Artikeln publicerades 25 september 2024 Näringsliv och arbete
Älmhults företagsklimat får lägst betyg i Kronoberg – ”Inte nöjda”
Idag släpps Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat. Älmhult hamnar på plats 266 och får lägst betyg i Kronoberg. Rankingen är baserad på enkätsvar från lokala företagare.
Älmhults kommun ligger på plats 266 av 290 kommuner i årets ranking. Rankingen är en samlad bedömning av företagarnas betyg på olika områden. Betygen gäller bland annat upplevelsen av kommunens service, tillgång till fysisk infrastruktur och attityder till företagande.
I Älmhults kommun är det 99 företag som svarat på undersökningen. Rankingen visar att kommunen fortsatt behöver jobba med företagsklimatet, även om Älmhult förbättrar sin placering med tre platser i årets undersökning.
I år kommer vi några placeringar högre än förra året, men vi är absolut inte nöjda med resultatet. Vi fortsätter vår utvecklingsresa och jobbar på enligt vår beslutade plan. Älmhult ska vara en företagsvänlig kommun och enkäten visar att vi har mycket arbete framför oss för att nå dit, säger Gusten Mårtensson (C), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.
I årets ranking har Älmhults kommun fått något bättre resultat för bland annat service och bemötande, upphandling och information till företagen, medan upplevelsen av fysisk infrastruktur i form av vägnät, tåg- och flygförbindelser har blivit sämre.
Ett arbete på flera fronter
Älmhults kommun har haft lågt betyg i Svenskt Näringslivs ranking de senaste tre-fyra åren och vi arbetar aktivt med företagarna för att förbättra företagsklimatet. Det gör vi bland annat genom att arbeta för ett mer serviceinriktat och förståeligt myndighetsarbete.
Det senaste året har handläggningstiden för bygglov minskat ner till en mediantid på nio dagar, räknat efter komplett ansökan. Från årsskiftet 2024/2025 kommer vi även att flytta ansvaret för handläggningen av serveringstillstånd från Ljungby till Älmhult för ökad service. Dessutom visar löpande mätningar från Sveriges kommuner och regioner (SKR) att Älmhults NKI (nöjd-kund-index) förbättrats markant inom flera områden, som miljö och upphandling.
Det som Älmhults företagare efterfrågar allra mest enligt Sveriges Näringslivs undersökning är en bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare.
Vi kommer att skruva på våra företagsbesök ännu mer för att de ska bli så relevanta som möjligt. Redan idag har vi med till exempel upphandlingschefen och miljö- och byggchefen ut på vissa besök för att stärka dialogen, men vi måste se vad vi kan göra mer för att öka utbytet mellan politik, tjänstepersoner och näringsliv, säger näringslivschef Lars Persson.
Samtidigt fortsätter arbetet med de fem fokusområdena som identifierats ihop med näringslivet: kompetensförsörjning, öka bredden av företag, att lyfta det unika Älmhult, att arbeta med nätverk, samverkan och kommunikation samt att utveckla ett effektivt och förståeligt myndighetsarbete.
Vi fortsätter vår utvecklingsresa mot ett bättre företagsklimat och vill höra alla synpunkter. Vi hoppas att de som har ytterligare synpunkter eller förslag hör av sig till oss så vi kan bli bättre. Älmhult med sitt näringsliv förtjänar att ligga i topp i mätningen, säger näringslivschef Lars Persson.
Om Svenskt Näringslivs ranking
Varje år mäter Svenskt Näringsliv drygt 30 000 företags upplevelser av att driva företag i sina respektive kommuner. I årets undersökning har 52 procent av de tillfrågade företagen i Älmhults kommun svarat, vilket motsvarar 99 företag. Totalt finns cirka 2 500 registrerade företag i kommunen. Svaren från enkäten ger en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen. Dessa räknas samman med fem statistikfaktorer till en ranking som gör det möjligt att jämföra Sveriges 290 kommuner.