Artikeln publicerades 6 november 2024 Näringsliv och arbete
Tyskarna fortsätter turista i Älmhult – men fler naturnära boenden efterfrågas
Tyskarna är den största gruppen av utländska turister i Älmhult och står för mer än hälften av alla utländska gästnätter under somrarna. Enligt Destination Småland finns det utrymme för fler naturnära boenden i hela Kronoberg.
”Kan vi inte erbjuda mer plats, åker besökarna vidare”
I förra veckan släppte Destination Småland en nyhet om hur de tyska turisterna fortsätter att välja Kronoberg och Småland som besöksmål. Kronoberg var det län som hade femte flest tyska gästnätter under sommaren 2024, trots nästan lägsta kapacitet. Med andra ord finns det potential för fler boenden.
Vi behöver definitivt fler investeringar i naturnära boende, framför allt. Under högsäsong har vi nästan fullt, och kan vi inte erbjuda mer plats, åker besökarna vidare till andra regioner. Med ett fokus på investeringar i boende har Kronoberg potential att ständigt förbättra sin attraktionskraft, säger Eric Wickell, VD på Destination Småland.
Läs hela Destination Smålands nyhet här Länk till annan webbplats.
Besöksnätverket: ”En bra sommar för Älmhult”
De tyska gästerna genomförde 12 036 övernattningar i Älmhults kommun under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Tyskarna är den största gruppen av utländska turister och står för mer än hälften av alla utländska gästnätter.
Totalt hade Älmhults kommun 39 074 övernattningar¹ under årets turistsäsong, vilket är ungefär 17 procent lägre än förra året. Trots det upplever det lokala besöksnätverket att det har varit en bra sommar i Älmhult för både butiker, restauranger och besöksmål. Besöksnätverket träffades den 23 oktober i Häradsbäck för att utvärdera säsongen.
¹I statistiken om gästnätter ingår inte till exempel Airbnb eller privata värdar via booking.com, utan de räknas separat.
”Karta för nyfikna” blev en större succé än väntat
Inför turistsäsongen 2024 lanserades ”Karta för nyfikna”. Kartan är skapad av Muffness och totalt har 6000 tryckta kartor delats ut till Älmhultsbor och besökare. Syftet har varit att guida besökare och invånare till mer eller mindre synliga pärlor och guldkorn i Älmhult med omnejd.
Enligt Jenny Stolze, Aron Falk och Grasha Schreiber på Muffness har kartan blivit en mycket större succé än väntat. Mottagandet har varit enormt positivt och gänget ser fram emot att bygga vidare på det frö till nätverk som börjat spira bland de medverkande.
Nederländska influencers och inlägg på Visit Sweden
Varje år tar Destination Småland emot journalister och bloggare som gör reportage om upplevelser och resmål i Kronoberg. I sommar har Älmhult bland annat synts i den nederländska familjeresebloggen Reistipsmetkids som varje månad läses av över 100 000 ressugna familjer.Till Reistipsmetkids: Småland met kinderen | 11 favoriete activiteiten en uitjes Länk till annan webbplats.Även Visit Sweden har uppmärksammat Älmhult som destination och som en plats där kreativitet, tradition och framtid möts.
Se Visit Swedens inlägg om Älmhult på Instagram Länk till annan webbplats.