Artikeln publicerades 22 maj 2026
Glasskiosk i Torggrillen
Jag är 15 år och är kommun invånare i Älmhult. Eftersom numera gamla Torggrillen står tom på torget tycker jag det vore ett ypperligt tillfälle för kommunen att starta upp en glasskiosk som vi ungdomar skulle kunna driva. Det skulle ge ungdomar möjlighet till sommarjobb och även arbetslivserfarenhet. Samtidigt som det fyller ett behov för invånarna i kommunen. Om det blir en glasskiosk med enbart kulglass och mjukglass konkurrerar det inte med caféet i närheten. För oss som är mellan 14-17 år finns det inte så många sommarjobb att söka och många av oss vill verkligen jobba.
Med detta förslaget hade Älmhults kommun kunnat hjälpa många unga. Det hade blivit ett mer levande torg och centrum!
Svar
Tack för ett mycket bra och kreativt förslag!
Under denna sommaren kommer det att vara en fritidsbank i Torggrillen men hur permanent den blir vet vi ännu inte. Tyvärr kan vi därför inte nu skapa plats i byggnaden för något annat men vi tar med oss ditt förslag till framtiden.
Återigen tack för ditt engagemang!
Med vänlig hälsning
Lars Lund, fastighetschef, Tekniska förvaltningen