller hur verksamheten ska bedrivas. Jag upplever att mina tankar och idéer om verksamheten tas tillvara på.

Martina jobbar som förskollärare

Redan vid 14 års ålder var det självklart för mig att jag skulle arbeta med barn, berättar Martina Ljung, förskollärare.

Vad innebär det att vara en förskollärare?

Att vara pedagog handlar om att vara närvarande och engagerad i de dagliga aktiviteterna. Det innebär att ställa frågor till barnen och lyssna på deras reflektioner och funderingar och utmana dem vidare i deras frågor. På förskolan undervisar vi barnen och utgår från läroplanen och Barnkonventionen. Det finns mål från huvudmannanivå och det pågående handlar om hållbar utveckling. Vi arbetar med detta övergripande mål genom att väva in det i olika aktiviteter för barnen. Vi har även andra mål i gång och för nuvarande är vårt fokusområde motorik och språk.

Vad är roligast eller stora utmaningar på ditt jobb?

Varje dag är en ny utmaning och man vet aldrig vad som väntar. Det är också givande att arbeta i ett arbetslag där man får utvecklas tillsammans samt att man har en rektor som tror på en och låter en utvecklas. Då kan man få utmana sig själv där barnen befinner sig och göra sina egna kullerbyttor. Det är en stor glädje som sker när barnet har lärt sig något och barnet själv benämner det och återupprepar undervisningsstunden.

Den stora utmaningen är att få ihop gruppen på ett bra sätt och utmana alla barn. Det är viktigt att hitta balansen i olika situationer som kan uppstå, till exempel vid konflikter som kan uppstå mellan både barn, föräldrar och kollegor. Därför behöver man vara tillmötesgående och professionell. Därtill är det också en utmaning att hitta balans i sitt eget handlande så det inte blir någon stress.

Berätta om någon rolig händelse du varit med om på ditt arbete.

Det var ett tillfälle då det var utbildning i teknik med de yngre barnen och jag funderade på hur jag skulle förklara begreppet uppsugningsförmåga. Då visade två-åringarna mig att det var ju bara att lägga papper på vattnet så sugs det upp. Det finns glimtar varje dag, och det kommer inte bara från barnen utan också från arbetskamrater.

Hur får du ihop arbetslivet med privatlivet?

Jag har hittat en bra balans och kan släppa arbetet när jag går hem. En stor grund till detta tror jag ligger i att jag trivs med mitt yrkesval och på min arbetsplats. Jag vill alltid gå till arbetet.

Nämn några egenskaper som är bra att ha i ditt jobb. Har du dessa egenskaper eller hur balanserar du upp det du är mindre bra på?

Att vara flexibel, samarbetsvillig, närvarande, kunna hantera stressmoment, vilja utvecklas och vara lyhörd är bra.

Den svåra balansen för mig är att jag vill för mycket då jag brinner så mycket för mitt yrke. Då är det viktigt att kunna stanna upp och ta ett steg tillbaka. Jag är tacksam för mina kollegor som säger stopp till mig när detta händer. Vi har ett skapat bra klimat och ett öppet klimat är a och o.

Vilken utbildning eller grundkunskap behöver man för att jobba med det du gör?

Man behöver utbildning som barnskötare och/eller förskollärare. Även erfarenhet av att arbeta med barn och människor. Ens barnsyn är av stor betydelse när man arbetar med barn.

Själv började jag som barnskötare och utbildade mig senare som förskollärare.

Niklas är insatsledare på Räddningstjänsten

Efter två praktikveckor på räddningstjänsten i årskurs 9 var Niklas Öberg fast. Brandmansyrket har sedan dess alltid varit en del av hans liv.

– Jag fastnade för yrket direkt. Det är en spänning och variation i yrket som du inte får någon annanstans, säger Niklas, insatsledare på Älmhults kommun.

