Förslag på ”Welcome center” i Älmhult klart. Syftet är att lyfta turismnäringen i hela verksamhetsområdet.

Uppdatering: detta projekt är nu avlslutat. Klicka här för att läsa mer!

Skiss på fasad för besökscentrumet

På fredagen presenterades ett konkret förslag på ett besökscentrum – eller Welcome center – med placering i Älmhult. I förslaget ligger besökscentrumet granne med det nya IKEA-museet som ska öppna under 2016 och som väntas bli en av Smålands absoluta största turistattraktioner vad gäller antalet besökare från när och fjärran.

Företaget Expology, som arbetat fram förslaget, är specialiserade på utställnings- och upplevelsebaserad design. De har bland annat designat ett flertal muséer, Naturum och besökscentra. Från Expology var det Johan Eckerud, VD, Helene Nilsson, konceptutvecklare och projektledare samt Anna Kulin, utställningsarkitekt, som presenterade förslaget.

Skiss på interiör

Identitet och inspiration

Syftet med besökscentrumet är att lyfta fram hela områdets identitet och ge inspiration att upptäcka de många besöksmål som finns i området, som i det här fallet sträcker sig ungefär tio mils radie från Älmhult i alla riktningar. Kommunerna i Kronobergs län, nordöstra Skåne, Värnamo samt ett par kommuner i Blekinge har hittills varit delaktiga i arbetet. Området begränsas inte av kommun- och regiongränser utan har besökarens perspektiv som ledstjärna.

Modern teknik lotsar besökaren

Besökscentrumet är skisserat på ca 200 m2 stor yta. Det föreslagna konceptet bygger på en pedagogisk tanke om att göra besökarna såväl nyfikna som aktiva och delaktiga i planeringen av sin vistelse i området. 

Bildl på mulittouch-bord

Med hjälp av modern teknik ska man på besökscentrumet kunna samla på sig resmål man gillar på ett enkelt och lekfullt sätt. Ensam eller tillsammans med sitt sällskap sammanställer man sedan en gemensam karta på ett så kallat multitouch-bord. Detta kan man sedan printa på plats eller få en digital variant till sin e-post eller mobiltelefon.

I förslaget finns också en satellit – en mobil enhet som kan röra sig runtom i hela området. En satellit kan vara en ombyggd container som ger samma känsla som besökscentrumet – ett mobilt besökscentrum helt enkelt som kan placeras i hela området.

Besökscentrum bidrar till utveckling

Annika Nilsson, verksamhetsledare på Leader Linné, sitter i styrgruppen* för projektet. Det är Leader Linné som till största delen har finansierat projektet hittills.

­– Jag tror mycket på hela den här grundidén. Vi behöver verkligen en fysisk plats som kan fungera som ett skyltfönster för hela regionens turism. Med besöksströmmarna som väntas till IKEA:s nya museum är läget i Älmhult väldigt bra och något som kan bidra till utvecklingen av turismnäringen i hela regionen, menar Annika Nilsson.  

Inspirerar och stärker samarbete

Lena Stävmo, VD för Destination Småland och ordförande i styrgruppen ser också att besökscentrumet kan stärka besöksnäringen på flera sätt.

– Detta är något nytt och helt unikt vilket jag är övertygad om kommer att bidra till en fantastisk utveckling på sikt. Förutom att vi ökar servicen och inspirerar besökare att ge sig ut och upptäcka alla fina ställen som finns runtom i Småland så kommer det att gynna samarbetet mellan större och mindre företag inom turistnäringen inte bara i Småland utan hela Sydsverige.

– Jag är väldigt glad över att få vara delaktig i processen och hoppas verkligen att det här besökscentrumet kommer att bli verklighet, säger Lena Stävmo. 

Älmhults kommun delar med sig av besöksströmmar

– Att kunna utnyttja de besöksströmmar som IKEA genererar och dela med sig av dem har hela tiden varit utgångspunkten. Det handlar inte bara om besökare på museet utan också den stora mängd affärsresenärer som besöker IKEA:s alla bolag. För att inspirera dem att stanna, komma tillbaka och semestra behövs ett större utbud än vad en enskild kommun kan erbjuda. Därför blir erbjudandet till besökaren så mycket bättre när vi gör det här gemensamt, säger Malin Blom, kommunikationschef och ansvarig för turismfrågorna i Älmhults kommun.

Ägare av projektet, som började med en förstudie och därefter framtagande av ett konkret koncept, är Älmhults kommun och uppdragsgivare är kommunstyrelsen. Projektledaren Per Andersson har lett arbetet så här långt. Nu kommer hela förslaget att behandlas av politikerna. Det som sedan tar vid är att arbeta vidare på det förslag som Expology har lämnat och ge konkreta erbjudanden till kommuner och företag som vill vara med.  


Helene Nilsson, Johan Eckerud och Anna Kulin från Expology.

Helene Nilsson, Johan Eckerud och Anna Kulin från Expology.



*I styrgruppen för projektet ingår: Lena Stävmo, Destination Småland (ordförande), Åsa Simonsson, Tourism in Skåne, Annika Nilsson, Leader Linné, Gudmund Vollbrecht IKEA AB, Malin Blom, Älmhults kommun

Nyhet
Publicerad:

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.