Artikeln publicerades 12 mars 2025

Nya e-tjänster för byggärenden och kartor

En man och en kvinna står på ett torg med träd gräsmattor och med ett stort gult tegelhus i bakgrunden. Blå himmel.

Samuel Schneider, kart- och byggchef och Ellen Karlsson, byggnadsinspektör.

Nu blir det enklare att hantera ärenden hos miljö- och byggförvaltningen. Med ett nytt ärendehanteringssystem och både uppdaterade och nya e-tjänster kan invånare smidigare skicka in och följa sina ärenden, samtidigt som handläggningen blir effektivare.

E-tjänsterna är kopplade till vårt ärendehanteringssystem och du kan följa ditt ärende direkt genom e-tjänsten vilket är en stor förbättring. Kopplingen mellan vårt nya system och e-tjänsterna minskar också tiden som behövs för registrering och vi kan i stället fokusera på att handlägga ärenden, säger Ellen Karlsson, byggnadsinspektör.

Tillgänglighet och säkerhet

För att använda e-tjänsterna behöver du ett bank-ID. Utländska medborgare som saknar bank-ID kan ansöka via blankett eller beställa kart- och mätningsuppdrag via e-post. Det går fortfarande att ansöka och lämna in handlingar via post, e-post och i Servicecenter, för att göra det så tillgängligt som möjligt för alla.

Vi är inte klara utan fortsätter med e-tjänster som rör bostadsanpassningsbidrag och för obligatorisk ventilationskontroll, OVK. Mer information om dessa e-tjänster kommer ut när vi är klara med dem, säger Samuel Schneider, kart- och byggchef.

Vi hoppas att de nya e-tjänsterna kommer att underlätta för dig och bidra till en smidigare och mer effektiv hantering av dina ärenden.

Nya e-tjänster för dig som vill ha hjälp med byggärenden

I våra nya e-tjänster har du möjlighet att:

  • Söka bygg-, mark- och rivningslov, förhandsbesked och villkorsbesked
  • Göra en anmälan
  • Komplettera ett byggärende
  • Lägga till kontrollansvarig eller kontaktperson i ett byggärende
  • Följa dina byggärenden
  • Lämna in handlingar för startbesked och slutbesked
  • Lämna yttrande i ett byggärende
  • Svara på grannehörande i ett byggärende
  • Ta del av beslut som granne eller sakägare i ett byggärende

Ny e-tjänst för kartor och mätning

Vi har även lanserat en ny e-tjänst för kartor och mättjänster. Denna e-tjänst är också direkt kopplad till vårt ärendehanteringssystem, vilket innebär att du kan följa ditt ärende direkt genom e-tjänsten.

I den nya e-tjänsten kan du göra följande:

  • Beställa primärkarta
  • Beställa nybyggnadskarta
  • Beställa grovutstakning
  • Beställa lägeskontroll
  • Beställa övriga mätuppdrag

Här hittar du alla e-tjänster Länk till annan webbplats.