Niklas arbete som insatsledare på Älmhults kommun innefattar främst att hålla utbildningar för företag och skolor, stationsarbete och utryckningar. Även om det sistnämnda är en liten del av yrket.

– Jag gillar allt med att arbeta som insatsledare; det är omväxlande, du träffar mycket folk och du får ut ett viktigt budskap. Man vet aldrig vad som kan hända under en dag och ett larm är inte något annat likt.

Något som är unikt för räddningstjänsten i Älmhult är att det finns en stor inpendling i kommunen, det gör att vi är betydligt fler dagtid än kvällstid. Samtidigt byggs och investeras det mycket i kommunen vilket också ställer andra krav på räddningstjänsten.

Ett sammanhållet team – en förutsättning när det väl gäller

Inom räddningstjänsten arbetar man till stor del förebyggande och det är ett sammanhållet team som arbetar tillsammans med både polis och ambulanspersonal.

– Vi känner varandra väl och är som en familj, det är en förutsättning när vi är ute på larm att vi vet var vi har varandra. Något som jag även uppskattar är att vi efteråt pratar igenom situationen och ventilerar över vad som hände, berättar Niklas.

Även efter 30 år som brandman lär man sig nya saker varje dag. Förutom på utbildningar så lär brandmännen sig av varandra och av att vara ute på larm.

– Det är ett spännande arbete och man blir aldrig fullärd. Här stannar jag till pensionen, säger Niklas.

Johan är fastighetsingenjör

Johan Wallin arbetar som fastighetsingenjör på tekniska förvaltningen. Hans arbete handlar i mångt och mycket om att serva andra förvaltningar med drift av fastigheter, men det handlar även om kommunens framtida fastighetslösningar.

Som fastighetsingenjör har Johan hand om kommunens fastigheter. Han ansvarar för allt som är inne i fastigheterna och ser till att drift och underhåll fungerar. Han arbetar också med projektering för framtida renoveringar och nybyggnationer.

– Det är ett härligt och utvecklande arbete som innebär många möten med människor. Fastigheter i bra skick är en av förutsättningarna för att kommunens verksamheter ska fungera. Därför känns det alltid bra när jag kan tillgodose våra medarbetares önskemål, säger Johan.

Bakgrunden inom byggbranschen ledde Johan till arbetet som fastighetsingenjör

Att Johan arbetar med drift, underhåll och nybyggnation av fastigheter är ingen slump. Han har en bakgrund inom byggbranschen och anser själv att han är ”född in i branschen”.

– Jag är snickare i botten och har drivit byggföretag tillsammans med min pappa. Efter att ha varit byggarbetsledare ett bra tag kände jag att jag ville hamna på andra sidan skrivbordet och ha en mer projekterande roll. Då sökte jag tjänsten som fastighetsingenjör och jag fastnade direkt, berättar Johan.

Älmhult är en expansiv kommun där det i dagsläget byggs mycket och projekteras för ännu fler nybyggnationer. Johan tycker att kommunen har en framtidstro och han ser mycket ljust på både sin egen och kommunens framtid.

– Det händer väldigt mycket i Älmhult och jag får vara med och planera en stor del av det som byggs här, vilket är roligt. Jag tror och hoppas att den här framtidstron som Älmhults kommun har håller i sig.

Johan är lärare på Haganäs

Johan Örsäter, porträtt i ett klassrum

Jag brinner för mina elever. Det är eleverna som gör mina dagar som lärare, de som motiverar mig och får mig att vilja utvecklas mer i min yrkesroll, berättar Johan Örsäter, gymnasielärare i samhällskunskap och historia på Haganäs.

Varför jobbar du med det du gör?

Yrket är väldigt varierande och en dag är aldrig den andra lik. Detta beror ju på att undervisningen och elevgruppen aldrig är exakt likadan, men det beror också på mer subtila ting. Exempelvis vad som händer i världen eller hur elevernas humör är. Den andra anledningen är kanske mer enkel att förklara – kort sagt så tycker jag om mina ämnen. Jag tycker om att lära mig mer om dem, fördjupa mig i dem och hitta nya sätt att undervisa om dem.

