Trygghetslarm

Trygghetslarm i det egna boendet är en extra trygghet och en försäkran om att du kan få hjälp om något händer dig. Du kan få kontakt med personal alla tider på dygnet.

Under dagtid är det hemtjänstens personal som svarar och hjälper dig när du larmar. Nattetid är det nattpatrullen som ansvarar för trygghetslarmen.

Så fungerar ditt trygghetslarm

Larmet består av två delar, en huvuddel och en larmknapp/larmklocka som du har på dig, antingen runt halsen eller runt armen. Larmet ska helst placeras i ett rum som du ofta är i så att personalen kan prata med dig via trygghetslarmets högtalare. Den lilla gröna lampan på larmets huvuddel ska alltid lysa. Den blinkar rött när du larmar, vid automatiskt testlarm och vid strömavbrott. Ett automatiskt testlarm görs en gång per dygn.

På din ytterdörr monteras ett digitalt lås för att personalen ska kunna komma in och hjälpa dig när du larmat. Om något händer med ditt digitala lås behöver kommunens personal ha en husnyckel av dig för att fortfarande kunna komma in. Nyckeln förvaras i ett godkänt nyckelskåp.

Så larmar du

Du larmar genom att trycka på din larmknapp/larmklocka. Skulle din larmknapp/larmklocka komma bort kan du larma på den röda knappen på trygghetslarmets huvuddel och säga att du behöver en ny.

När personal svarar kan du prata med dem via trygghetslarmets högtalare. Om personalen inte får kontakt med dig ringer de upp dig eller åker hem till dig för att ta reda på hur du mår. Det kan ibland vara svårt att höra vad personalen säger men larmmottagaren visar personalen att det är just du som larmat. Informera alltid personalen om ändringar, till exempel om du eller din hyresvärd byter lås/portkod, om du byter adress eller telefonnummer. När du flyttar eller inte längre har behov av ditt trygghetslarm ska du lämna tillbaka det. Prata med larmsamordnare eller med personalen i hemtjänsten för att komma överens om hur du ska lämna tillbaka det.

Avgift för trygghetslarm

Hur mycket det kostar att ha ett trygghetslarm bestäms av en särskild taxa som du betalar varje månad. Om du har en fast telefon betalar du också varje gång larmet aktiveras, till exempel när du larmar eller vid automatiskt testlarm. Larmet kommer som ett telefonsamtal på din telefonräkning.

Tänk på att…

  • När trygghetslarmet installeras testar installatören att det fungerar i din bostad. Vi kan inte garantera att ditt larm fungerar utanför din lägenhet eller hus.
  • När du larmar, kom ihåg att trycka så att lampan på din larmknapp/larmklocka börjar blinka.
  • Alltid ha larmklockan på dig, även när du badar eller duschar, larmknappen/larmklockan är vattentät.
  • Om du skulle trycka på larmet av misstag, meddela i så fall det när personalen svarar på ditt larm.
  • Om din telefon är ur funktion, fungerar inte ditt trygghetslarm. Detta gäller bara om du har en fast telefon.
  • Strömsladden till larmet alltid ska vara inkopplad.
  • Vid strömavbrott fungerar trygghetslarmet minst 8 timmar med hjälp av det batteri som finns i trygghetslarmet.
  • Annan elektronisk utrustning kan störa trygghetslarmen. Ha alltid två meters avstånd mellan trygghetslarmets huvuddel och annan elektronisk utrustning.
  • Om du misstänker att ditt larm inte fungerar, prata med personalen från hemtjänsten eller kontakta larmsamordnare.
  • Var rädd om utrustningen! Du blir ersättningsskyldig om den kommer bort eller förstörs. Detta gäller också din larmknapp/larmklocka.

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar 4 okt kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?