Artikeln publicerades 28 april 2025

Kart- och byggavdelningen byter ärendehanteringssystem

Person med jacka med Älmhults kommuns logga på som tittar på en skärm.

Från fredag eftermiddag den 16 maj och hela vecka 21 ska kart- och byggavdelningen göra klart bytet av datasystem. Det gamla systemet stängs ner och all kvarstående information flyttas över till det nya systemet.

I det nya systemet blir det enklare för dig, som invånare eller företagare, att följa vad som händer i ditt ärende. Samtidigt underlättar det vårt arbete med att handlägga ärenden. Det blir snabbare och smidigare.

Från klockan 15.00 fredagen den 16 maj till och med måndag den 26 maj kommer vi inte kunna använda ärendehanteringssystemet. Under den tiden kan vi inte handlägga eller fatta några beslut i ärenden, och du kan inte heller skicka in nya ärenden via våra e-tjänster.

Detta påverkar handläggningen av ärenden:

  • bygglov
  • anmälan
  • förhandsbesked
  • tillsyn enligt plan- och bygglagen (PBL)
  • kartor
  • mätning
  • adresser
  • fastighetsbildning
  • Vi kan inte heller skicka ut remisser eller höra grannar.
  • Det kan också ta längre tid att få kartor.

Vi kommer att jobba vidare så gott vi kan under tiden. Vi ber om ursäkt för besväret men när det är gjort kommer allt att fungera mycket bättre än tidigare.

För information kontakta Servicecenter