Hur ser en dag på jobbet ut?

En typisk dag som lärare är för många utomstående ganska solklar. Vi har våra lektioner, kanske något utvecklingssamtal eller annat möte och rättar våra prov. Men vi lägger ned mycket tid på planering. Att planera och anpassa för över hundra unika elever, försöka hitta lösningar som passar alla och planera för oförutsedda händelser är ett enormt arbete. För att inte nämna efterarbetet. Yrket är alltså väldigt reflekterande där det är viktigt att hitta nya lösningar och vägar, vilket kan vara jobbigt, men också väldigt roligt och intressant.

Vad är roligast eller stora utmaningar på ditt jobb?

En av utmaningarna är att alltid vara först. Exempelvis nu med kriget i Ukraina som eleverna har många olika frågor om. Där gäller det att konstant vara uppdaterad på nytt, lyssna på analyser från experter och vara källkritisk. Jag tror att det är väldigt viktigt att eleverna känner en trygghet i att skolan sitter inne med svar man kan lita på. Speciellt med alla fejkade nyheter och ”journalister” på sociala medier där bilden kanske inte alltid är lika nyanserad.

Hur får du ihop arbetslivet med privatlivet?

Jag jobbar på det. Det är väldigt lätt att älta sådant som hänt under dagen.

Ser jag något på nyheterna 21:30 går tankarna lätt till jobbet. Lösningen tror jag är unik för alla men för min del handlar det till stor del av medie-detox. Ibland tvingar jag mig själv att inte kolla nyheter eller gå in på sociala medier utan att i stället läsa skönlitteratur, vara ute i skogen och umgås med vänner samt familj.

Nämn några egenskaper som är bra att ha i ditt jobb. Har du dessa egenskaper eller hur balanserar du upp det du är mindre bra på?

Det viktigaste att ha är enligt mig ödmjukheten. Slutar jag som lärare med ödmjukhet och går in i någon typ av ”mitt upplägg fungerar bra, jag behöver inte ändra något tills nästa gång” blir det varken bra för mig eller eleverna. Läraryrket handlar om att utvecklas, grunden till utveckling är ifrågasättande och ifrågasättandet kommer från ödmjukheten. Skulle jag nämna en egenskap till skulle jag säga den sociala kompetensen. En lärare som inte kan skapa goda relationer med sina elever kommer inte lyckas som lärare.

Vilken utbildning eller grundkunskap behöver man för att jobba med det du gör?

För att arbeta som gymnasielärare behöver du en ämneslärarexamen. Detta är en examen som tar fem år på universitet där du blir behörig att undervisa i två ämnen.

Per-Anders och Mathilda jobbar med daglig verksamhet

Per-Anders Bergman och Mathilda Svensson, porträtt framför sjö och trä.

För 4 år sedan tog Per-Anders och Mathilda över Stationshuset i Möckeln och där har de nu sin bas.

Hur kommer det sig att ni arbetar med det du gör?

Per-Anders- Efter gymnasiet jobbade jag som extra resurs inom grundskolan och då bestämde jag mig för att jobba med människor på något sätt. Jag läste vidare till Fritidsledare och efter det jobbat inom skola och personlig assistent. Jag har jobbat inom psykiatrin och nu daglig verksamhet sen 9 år tillbaka. Att få människor att växa och bli så självständiga som möjligt är något jag brinner för.

Mathilda- Jag gick omvårdnad på gymnasiet och kände att jag hade hittat rätt. Jag jobbade först inom psykiatrin och för 10 år sedan fick jag möjlighet att börja på daglig verksamhet. Det mottagandet jag fick av personalen och deltagarna gjorde att jag trivdes från första dagen.

Hur ser en dag på jobbet ut?

