Artikeln publicerades 23 april 2025

Fler företag är nöjda med kommunens service och myndighetsarbete inom bygg och miljö

Två kvinnor med reflexvästar och bygghjälmar står framför en byggarbetsplats och ler.

Angelica Östlund, avdelningschef, och Anna Erika Andersson, förvaltningschef, på miljö- och byggförvaltningen är glada över årets resultat i servicemätningen. Bild från februari 2024 utanför byggnationen av nya Linnéskolan.

Den årliga servicemätningen av Sveriges kommuner och regioner visar att Älmhults kommun har förbättrat sin totala nöjd-kund-index (NKI) inom bygg, miljö, livsmedel och servering. Inom området upphandling får Älmhults kommun samma betyg som riksgenomsnittet.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) gör varje år en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företag. Undersökningen görs löpande när företag haft ett ärende och samtliga företag som haft ett ärende hos något av Älmhults kommuns myndighetsområden under 2024 har haft möjlighet att lämna ett omdöme om servicen.

Servicemätningen resulterar i två nyckeltal: nöjd-kund-index (NKI) och nöjd-upphandlings-index (NUI). Nu har SKR släppt resultaten för 2024.

Förbättringar inom bygglov och miljö- och hälsoskydd

Nöjd-kund-index (NKI) mäter servicen inom områdena bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Den senaste sammanställningen visar att Älmhults kommun har förbättrat sitt totala NKI, från 68 till 70, och hamnar på plats 161 av alla medverkande kommuner.

Det är framför allt inom bygglov och miljö- och hälsoskydd som Älmhults kommun har förbättrat sitt resultat. Nöjd-kund-indexet inom miljö- och hälsoskydd har till exempel ökat från 68 till 82.

Den största skillnaden är att vi på förvaltningen pratar mer om vad vi tycker är bra service. Det kan vara klurigt ibland med tanke på att vi arbetar med myndighetsutövning. Men vi ser att ett telefonsamtal eller ett personligt möte kan göra stor skillnad och vi är glada över resultaten i årets mätning, säger Anna Erika Andersson, miljö- och byggchef på Älmhults kommun.

På Sverigesnittet inom upphandling

Nöjd-upphandlings-index (NUI) mäter servicen när det gäller upphandling. Betyget är uppdelat i sex olika serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Den senaste sammanställningen visar att Älmhults kommun fick ett lägre NUI år 2024 jämfört med 2023 och att det samlade indexet nu ligger på 64, precis som riksgenomsnittet.

Vi hade en topp under år 2023 och vi är nu tillbaka på ungefär samma nivå som år 2022. Vi är såklart inte nöjda när resultatet sjunker men fortsätter vårt företagsnära arbete och jobbar långsiktigt, säger Henrik Jönsson, upphandlingschef på Älmhults kommun.

Om mätningen

”Insikt om företagsklimat” (tidigare benämnd "Öppna jämförelser – företagsklimat") är en servicemätning som görs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Nöjdheten mäts i en skala 0–100 där företagare som har ett avslutat ärende i kommunen får svara på ett antal frågor om hur de upplevde hanteringen.

Mätningen genomfördes i Älmhults kommun under 2024 med totalt 93 svar inom de olika områdena.