Turistsommaren 2017: Turistföretagen nöjda och besökarna som söker information blir allt mer digitala

I likhet med tidigare år presenterar vi sommarens besöksstatistik efter turistsäsongen (se bilaga). Nytt för i år är att vi även visar statistik från våra digitala besök på visitalmhult.selänk till annan webbplats. De digitala besöken ökar mycket i år (med 46 procent) medan de fysiska besöken i turistbyrån minskar något (med 16 procent).

För andra året i rad har turistbyrån flyttat från kommunhuset till Köpmangatan under sommarens högsäsong. Under månaderna juli och augusti minskade antalet besökare i turistbyrån något, från 2538 besök förra året till 2126 besök i år. Samtidigt ser vi att antalet besökare på webbplatsen visitalmhult.se har ökat markant. Det var närmare 5000 fler besök på vår webbplats under juli och augusti i år än under samma period förra året.

Målet är att kommunens turistföretag ska få besökare

– Det finns gott om turister i kommunen sommartid och utmaningen är att nå dem på rätt plats vid rätt tidpunkt. När och var detta är finns det inte bara ett svar på. Målet med turistbyråns verksamhet är att sevärdheter, turistmål och företag inom besöksnäringen ska bli välbesökta, menar kommunens destinationsutvecklare Johans Söderlund.

Han har ringt runt till några av dem och frågat om årets sommarsäsong.

– De som jag har pratat med är överlag nöjda med säsongen, konstaterar Johan Söderlund samtidigt som han inte sticker under stol med att det finns kapacitet att ta emot betydligt fler.

Nytt med InfoPoint och utbildning med fokus på värdskap

Under sommaren har kommunen testat att ha en så kallad InfoPoint på IKEA Hotell. Det har varit ett broschyrställ som turistbyråns personal har ansvarat för att fylla på.

– Vi upplever att lika mycket kartor och broschyrer plockats där som från hyllorna på turistbyrån. Även på kommunhuset har besökare hittat ett basutbud av turistinformation och kartor hela sommaren och dessa besök finns inte med i besöksstatistiken, säger Johan Söderlund.

Johan Söderlund har också genomfört utbildning med personal på IKEA Hotell och Sjöstugans camping med fokus på värdskap för att förhöja gästens upplevelse i Älmhults kommun.

– Jag tycker att det är viktigt att alla som möter besökare och turister har allmän kunskap om hela kommunen och att vi alla bjuder på ett gott värdskap, menar Johan Söderlund som planerar att bjuda in fler besöksnäringsföretag till utbildning nästa sommar.

Vad händer 2018?

– Vi tar med oss årets erfarenheter och har som ambition att bli ännu bättre nästa år. Eftersom webbplatsen har blivit så viktig behöver vi lägga ännu mer fokus på den. Jag skulle också vilja att vi kunde erbjuda bättre gång- och cykelleder i kommunen – det är efterfrågat. Samverkan med våra företag inom besöksnäringen är också central. Vi behöver samarbeta och hjälpa varandra, avslutar Johan Söderlund.

Nyhet
Publicerad:

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.