Artikeln publicerades 20 juni 2022

Denna artikel är äldre än fem månader och innehållet kan vara inaktuellt.

Älmhults kommun - topp 4 i årets servicemätning för Sveriges kommuner

I årets servicemätning placerar sig Älmhults kommun på plats två i kategorin Enkelhet och på plats fyra i Bemötande.

Mellan mars och maj har Sveriges kommuner och regioner (SKR) mätt servicenivån i flera av Sveriges kommuner. Bland de 63 deltagande kommunerna placerar sig Älmhults kommun i topp fyra.

Mätningen visar hur invånarna upplever kommunens service. Företaget som genomfört undersökningen har ställt två frågor till personer som ringt kommunens servicecenter.

Hur enkelt var det att få hjälp?

Av index på 100 får Älmhults kommun 84,9 i betyg. Snittet bland deltagande kommuner var 73,5. Detta placerar Älmhult på plats två i Sverige.

Hur nöjd är du med bemötandet?

Av index på 100 får Älmhults kommun 89,9 i betyg. Snittet bland deltagande kommuner var 82,1. Detta placerar Älmhult på plats fyra i Sverige.

– Jätteroligt att få ett kvitto på att vårt arbete med ett servicecenter ger resultat. Nu jobbar vi vidare med att utveckla servicen för att bli ännu bättre, säger Susann Pettersson, kommunchef.