Utredare till Kommunledningsförvaltningen

Ansök

Om arbetsplatsen

Älmhults kommun finns i södra Småland med närhet till goda kommunikationer och natursköna områden. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar och charm med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Vi är cirka 1800 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till Älmhults invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Tillsammans gör vi skillnad!


Vi erbjuder en spännande roll som stödjer invånarnas insyn i kommunen och politikernas beslutsfattande i fullmäktige, styrelser och nämnder.

Du kommer att arbeta med kvalificerade utredningsuppdrag inom kommunledningsförvaltningen. Tjänsten innebär att planera och genomföra utredningar och uppdrag på egen hand eller tillsammans med andra. Du kommer att ingå i kommunkansliet och arbeta nära kollegor inom kommunens alla förvaltningar. Du bidrar till ökad kvalitet i förvaltningsledningens och den politiska ledningens beslutsunderlag.

Din roll hos oss

Som utredare vid kommunledningsförvaltningen kommer du att:

• Genomföra och samordna kommunövergripande utredningar, uppdrag och utvärderingar.
• Handlägga ärenden, skriva och sammanställa rapporter och beslutsunderlag till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige
• Skriva remissvar och besvara inkomna motioner
• Upprätta och följa upp styrdokument och riktlinjer
• Utgöra stöd gentemot andra kollegor i kommunen gällande exempelvis utredningar, metod och process
• Genomföra utbildningar, presentera och föredra utredningar

Din profil

Högskoleexamen inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annan bakgrund som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

• Erfarenhet av att arbeta med utredningar i andra kommuner eller annan offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av organisationsövergripande utredningar och olika typer av utredningsmetodik.
• Det är meriterande att du har god förståelse och erfarenhet av arbete i en politiskt styrd verksamhet samt att du är bekant med den lagstiftning som är utgångspunkt för vårt verksamhetsområde, exempelvis kommunallag, förvaltningslag samt offentlighets- och sekretesslag.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är strukturerad, analytisk, lösningsorienterad och har förmåga att överblicka, samordna och prioritera. Du tar snabbt in stora mängder information och kan utifrån det formulera tydliga och korrekta tjänsteskrivelser och andra underlag. Arbetet är självständigt och du behöver vara trygg och självgående i din utredarroll.

Som kollega är du serviceinriktad, arbetar mycket bra i grupp och bygger nätverk inom såväl som utanför organisationen. Du är uttrycker dig mycket väl i tal och skrift och är väl förtrogen med processer och arbetssätt i offentlig förvaltning.

Varför Älmhults kommun? Hos oss får du möjlighet att växa och utvecklas i en dynamisk och stödjande miljö. Vi värdesätter innovation och nytänkande och erbjuder en arbetsplats där dina idéer och initiativ tas tillvara. 

Låter detta som något för dig? Skicka in din ansökan idag och bli en del av vårt fantastiska team!

Fakta om tjänsten

Yrkesområde
Administration, ekonomi, juridik
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid 100%
Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse.
Antal platser
1
Publicerad
2024-11-07
Ansök senast
2024-12-01

Upplysningar

  • Therese Magnusson
    Kanslichef
    Telefon: 0476-552 43

Ansökan

Referensnummer
C218167/2024Ansök

Övrig information

Vi arbetar med löpande urval och ser därför att du skickar din ansökan så snart du kan. Datum för intervjuer är bokade till 4/12. 

Vi tillämpar möjligheten till flexibelt arbetssätt.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba på Älmhults kommun: https://www.almhult.se/jobba-hos-oss

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.