Kom igång!

Är din fastighet redan ansluten till fiber? Grattis! Med fiber får du bland annat en kapacitet i ditt bredband som slår all annan befintlig teknik!

Välj dina tjänster via Global Connect

ElmNet AB har ett så kallat öppet nät. I ett öppet nät är det ingen enskild operatör eller nätägare som bestämmer vilka tjänster eller vilken leverantör du ska välja – det gör du själv! Du beställer dina tjänster på Global Connect tjänsteportal, där du kan välja tjänster som bredband, TV, telefoni, paketlösningar och trygghetstjänster.

Så här kommer du igång

Via Global Connect sätter du enkelt ihop ett paket som passar just dig. Välj bland mängder av leverantörer, tjänster och kanaler. För aktuella operatörer och tjänster, se vår tjänsteportal. Elmnet - Global Connect Länk till annan webbplats.

1. Koppla in din dator

Koppla din dator till bostadens bredbandsuttag med hjälp av en nätverkskabel. Öppna datorns webbläsare så startar portalen automatiskt.

Om portalen inte startar prova med ett annat uttag eller skriv in adressen manuellt i adressfältet i din webbläsare.https://globalconnect.se/elmnet/ Länk till annan webbplats.

2. Välj tjänst och leverantör

Här får du en överskådlig sammanställning av vilka tjänster de olika leverantörerna erbjuder. Välj den som passar för din användning.

3. Bekräfta din beställning

Fyll i dina personuppgifter för kontakt- och fakturainformation. Bekräfta uppgifterna och klicka på beställ.

4. Nu är tjänsten aktiverad!

Nu är tjänsten beställd! Vänta i cirka 15 minuter och starta om din dator för att komma ut på internet som vanligt. Nu kan du koppla in eventuell annan utrustning, som exempelvis en trådlös router och använda den som tidigare

Supporthjälp

TV och telefoni tjänst går att beställa men inte aktivera via portalen eftersom dessa tjänster kräver en telefonidosa och TV-box för att fungera. Beställ gärna dessa tjänster direkt från den leverantör du vill ha och i god tid då det kan ta 10 arbetsdagar eller mer innan dosa och TV-box levereras. Om du har problem att logga in eller beställa via portalen, ring kundtjänst som är öppet på vardagar mellan klockan 8-17.0200-43 00 000

Hjälp att beställa tjänst

Vill du ha lite hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör? SMSa BREDBAND till 72 660 så återkommer vi till dig. Du kan även kontakta oss direkt på vardagar mellan klockan 8-17.

0200-43 00 00

Så kopplar du in ditt fibermodem

I guiden nedan kan du läsa mer om hur du kopplar in dator, telefoni och TV i ditt fibermodem.

I den switch som vi installerar hos dig kan du ansluta bredbandsutrustningen i valfri ingång. Den känner automatiskt av om det är bredbandsutrustning eller telefoniutrustning. Telefonin ska kopplas enligt instruktionen nedan.

kopplingsschema för routerFörstora bilden

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?