Artikeln publicerades 27 november 2024 Stadsutveckling och planering
Samarbetet runt Sydostlänken utvecklas
Älmhults kommun har tillsammans med Karlshamn, Olofström, Sölvesborg och Osby kommun tecknat ett samarbetsavtal med företaget Polar Structure AB. Syftet är att ta fram konkreta åtgärder för att maximera nyttan av den kommande Sydostlänken.
Sydostlänken är en järnvägsförbindelse mellan Älmhult och Blekinge kustbana med möjlig byggstart år 2027-2029. I projektet ingår upprustning och elektrifiering av den befintliga banan Älmhult–Olofström och byggnation av ny bana från Olofström ner till Blekinge kustbana.
Påbörjat samarbete växlas upp
Kommunerna Karlshamn, Sölvesborg och Olofström har sedan tidigare tillsammans med Polar Structure AB och Train Alliance AB påbörjat ett arbete med att utveckla en helhetssyn på logistik och effektlösningar för hamn-, väg- och järnvägsinfrastruktur samt lokala energibehov inom ramen för Sydostlänken. Nu ansluter Osby och Älmhult kommuner i samarbetet.
Sydostlänken stärker regionens logistik och förbindelser och främjar industriell utveckling. Vårt samarbete med kommunerna fokuserar på att maximera dess långsiktiga nytta för både näringsliv och samhälle, säger Tobias Emanuelsson, VD Polar Structure AB.
”Det stärker arbetsmarknadsregionen”
Sydostlänken är viktig för Älmhults utveckling utifrån flera perspektiv, menar kommunstyrelsens ordförande Eva Ballovarre (S):
Den nya förbindelsen kommer att avlasta södra stambanan, eftersom mycket gods kommer gå på den nya förbindelsen till Karlshamns hamn. Detta är viktigt för de som pendlar till och från vår kommun, då belastningen på södra stambanan är hård idag. Vi ser också stora fördelar i att förenkla pendlingen till Blekinge: både vi som kommun och vårt näringsliv får ett större område att rekrytera från och det stärker arbetsmarknadsregionen.
Triangelspår ska utredas
Det nya samarbetet som Älmhult nu ansluter sig till handlar om att identifiera ytterligare satsningar kring Sydostlänken, utöver det beslut som regeringen fattat.
Syftet är att vi kommuner tillsammans med våra externa partners tar tillvara på de möjligheter som skapas i och med Sydostlänken. Vi vill tillsammans identifiera de satsningar som behövs för bästa nyttoeffekt. Med Polar Structure AB får vi en partner som tillsammans med Train Alliance AB har både finansieringskapacitet och hög kompetens inom logistik och grön omställning, säger Magnus Gärdebring, kommunstyrelsens ordförande i Karlshamn.
Några av de åtgärder som ska utredas är ett triangelspår i Älmhult och en klimatvänlig industripark i anslutning till järnvägssträckningen.