Hoppa direkt till innehållet

Hur man fakturerar kommunen

Fakturering till Älmhults kommun ska ske genom elektronisk faktura, en så kallad e-faktura.

Uppgifter du behöver från Älmhults kommun är:

  • Organisationsnummer: 212000-0647
  • GLN-nummer: 7350022910003
  • Peppol id: 0007:2120000647

Uppstår det kostnader för avsändaren vid elektronisk fakturering till kommunen står avsändaren själv för denna kostnad.

Ni som e-fakturerar idag

Älmhults kommun tillhandahåller en fakturaportal (VAN-tjänst) genom Inexchange:

www.inexchange.selänk till annan webbplats
info@inexchange.se
Telefon: 0500-44 63 60
Leverantören kan registrera upp till 100 fakturor/år gratis.
Inexchange hanterar samtliga format.

Ni som inte e-fakturerar idag

Om ni inte har ett affärssystem:
Kontakta vår VAN-tjänsteleverantör Inexchange enligt ovanstående kontaktuppgifter.

Om ni har ett affärssystem:
Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystem/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.

Det här ska e-fakturan innehålla

  1. Mottagare Älmhults kommun, R099, 106 37 Stockholm
  2. Referens, AK + femsiffror (AKXXXXX)
  3. Fakturabelopp i svenska kronor
  4. OCR nr (alternativt fakturanummer om OCR saknas)
  5. Bankgironummer i första hand (plusgiro om bankgiro saknas)
  6. Organisationsnummer

När någon från Älmhults kommun gör en beställning är den personen skyldig att uppge ett referensnummer till er. Saknas informationen uppmanar vi er att begära denna. Referensnumret är till för att vi ska kunna hänvisa fakturan till rätt verksamhet inom kommunen.

Övriga fakturavillkor

Betalning av faktura innebär inte att köparen avstått från rätten att påtala fel eller brister i erhållen tjänst.