Vi börjar dagen med att planera, dokumentera, mejla och ringa samtal.

En fin dag är vi ute och håller på med olika projekt i trädgården. Vi skapar något i snickeboa, några går stadsvärd och håller rent och snyggt. Ibland hör kommunens LSS-boende* av sig om de behöver hjälp av vår vaktisgrupp eller någon äldre behöver hjälp av Fixar-Elme. Vi jobbar på blåljushuset, Älmekulla och golfrestaurangen där vi hjälper till med bland annat återvinning.

Så vad deltagarna vill göra, hur energinivån är just den dagen och vilket väder det är styr hur vår arbetsdag ser ut.

Vad är roligast eller stora utmaningar på ert jobb?

Det roligaste är att jobba med alla fantastiska människor, både deltagare och kollegor. Att se glädjen i våra deltagare när de känner att de kan styra sitt jobb och bli så självständiga som möjligt. Den stora utmaningen är att hitta sysselsättning som är meningsfull och anpassad för varje person.

Berätta om något eller någon som berört dig på ditt arbete.

Det är många olika saker som berör oss. Det är alla små framsteg hos deltagarna som får dem att växa som personer.

Även människorna ute på arbetsplatser och i samhället som engagerar sig för att deltagarna ska komma ut och vara delaktiga berör oss.

Hur får ni ihop arbetslivet med privatlivet?

Det kan vara svårt ibland. Vi älskar den kreativa biten i jobbet och när man sitter hemma och letar inspiration till sitt eget hem och trädgård, ser man lika många saker som kan passa att göra på jobbet.

Deltagarna är en så stor del i vårt liv, vi tillbringar mer tid med dom än vår familj, så visst finns de i tankarna även när man är ledig.

Nämn några egenskaper som är bra att ha i ert jobb. Har ni dessa egenskaper eller hur balanserar ni upp det ni är mindre bra på?

Det är bra att vara lyhörd, flexibel och positiv samt att vara bra på att inspirera och motivera och se det goda i människor.

På vår enhet kompletterar vi varandra väl, har bra samhörighet och tillit och tillsammans är vi ett bra team som lyfter varandra. Om något är jobbigt eller svårt så har vi en trygghet där det mesta går att lösa.

Vilken utbildning eller grundkunskap behöver man för att jobba med det ni gör?

Gymnasieskolans Vård- och omsorgsprogram eller Barn- och fritidsprogrammet med inriktning mot funktionshinder eller socialt arbete. Det är bra att ha kunskap/erfarenhet av intellektuell funktionsnedsättning, autism, utåtagerande beteende, lågaffektivt bemötande samt AKK och TAKK (Tecken som AKK) **.

Bemötande är en stor del av arbetet, därför sätter vi stor vikt vid personlig lämplighet.

*Lagen och stöd och service till vissa funktionshindrade

** Alternativ och kompletterande kommunikation (till exempel bilder och tecken)

Vår värdegrund

Alla som är medarbetare på Älmhults kommun arbetar i medborgarnas tjänst. Vårt arbete ska bygga på och understödja demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet samtidigt som vi ska erbjuda en effektiv och serviceinriktad verksamhet med ett tydligt medborgarperspektiv.

Vår värdegrund bygger på de tre grundpelarna:

  • Professionalism
  • Öppenhet
  • Engagemang

Värdegrunden är en viktig ledstjärna i vårt dagliga arbete och beskriver vilka värden vi på Älmhults kommun står för. Värdegrunden omfattar alla våra medarbetare och ska genomsyra hela vår verksamhet varje dag. Den beskriver hur vi ska vara och handla mot varandra och vår omvärld.

Vårt ledarskap

Ledarskap i Älmhults kommun handlar om att skapa goda förutsättningar för medarbetarna att lyckas, att låta medarbetarna växa och ta ansvar för sin del av helheten. Vi har höga förväntningar på våra ledare att vara föredömen för värdegrunden och själva agera och leda verksamheten utefter den.

