Controller som brinner för utveckling!

Om arbetsplatsen

Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla. Ekonomi- och upphandlingsavdelningen leder och ansvarar för den övergripande ekonomistyrningen och upphandlingsverksamheten inom Älmhults kommun och tillhör organisatoriskt kommunledningsförvaltningen, under kommunstyrelsen. Här sitter alla kommunens controllers centralt organiserat. Tillsammans arbetar vi med den övergripande ekonomistyrningen, där utveckling av de ekonomiadministrativa processerna prioriteras. I Älmhult arbetar vi i moderna processverktyg såsom Raindance och PowerBI. Vi tillämpar möjligheten till flexibla arbetssätt.

Arbetsuppgifter

Vi söker två controllers som vill vara med och utveckla ekonomiprocesserna i Älmhult. Samtliga controllers är organiserade centralt och för närvarande är de båda tjänsterna inriktad mot kommunstyrelsens verksamheter respektive mot utbildningsnämnden. De båda tjänsterna präglas av budgetering, redovisning, prognos, bokslut, analys och intern kontroll - utifrån såväl ekonomi- som verksamhetsperspektiv. En viktig uppgift är också medverka i att driva utveckling utifrån ett kommunövergripande helhetsperspektiv. I ditt uppdrag ingår även att, tillsammans med förvaltningschef, föredra ekonomiska frågor på politiska arenor. Du kommer också att arbeta med delar av den politiska verksamheten.

Kvalifikationer

Du har utbildning på universitets- eller högskolenivå med ekonomisk inriktning eller annan kunskap och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har kunskap om kommunal redovisning och kommunalt budgetarbete. Du är analytisk, självgående och har en vilja att leda och driva utveckling av arbetssätt och processer. Du bör trivas i en föränderlig miljö, är prestigelös och har förmågan att snabbt växla mellan olika typer av uppdrag och uppgifter. Andra egenskaper som kännetecknar dig är att du är positiv och initiativrik. Du har lätt för att kommunicera, skapa engagemang och delaktighet samt uttrycker dig mycket bra i svenska språket, både i tal och skrift. Det är viktigt att du på ett pedagogiskt sätt kan förklara ekonomi för den som inte är ekonom. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper samt lämplighet.

Fakta om tjänsten

Yrkesområde
Administration, ekonomi, juridik
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Tillträde
Tillträde efter överenskommelse.
Varaktighet
Tillsvidare
Erfarenhet
Erfarenhet krävs
Antal platser
2
Publicerad
2022-05-02
Ansök senast
2022-05-22

Upplysningar

  • Per Elmgren
    Chefscontroller
    Telefon: 0476-55117
    E-post: Per Elmgren
  • Fackliga företrädare nås via kommunens Servicecenter

Ansökan

Referensnummer
A1117885/2022 Ansök

Övrig information

Känner du att beskrivningen stämmer väl in på dig? Tveka inte att ansöka redan idag! Datum för intervjuer genomförs på plats i Älmhult den 24 och 25 maj. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba på Älmhults kommun: http://www.almhult.se/jobba-hos-oss Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.