Hoppa direkt till innehållet
Till startsidan

Fakturor från kommunen

Du som får fakturor från kommunen kan få och betala dessa på olika sätt beroende på om du är företag eller privatperson.

Elektronisk faktura i Peppol-format (företag)

Älmhults kommun kan skicka elektroniska fakturor till dig som kan ta emot e-fakturor i Peppol-format. Har du möjlighet att ta emot detta, kan du anmäla ditt intresse till Älmhults kommun till ekonomi@almhult.se, så kontaktar vi dig.

Autogiro (företag och privatperson)

Med autogiro betalas dina fakturor automatiskt på förfallodagen. Det passar bra för återkommande betalningar. Du behöver se till att det finns pengar på ditt konto, senast dagen före förfallodagen. Om du vill att fakturabeloppet ska dras automatiskt på förfallodagen måste du ge kommunen fullmakt till detta.

Att ansöka om autogiro kan du göra på två olika sätt:

  1. Ansök om autogiro via din internetbank.

  2. Fyll i autogiromedgivandeblankett.

E-faktura till internetbanken (privatperson)

Som privatperson kan du ansöka om att få fakturorna i din internetbank. Du får färre pappersfakturor att hålla reda på och som en bonus bidrar du till en bättre miljö med mindre transporter och förbrukning av naturresurser. En e-faktura skickas till dig som privatperson via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Du anmäler dig till e-faktura via din internetbank.

Bankgiro som betalningssätt (företag och privatperson)

Älmhults kommun har bankgiro som betalningssätt. Av din faktura framgår vilket bankgiro och OCR-nummer som du ska ange när du betalar. Samtliga fakturor från Älmhults kommun ska betalas till bankgiro 310–3116. Om du betalar med eget inbetalningskort eller via internetbank är det viktigt att alltid ange rätt bankgiro och OCR-nummer.