Vi behöver modiga och långsiktiga ledare som lyssnar in, tar beslut och styr verksamheten med helhetssyn, handlingskraft och tillit.

Ledarforum

Ledarforum är en träffpunkt för chefer och ledare I Älmhults kommun. Vi träffas tre gånger om året, under en hel- eller halvdag för att djupdyka i ett intressant tema, själva och med hjälp av inbjudna gäster. Ledarforum syftar till att skapa samsyn, inspirera och kompetensutveckla i ledarskapet. Ledarforumet ger också möjlighet att informera, förankra och föra dialog i viktiga frågor.

Ledarfrukostar

Ledarfrukostar är digitala möten som syftar till att inspirera och informera om aktuella frågor. Tid ges för att prata med varandra om positiva saker som händer och utmaningar som vi står inför. På så sätt vill vi skapa kännedom om vad som är på gång, öka stoltheten över allt det positiva som sker, skapa helhetstänk, kunna bidra till varandras verksamheter med kunskap och praktisk hjälp.

Ledarutvecklingsprogrammet

Älmhults kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där ledare är värdeskapande, utvecklande och modiga. Det är egenskaper som ska ge avtryck i alla verksamheter. Målet är att bli en attraktiv arbetsgivare som både lockar och behåller behörig personal.

Ledarutvecklingsprogrammet syftar till att rusta chefer och skapa förutsättningar för ett gott ledarskap. Intention är också att stärka den gemensamma ledningskulturen och utveckla Älmhults chefers personliga ledarskap och förmåga att leda i förändring med tillit.

Älmhults ledarutvecklingsprogram syftar till att:

  • Att öka kunskapen kring dig själv som ledare
  • Att förstå vikten av tillitsbaserat ledarskap
  • Att stärka förmågan att sätta och uppnå verksamhetens mål
  • Att stärka och utveckla din förmåga att leda andra
  • Att skapa förutsättningar föra att stödja och utveckla medarbetare
  • Att öka trygghet i ledarskapet för att hantera utmaningar i vardagen
  • Att utveckla förmågan att initiera och driva utveckling i förändring
  • Förståelse för sin roll i helheten
  • Att stärka nätverkande och kommunikation
  • Öka kunskapen och förståelsen för att leda i en politiskt styrd organisation

Sommarjobb

Kom och jobba med oss på Socialförvaltningen!

I sommar när vi tar semesterledigt behöver vi din hjälp till verksamheterna särskilt boende för äldre och hemtjänst samt omsorg funktionsvariation och personlig assistans.

Du som är 18 år eller äldre kan söka sommarjobb.

Hemtjänst

Arbete inom hemtjänst passar dig som trivs med ett rörligt och självständigt arbete med mycket eget ansvar. Du hjälper främst äldre människor i deras eget hem med personlig omvårdnad, hygien, dusch och serviceinsatser som inköp, tvätt, städ och att svara på trygghetslarm.

Särskilt boende för äldre

Arbete på ett särskilt boende för äldre passar dig som vill arbeta nära de äldre i deras vardag på boendet. Arbetet är mycket varierande. Du får hjälpa till med sociala aktiviteter, personlig omvårdnad, hygien, dusch och medicinering.

Omsorg funktionsvariation

Detta arbete passar dig som är intresserad av att ge stöd till personer med funktionsvariation på våra gruppbostäder, servicebostäder och daglig verksamhet. Arbetsuppgifterna består bland annat av att stödja brukaren i vardagen med städ, matlagning, omvårdnad och fritidsaktiviteter. Allt stöd sker utifrån brukarens individuella behov och önskemål.

