Biståndshandläggare

Om arbetsplatsen

Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla.

Arbetsuppgifter

Uppdraget som biståndshandläggare innebär att du får arbeta med något av det bästa och mest berikande som finns - att bidra till att skapa en meningsfull vardag och trygghet för den enskilde brukaren.

Som biståndshandläggare utreder, prövar, beslutar och följer du upp beslut kring den enskildes behov av bistånd enlig socialtjänstlagen (SoL). Arbetet innebär en nära dialog med personer som söker hjälp och med deras anhöriga.

Du har tätt samarbete med andra yrkeskategorier och är delaktig i teamet kring den enskilde. Sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och hemtjänsten arbetar inom samma verksamhetsområde som du och har kontor i samma byggnad. Detta bidrar till ett nära och enkelt samarbete. Du har alltid nära till det kollegiala stödet och till teamledare. Kontorsbyggnaden är belägen i Älmhults centrum med gångavstånd till stationen. Älmhult har mycket bra pendlingsmöjligheter från norr till söder.

Vi dokumenterar i Lifecare och utreder enligt behovssinriktade och systematiska arbetssättet IBIC - individens behov i centrum.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomutbildning eller vad arbetsgivaren bedömer som likvärdig utbildning. Du ska vara väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och ha modet att pröva dem.

Du bör ha erfarenhet av att arbeta med handläggning och dokumentation enligt socialtjänstlagen. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är en van datoranvändare.

Du är trygg med att arbeta självständigt, är ansvarstagande, strukturerad och har förmåga att hantera krav från din omgivning, utan att tappa fokus på uppdraget med myndighetsutövning.

Ditt arbete präglas av god kvalité, gott bemötande och en hög servicenivå liksom ett flexibelt förhållningssätt.

Vi har flextidsavtal.

Tjänsten kräver körkort B.

Fakta om tjänsten

Yrkesområde
Socialt arbete
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Tillträde
Snarast enligt överenskommelse. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan.
Erfarenhet
Ingen erfarenhet krävs
Antal platser
1
Publicerad
2022-09-14
Ansök senast
2022-10-05

Upplysningar

  • Ingela Jeppsson
    Enhetschef
    Telefon: 0476-55247
  • Anna Igelström
    Teamledare
    Telefon: 0476-643483
  • Anton Härder
    Vision
    Telefon: 0476-55057
    E-post: Anton Härder

Ansökan

Referensnummer
A1156492/2022Ansök

Övrig information

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.