Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Om arbetsplatsen

Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla.

Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar?

Arbetsmarknadsenheten söker nu socialsekreterare till ekonomiskt bistånd då vi har kollegor som gått på föräldraledighet. Arbetsmarknadsenheten består av myndighetsdelen ekonomiskt bistånd samt verkställighetsdelen arbetsmarknadsåtgärder.

Förutsättningen för arbetet är att samverka både inom enheten, verksamhetsavdelningen, kommunen och med andra myndigheter.

Arbetet med socialt arbete innebär för oss ett socialt förändringsarbete där vi arbetar utifrån människors individuella förutsättningar.

Arbetsuppgifter

Vi söker dig med ett genuint intresse för socialt arbete med vuxna. Som socialsekreterare hos oss utreder och bedömer du rätten till ekonomiskt bistånd. Du utreder också rätten till förmedling av egna medel och felaktiga utbetalningar.

Vi arbetar alltid utifrån från den enskildes behov och förutsättningar samtidigt som socialtjänstlagen och kommunens riktlinjer styr vårt dagliga arbete.

Tillsammans med våra brukare försöker vi hitta lösningar som stärker den enskilda individens resurser och möjligheter att bli självförsörjande samt leva ett självständigt liv med god kvalitet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:
* har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
* är nyfiken, kreativ, noggrann, självständig och flexibel
* har god förmåga att prioritera
* har god samarbetsförmåga såväl internt som externt
* är intresserad av att arbeta utifrån individens egna möjligheter och resurser
* har ett engagemang och vill vara med och utveckla verksamheten
* kan uttrycka dig väl i tal och skrift

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.

Fakta om tjänsten

Yrkesområde
Socialt arbete
Anställningsform
Tidsbegränsad anställning
Omfattning
Heltid
Tidsbegränsad till
2023-08-31
Tillträde
Snarast eller enligt överenskommelse.
Varaktighet
6 månader eller längre
Erfarenhet
Erfarenhet krävs
Antal platser
2
Publicerad
2022-07-04
Ansök senast
2022-08-07

Upplysningar

  • Monika Skowronski Amaral
    Verksamhetschef IFO
    Telefon: 0476-55468
    E-post: Monika Skowronski Amaral
  • Fackliga företrädare nås via kommunens Servicecenter
    Telefon: 0476-55 000

Ansökan

Referensnummer
A1139875/2022Ansök

Övrig information

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.