Artikeln publicerades 12 mars 2025 Bygga, bo och miljö
Nya e-tjänster för byggärenden och kartor

Samuel Schneider, kart- och byggchef och Ellen Karlsson, byggnadsinspektör.
Nu blir det enklare att hantera ärenden hos miljö- och byggförvaltningen. Med ett nytt ärendehanteringssystem och både uppdaterade och nya e-tjänster kan invånare smidigare skicka in och följa sina ärenden, samtidigt som handläggningen blir effektivare.
E-tjänsterna är kopplade till vårt ärendehanteringssystem och du kan följa ditt ärende direkt genom e-tjänsten vilket är en stor förbättring. Kopplingen mellan vårt nya system och e-tjänsterna minskar också tiden som behövs för registrering och vi kan i stället fokusera på att handlägga ärenden, säger Ellen Karlsson, byggnadsinspektör.
Tillgänglighet och säkerhet
För att använda e-tjänsterna behöver du ett bank-ID. Utländska medborgare som saknar bank-ID kan ansöka via blankett eller beställa kart- och mätningsuppdrag via e-post. Det går fortfarande att ansöka och lämna in handlingar via post, e-post och i Servicecenter, för att göra det så tillgängligt som möjligt för alla.
Vi är inte klara utan fortsätter med e-tjänster som rör bostadsanpassningsbidrag och för obligatorisk ventilationskontroll, OVK. Mer information om dessa e-tjänster kommer ut när vi är klara med dem, säger Samuel Schneider, kart- och byggchef.
Vi hoppas att de nya e-tjänsterna kommer att underlätta för dig och bidra till en smidigare och mer effektiv hantering av dina ärenden.
Nya e-tjänster för dig som vill ha hjälp med byggärenden
I våra nya e-tjänster har du möjlighet att:
- Söka bygg-, mark- och rivningslov, förhandsbesked och villkorsbesked
- Göra en anmälan
- Komplettera ett byggärende
- Lägga till kontrollansvarig eller kontaktperson i ett byggärende
- Följa dina byggärenden
- Lämna in handlingar för startbesked och slutbesked
- Lämna yttrande i ett byggärende
- Svara på grannehörande i ett byggärende
- Ta del av beslut som granne eller sakägare i ett byggärende
Ny e-tjänst för kartor och mätning
Vi har även lanserat en ny e-tjänst för kartor och mättjänster. Denna e-tjänst är också direkt kopplad till vårt ärendehanteringssystem, vilket innebär att du kan följa ditt ärende direkt genom e-tjänsten.
I den nya e-tjänsten kan du göra följande:
- Beställa primärkarta
- Beställa nybyggnadskarta
- Beställa grovutstakning
- Beställa lägeskontroll
- Beställa övriga mätuppdrag