Projekt

Handling är bra kommunikation och marknadsföring. De senaste åren har vi gjort saker som stärker platsvarumärket. Här ser du några exempel på vad vi har gjort.

Besöksnäring

I Älmhult är vi lite extra stolta över vårt varumärke. Alla är vi med och skapar värde, och bidrar till att Älmhult blir en inspirerande och kreativ plats. För att locka besökare till oss har bland annat en turistbroschyr tagits fram där innehållet tar avstamp i platsvarumärket.

Det dukade bordet, människor

Få platser i Älmhults storlek har ena foten fast förankrad i den småländska idyllen och den andra ute i världen. Älmhult erbjuder något unikt genom kombinationen av dessa två tillgångar. Vårt platsvarumärke vilar på tre så kallade profilbärare: IKEA, Småländskt hjärta och Internationell mötesplats. Kombinationen av dessa tre är unik för just Älmhult.

Precis som människor har platser också en personlighet. Personlighetsorden vägleder oss när vi kommunicerar även om vi inte alltid använder de exakta orden. Orden är: internationell, hemtrevlig, jordnära och påhittig.

Personlighetsorden, de tre profilbärarna, och positionen "Älmhult – Home of the Home" utgör grunden i den varumärkesplattform som vi använder som utgångspunkt när vi berättar om Älmhult. Vi ser gärna att fler använder den när de marknadsför Älmhult. Om flera röster säger samma sak blir budskapen och bilden av oss tydligare.

En grafisk profil för Älmhult

När vi lanserade platsvarumärket tog vi fram en grafisk profil och en handbok för att använda platsvarumärket i sin egen marknadsföring.

Vi vill gärna att så många som möjligt använder varumärket – det blir starkare ju fler som sprider det.

Ett vardagsrum med platsvarumärkets grafiska profil, som affischer

Med hjälp av "Älmhult - Home of the Home" kan du koppla ihop ditt eget företag, organisation eller förening med vår gemensamma identitet. På vår sida för platsvarumärket finns olika material så som grafiska mönster, logotyper, färger med mera.

Du kan antingen välja att bara jobba med logotypen, eller en variant med både logotyp och en kort text anpassad för ditt område.

Marknadsföringsmaterialet hittar du här

Ett eget hem för barnen

På Stortorget i Älmhults centrum bygger vi ett eget rum till barnen med härlig hemmakänsla.

Vi har i samarbete med barn på förskola och IKEA tagit fram en alldeles speciell lekplats. En lekplats som är barnens rum i det offentliga rummet. En lekplats där överdimensionerade möbler blir en fantasifull utmaning som stimulerar motorik och kreativitet som aldrig förr. En plats för våra yngre invånare som gör centrum mer levande.

Skiss över lekplats med överdimensionerade möbler.

Lekplatsens utformning är också en hyllning till all den kreativitet våra kluriga företagare står för och som idag är en del av Älmhults identitet. Naturligtvis går även tankarna till den småländska ikonen Astrid Lindgren och hennes livfulla berättelser där barn gärna klättrar och balanserar.

Just nu bygger och monterar vi lekplatsen och området kring den. I månadsskiftet maj/juni är den klar för invigning.

Företagargalan

Företagarna i Älmhult förtjänar alltid att hyllas. Tillsammans med flera organisationer delar vi varje år ut flera priser under Företagargalan.

Logotyp för företagargalan

Syftet med galan är att skapa en mötesplats för företagare, stora som små, från olika branscher och att bygga gemenskap och stolthet över att vara företagare i Älmhults kommun.

Företagargalan arrangeras av Företagarna, Handelsplats Älmhult, Lantbrukarnas Riksförbund, Nyföretagarcentrum, Växande Älmhult och Älmhults kommun.

Om Företagargalan

Sedan flera år tillbaka har framgångsrikt företagande uppmärksammats i Älmhults kommun. Företagande är en viktig del som bidrar till utvecklingen av vår kommun.

Läs mer om företagargalan

Jul i Älmhult

Älmhults kommun tillsammans med näringslivet och stadens butiker skapar julstämning i Älmhults centrum. Konceptet Jul i Älmhult innefattar normalt också ortens julskyltning, som äger rum under advent.

2020 var det installationer med jultema som blev utmärkande för Jul i Älmhult då både julskyltning och julmarknad blev inställt på grund av pandemin med Covid-19.

Upplev julen i Älmhults centrum 2020 Länk till annan webbplats.

Julsoffan med lokal prägel och mysig Hemma-känsla

För första gången genomförde Älmhult 2020 en egen direktsänd uppesittarkväll som gick att njuta av hemma i soffan. Det blev en fullspäckad kväll med både lokala gäster och nationell stjärnglans.

Programledare Jessica Persson och Lars Magnusson höll igång kvällen. Det bjöds på musik, rim och flera intressanta inslag från Älmhult. På plats var DOTTER som framförde flera låtar och tittarna kunde även få en exklusiv intervju med familjen Young/Glans som skapat och skådespelat i årets julkalender Mirakel på SVT.