Personlig assistans

Arbete inom personlig assistans passar dig som trivs med ett självständigt arbete med mycket eget ansvar där du stöttar en specifik individ i dennes egna hem. Det kan innebära hjälp med personlig hygien, att klä av och på sig, att äta, att kommunicera med andra och att utöva en aktiv fritid. Ibland bor individen med sin familj och ibland för sig själv. Arbetet innebär mestadels ensamarbete.

Vem kan söka?

Du som är 18 år eller äldre kan söka sommarjobb inom äldreomsorgen och LSS. Du behöver inte ha utbildning eller erfarenhet inom omvårdnadsarbete för att kunna söka, men det är såklart meriterande.

Feriearbete

Från den 20 februari till den 19 mars kan du söka feriejobb hos oss.

Som feriearbetare får du en introduktion i arbetslivet och inblick i hur det kan vara att arbeta inom kommunal verksamhet. Hos oss kan du välja att arbeta inom barn- och fritidsverksamhet, vård- och omsorg, kost/kök, lokalvård och fastighetsskötsel.

Som feriearbetare får du arbeta som mest 4,5 timmar om dagen och i de allra flesta fall under en sammanhängande period av tre veckor.

Feriearbetet i kommunen är indelat i tre olika perioder under sommarlovet med start veckan efter skolavslutningen.

  • Period 1 vecka 25-27
  • Period 2 vecka 28-30
  • Period 3 vecka 31-33

Feriearbetare har en timlön på 82 kronor per timme. Semesterersättning är inräknad i timlönen.

Vissa tjänster hos oss kräver ett utdrag från belastningsregistret.

Vi har feriearbetsplatser inom bland annat:

  • Barnomsorg – förskola och fritids
  • Fastighetsskötsel
  • Lokalvård
  • Kost – kök och matsalar på äldreboenden, skolor och förskolor
    Äldreomsorg

För att söka feriearbete

För att söka feriearbete måste du vara folkbokförd i Älmhults kommun. Du ska ha ett fullständigt personnummer och vara född mellan 2006-06-01 och 2008-12-31.
Gymnasiesärskolans elever får söka så länge de går kvar på gymnasiet.

För att vi ska kunna hitta en plats åt dig så behöver du också kunna göra dig förstådd på svenska samt kunna läsa och skriva utifrån vad arbetet kräver.

Så här ansöker du om feriearbete

Vi behöver få in din ansökan senast 19 mars.

Välkommen med din ansökan!

Ansök om feriejobb på Älmhults kommun via MatchaNu Länk till annan webbplats.

Obligatorisk introduktion

Har du fått feriearbete ska du gå på introduktion i Haganässkolans Aula. Du får lön under introduktionen.

Då går vi igenom vad det innebär att feriearbeta, vilka arbetstider som gäller, vilken lön du får, vad sekretess innebär och mycket annat. Vi visar också hur du rapporterar din arbetstid. Du kan ställa frågor och lämna in ditt utdrag ur belastningsregistret.

Introduktionstillfällena under våren 2024:

  • Onsdag 22 maj klockan 16.30 – 17.30
  • Onsdag 29 maj klockan 16.30 – 17.30

Välj det introduktionstillfälle som passar dig bäst

Vid frågor kontakta:

Frågor och svar om att söka feriearbete

Måste jag ha tidigare arbetslivserfarenheter?

Nej, inga tidigare arbetslivserfarenheter krävs.

Kan jag själv önska var jag vill arbeta?

När du gör din ansökan uppger du vilket eller vilka arbetsområden du önskar ferieplats inom och vilka orter du kan arbeta på. Kan du arbeta utanför centrala Älmhult ökar det dina chanser att få feriearbete (tänk på att du måste kunna ta dig till din arbetsplats på egen hand, ha föräldrar som kan skjutsa dig eller utnyttja lokaltrafik).

Kan jag få önska vilken period jag ska arbeta?

Ja, det kan du. Som mest kan du få tre veckors feriearbete, vissa arbetsplatser erbjuder två veckor.

