Enklare för medborgarna med nya e-tjänster

Efter sommaren blir det enklare för Älmhults kommuns invånare att göra ansökningar eller ändra förskolescheman. Kommunen har skrivit avtal med en leverantör av e-tjänster så att mer ska kunna göras elektroniskt med dator, surfplatta eller mobil.

– Fokus är att det ska bli enklare för medborgaren, konstaterar Ulf Mohager, webbsamordnare i Älmhults kommun. Man ska inte behöva hämta eller skriva ut en blankett och posta, utan man fyller i ett formulär på webben och signerar elektroniskt.

Det är ett företag som heter Artvise som fått uppdraget att leverera en teknisk plattform för e-tjänster. Den är utvecklad för att kunna hantera just kommunala tjänster och används redan av flera kommuner i Sverige.

– En sak som varit extra viktig i vårt val av leverantör är hur enkelt tjänsterna kan användas i mobiltelefoner eller på surfplattor, förklarar Ulf Mohager. Man kan också använda mobilt bank-id för att legitimera sig.

Medborgaren i fokus

– Det här är ett av de tydligaste exemplen på att sätta medborgaren i fokus. Det säger Robert Palmqvist, som är it-chef i Älmhults kommun och som dessutom leder ett utvecklingsprogram inom kommunen som heter just ”Medborgaren i fokus”. Där ingår förutom e-tjänsterna också utveckling av den externa webbplatsen, intranät och ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem som bland annat ska göra kommunens dokument mer tillgängliga för medborgarna.

Robert berättar att de under införandet av e-tjänsteplattformen kommer att få med minst fem tjänster.

– Vi kommer att börja med lite enklare tjänster för att få igång systemet, förklarar Robert Palmqvist. Vi har dock fått tydliga önskemål om att invånarna vill kunna söka eller säga upp förskole- och fritidsplatser eller ändra sina förskolescheman. Där behöver vi dock kunna koppla ihop det med vårt egna system för att det ska fungera riktigt bra. Det är helt klart en prioriterad tjänst.

Styr själva över den fortsatta utvecklingen

Både Ulf och Robert är överens om att de fem första tjänsterna verkligen bara är början. När den tekniska plattformen väl är på plats är det kommunen själv som styr över urval och takt i införandet av nya tjänster.

– Så snart vi har den tekniska plattformen på plats börjar vi utveckla och testa tjänsterna och hoppas ha de första igång efter sommaren, avslutar Ulf Mohager.

Nyhet
Publicerad:

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.