Lokalt och genuint med hemma-känsla

Kommunens fantastiska formgivare och konsthantverkare var delaktiga i att inreda ”Julsoffan” med lokala design- och hantverksprodukter. Med oss under kvällen var designer, inredare och hållbarhetscoach Jeanette Guttenberg och gav tips kring miljövänlig och fantasirik julklappsinslagning.

Ett nytt koncept för att skapa julstämning under pandemin

Julen 2020 blev annorlunda. Med ”Julsoffan” ville vi att julstämningen skulle, på ett säkert sätt, nå ut till så många som möjligt i Älmhults kommun. Tillsammans med Live! fick vi möjlighet att göra en lokal livesändning med hög kvalité. Det var första gången vi testade det digitala konceptet.

Kulturnatta

Älmhults centrum sprakar av liv när Kulturnatta förvandlar centrum till en härlig plats där kultur och människor möts. Genom mixen av det genuint småländska, IKEA och massor av intryck och avtryck från hela världen erbjuder Älmhult och Kulturnatta något unikt.

Bildkollage med logotypen för Kulturnatta

Kulturnatta planeras och utformas helt i linje med ledorden för vårt platsvarumärke:
internationell, hemtrevlig, jordnära och påhittig.

Älmhult kryllar av drivna och handlingskraftiga personer, entreprenörer och inspiratörer. Lokala föreningar, företag, restauranger, fastighetsägare, professionellt utövande kulturskapare och handlare är med och deltar under Kulturnatta som anordnas vartannat år.

Tillsammans erbjuder vi ett brett programutbud med kultur i alla dess former: kulturhistoria, berättande, konst, gatukonst, eldshow, ljusinstallation, föredrag, utställningar och uppvisningar, design, hantverk, musik, foto, dans, mode, teater, mat och dryck med mera.

2019 års tema var jordnära

Att något eller någon är jordnära är synonymt med enkel, handfast, nära naturen, pragmatisk, verklig eller realistisk. Under 2019 samlades Älmhults kulturliv och bjöd på Kulturnatta med programpunkter från 80 aktörer.

Rondellkonst - Världens hem

Världen och det internationella perspektivet finns i Älmhult. Tillsammans med Wanås Konst och konstnären David Svensson (f. 1973, Skillingaryd, verksam i Malmö) är tre av Älmhults rondeller gestaltade i temat ”Världens hem”. Temat omfattar tre av Haganäsledens rondeller och konstverken invigdes juni 2016.

Rondellkonst med flaggor

Världen tar plats i Älmhult

Vägskyltar förekommer överallt i världen men de lever en ganska undanskymd tillvaro. I vanliga fall så smälter skyltarna in i miljön, men en vägskylt från ett annat land blir synlig i vårt svenska gaturum. I den här rondellen har David skapat ett collage med mer än 50 olika vägskyltar som orienterar sig runt rondellen. Genom konstverket byggs en berättelse om vår samtid och hur världen tar plats i Älmhult.

Flaggor skapar nya föreningar i mångfalden

Här vajar nio flaggor för vinden. David har dekonstruerat ett antal flaggor från olika länder för att skapa nya varianter eller som han själv uttrycker det ”skapa nya föreningar i mångfalden”.

Neonskylt - inspirerad från Hongkong

Här står en neonskylt som är inspirerad från Hongkongs neonskyltar. En skylt från Hongkong som förflyttas till Älmhult både fascinerar och framträder med sina lysande kinesiska tecken. I sin vanliga miljö smälter skylten in men i en helt ny miljö sticker den ut ordentligt.

Älmhultsfestivalen

Det årliga evenemanget Älmhultsfestivalen, tidigare Familjefestivalen, har med hjälp av platsvarumärket fått en uppdaterad prägel och ett tydligare manér. Festivalen planeras och utformas nu helt i linje med ledorden för vårt platsvarumärke: internationell, hemtrevlig, jordnära och påhittig.

Kommunens unika internationella prägel återspeglas i festivalens innehåll och det lokala utbudet ges stort utrymme. Älmhult är Världens hem! Detta tar vi särskilt fasta på under Älmhultsfestivalen – vår egen stadsfest!

Vi har en fantastisk kulturskola med begåvade elever och många mycket duktiga musiker och band. Detta tar vi självklart fasta på. Att sätta ljuset på våra lokala förmågor, inte minst unga sådana, är helt i linje med ambitionen att öka delaktigheten i kulturlivet. Framtidens kulturliv skapas av dagens barn och unga. De begåvade ungdomar vi ser på Älmhultsfestivalen kan mycket väl uppträda på en stor nationell eller internationell scen i framtiden.

Stadsfestivalen bidrar också till att stärka platsen och öka attraktiviteten i centrum och härigenom gynna handlare, caféer, restauranger med flera.

Kontakta Kommunikationsavdelningen

För frågor om vårt platsvarumärke eller om du vill ha mönster i annan färg än vad som finns att hämta hem här, kontakta kommunikationsenheten på e-post: kommunikation@almhult.se

Kontakta Servicecenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till servicecenter.

Stängt Öppnar 29 nov kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?