När du ansöker uppger du vilken eller vilka perioder du är intresserad av. Om du har möjlighet att arbeta flera olika perioder ökar det dina chanser att få en plats.

Det finns fem perioder att välja på:

Vi har två perioder med tre veckors feriearbete.

  • Period 1 vecka 24-26
  • Period 2 vecka 27-29
  • Period 3 vecka 30-32

Vi har två perioder med två veckors feriearbete.

  • Period 1 vecka 24-25
  • Period 3 vecka 26-27

Fördelningen av feriearbetsplatser sker genom lottning. Vi har ett begränsat antal platser att erbjuda och det finns ingen garanti för att få en plats men vi försöker tillgodose allas önskemål.

Jag har haft feriearbete tidigare i kommunen, kan jag söka igen?

Ja, det går bra men vi prioriterar dem som inte har haft feriejobb tidigare.

När behöver ni ett utdrag från belastningsregistret?

Det behöver vi om du får arbete i anslutning till en verksamhet med barn och ungdomar. De feriearbetsplatser som berörs är förskolor, fritidsverksamhet, kost/matsal och lokalvård.

Ansök så fort som möjligt efter att du fått ett förhandsbesked om jobb. Observera att det tar cirka två veckor att få utdrag från belastningsregistret.

Arbetsgivaren är skyldig att kontrollera om du är lämplig att arbeta med barn och ungdomar innan vi får anställa dig.

Hur gör jag för att beställa ett sådan utdrag?

Du beställer själv ett registerutdrag på polismyndighetens hemsida. Se länk till vänster här på sidan.

Var ute i god tid eftersom det tar minst två veckor att få registerutdraget hemskickat.

Här beställer du utdrag från polisens belastningsregister Länk till annan webbplats.

Vad gäller om sekretesshandlingar?

Merparten av våra feriearbetsplatser finns inom vård- och omsorg och inom förskola. För dessa arbeten krävs att du skriver på en sekretesshandling. Sekretess innebär att du inte får berätta för någon utanför arbetet om saker du ser och hör, som berör enskilda personer som du möter i arbetet.

Hur får jag veta om jag fått arbete?

Bekräftelse på att du har fått feriearbete sker via mail. Vi kontaktar dig på den e-postadress som du använde när du skickade in din ansökan. Du måste tacka ja till platsen före det datum som anges i meddelandet du får. Om du inte svarar i tid förlorar du din plats. Därför är det viktigt att du håller koll på din mail!

Om jag inte kan ta den erbjudna platsen

Om du av någon anledning inte kan ta det feriearbete du erbjudits, ska du meddela det så snart som möjligt.

Kan jag byta den perioden jag blivit erbjuden?

Du kan inte byta arbetsveckor, bara tacka nej om du inte kan arbeta den perioden du har erbjudits feriearbete.

När feriearbetet har börjat

Vilka arbetsuppgifter har jag?

Alla praktiska frågor kring arbetsuppgifter, arbetstider, eventuella arbetskläder och så vidare får du svar på av din handledare på arbetsplatsen.

Har jag någon lunch?

Då du arbetar 4,5 timme per dag ingår inte lunchrast men en kort paus.

Hur rapporterar jag in min arbetade tid?

Tiden du arbetar registrerar du i vårt lönesystem, handledaren på arbetsplatsen visar hur.

Hur gör jag om jag blir sjuk?

Om du blir sjuk meddelar du det till din arbetsplats så snart som möjligt.

Vad händer om jag missköter mitt arbete?

Det förväntas att du ska sköta dina arbetstider och uppgifter på samma villkor som andra medarbetare. Om du missköter dig kommer vi att kontakta dig för att veta vad det beror på. Om det inte sker någon förändring efter det avslutas din anställning och du får endast lön för de dagar du varit på arbetet.

Utbetalning av lön

Lönen betalas ut den 27:e månaden efter att du har arbetat. Exempel: Arbetad tid som rapporteras in i juni betalas ut 27:e juli, arbetad tid i juli betalas ut 27:e augusti och så vidare.

