Artikeln publicerades 19 maj 2025

Rörelseutmaning på Gemöskolan – eleverna peppas till mer fysisk aktivitet på rasterna!

Barn hoppar

På Gemöskolan pågår en rörelseutmaning som engagerar hela skolan – och nu är de inne i slutspurten. Ett uppskattat initiativ som inte bara ökar den dagliga aktiviteten utan också stärker gemenskapen och väcker viktiga samtal i klasserna.

Varje vecka får klasserna en ny utmaning att genomföra tillsammans på rasten – allt från att hoppa hopprep till att springa eller räkna steg. Utmaningen startade vecka 14 och avslutas vecka 23.

Varför rörelseutmaning?

Syftet med initiativet är att inspirera till mer rörelse under skoldagen – något som både främjar hälsa och lärande.

Forskning visar att rörelse inte bara förbättrar motoriken utan också skolresultaten. Det är också ett roligt sätt att bygga gemenskap i klasserna, berättar Angelina Nilsson, socialpedagog.

Populära aktiviteter och värdefulla samtal

De mest uppskattade utmaningarna hittills har varit hopprep och att springa fort – aktiviteter som lockar många elever att delta och testa sina gränser.

Vi har sett att många elever pratar om utmaningarna och tycker att det är kul. Det skapar en positiv stämning på skolgården, säger Angelina.

Utöver rörelseglädjen har aktiviteterna också lett till viktiga samtal i grupperna. Eleverna har reflekterat kring ärlighet, laganda och vad det innebär att vara en bra vinnare – och en bra förlorare. Samtalen har blivit ett naturligt sätt att lyfta värdegrundsfrågor på ett konkret sätt.

Fortsättning följer!

Det finns redan tankar på att göra utmaningen återkommande. En idé är att anpassa upplägget efter åldersgrupp – till exempel en utmaning för F–3 och en annan för elever i 4–6.

Vi planerar att utvärdera aktiviteten tillsammans med både elever och personal, kanske via elevrådet, för att se vad vi kan utveckla till nästa gång.

Nu återstår bara några veckor – och det är fortfarande fullt fokus på att röra sig, ha kul och samla poäng!