Artikeln publicerades 21 augusti 2024
Övergångsställe
Förslag
För en tid sedan gav jag ett förslag att anlägga ett övergångsställe i södra delen av Diö i anslutning till stationen och järnvägsundergången och cykel/gångbana. Jag fick då svar av er att detta var ett ärende för Trafikverket. När jag lämnade samma förslag till dem skrev de att ett av argumenten för att de skulle anlägga ett övergångsställe var att hastighetsbegränsningen var max 40km/h. De skrev också att antalet personer som är i behov av detta övergångsställe och som passerar där inte motiverar ett övergångsställe. Jag vill bara lyfta detta med er ännu en gång då både tåg/ busspendlare och skol/ förskoleelever behöver passera och korsa vägen där. Jag önskar därför att vi tillsammans arbetar för att Trafikverket fixar ett övergångsställe där åt oss för allas (& speciellt barnens) säkerhet.
Svar
Tack för ditt förslag.
Som Trafikverket skriver så räcker det inte med att vi skyltar ned hastigheten till 40 km/h utan de måste också göra fysiska hinder på vägen som omöjliggör hastighet över 40 km/h men helst 30 km/h vilket oftast görs med ett gupp vilket jag också fått till svar tidigare att Trafikverket inte ämnar anlägga.
Jag har dialog med Trafikverket i olika forum och kan absolut lyfta frågan igen men har i tidigare diskussioner fått ungefär samma svar som du. Jag håller dock med Trafikverket i att om man ska måla ett övergångsställe så bör också fysiska åtgärder till, annars riskerar vi att skapa en sämre trafiksituation. Jag påtalar behovet av åtgärd med Trafikverket så får vi se om lite påtryckningar från olika håll kan ha någon effekt.
Med vänlig hälsning
Emelie Lindholm Gatuingenjör