Älmhults kommun betalar ut lön via Swedbank. Om du vill ha utbetalningen till annan bank vänligen meddela Swedbank detta. Du som inte har fyllt 18 år kan göra din kontoanmälan tillsammans med en förälder/vårdnadshavare på något av Swedbanks kontor. Har du inte anmält något konto när lönen utbetalas så får du en värdeavi från Swedbank hem i brevlådan.

Behöver jag betala skatt?

Om du tjänar mindre än 24 238 kronor under 2024 behöver du inte betala någon skatt. Om du tror att du kommer tjäna mer kontakta HR-avdelningen (tex om du har andra extraarbeten)

Vem kontaktar jag om jag får fel lön?

loneservice@almhult.se

Praktik och uppsatsarbete

Uppsatser och examensarbete

Om du är intresserad av att göra din uppsats eller ditt examensarbete i samverkan med Älmhults kommun är vi positiva till ett sådant samarbete. Du får möjlighet att utreda ett verklighetsbaserat problem samtidigt som vi får ta del av din utredning. Kontakta den förvaltning du har intresse av att samarbeta med.

Praktik under din studietid

Älmhults kommun erbjuder dig som studerar praktik- och praoplatser i hela kommunen. Vi tycker att det är viktigt att du redan under din studietid ska ha kontakt med arbetslivet och inspireras till framtida val.

För universitets- och högskolestudenter erbjuds flera praktikplatser med varierad längd inom våra olika verksamhetsområden. Det erbjuds också kortare praktikplatser och studiebesök för studerande på gymnasie- eller grundskolenivå.

Praktik för arbetssökande

Är du arbetssökande och intresserad av en praktikplats i Älmhults kommun? Våra praktikplatser samordnas och hanteras av Arbetsmarknadsenheten och ställer krav på att du står till arbetsmarknadens förfogande och är arbetssökande.

Älmhults kommun tar gärna emot praktikanter och välkomnar sökande. Praktiken sker i någon av kommunens fem förvaltningar och samordnas av Arbetsmarknadsenheten. För att få möjlighet att praktisera hos oss ska du vara inskriven på arbetsförmedlingen och uppfylla något av arbetsförmedlingens kriterier. Det är din arbetsförmedlare som tar kontakt med oss.

Processen innan du kan få börja en praktik kan dröja lite, eftersom det behöver finnas ett formellt beslut på plats, på grund av försäkrings- och arbetsmiljökrav. Det är också bra om du själv förbereder dig för en intervju.

Praktikperiodens huvudsakliga syfte är att ge dig ökad arbetslivserfarenhet men det kan också vara av den anledning att ge dig möjlighet att prova ett yrke. För dig som stått utanför arbetsmarknaden en tid finns också möjlighet att söka praktik för arbetsträning.

Läs mer om arbetsförmedlingens riktlinjer för praktik Länk till annan webbplats.

Deltidsbrandman

Brandmän i uniform och rökdykningsmask.

Att vara brandman i beredskap innebär att du anställs vid Räddningstjänsten i Älmhult. Räddningstjänsten betalar för den tid som du deltar i utryckningar, övningar och utbildningar. Du får dessutom beredskapsersättning. De flesta brandmän har en annan huvudarbetsgivare, men det är inget krav.

Arbetet är spännande och varierande. Det består av räddningsarbete vid sjukdomsfall, bränder, trafikolyckor och andra olyckor. Du och din grupp möter människor i utsatta situationer. Det är därför viktigt att du tycker om att samarbeta och hjälpa andra.

Som deltidsbrandman behöver du ha en god kondition och fysik samt ett intresse av att hjälpa andra. Du ska bo max fem minuter från Blåljushuset i Älmhult eller åtta minuter från Liatorps brandstation.

Om du har frågor - kontakta servicecenter.

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?