Pressinformation:
Samarbete mellan Älmhult, Osby, Ljungby och Markaryd:
Paketerbjudandet ”4 Fun” ska ge fler turister i sommar

Bild på representanter från de fyra medverkande kommunerna.

Representanter från de fyra medverkande kommunerna.

Inför den här sommaren prövas ett nytt sätt att attrahera turister. Det är Älmhult som tillsammans med Osby, Markaryd och Ljungby slår sig samman och gör ett pilotprojekt. I paketerbjudandet ”4 Fun” erbjuds inträde för en hel familj till fyra attraktiva besöksmål.

– Förhoppningsvis kommer många svenska och utländska barnfamiljer inte bara stanna till i vårt område utan även övernatta och ta del av ännu fler besöksmål som finns här, säger Johan Söderlund, som är destinationsutvecklare i Älmhults kommun.

Målgruppen är barnfamiljer

Besöksmålen riktar sig helt eller delvis till målgruppen barnfamiljer. I erbjudandet ”4 Fun” ingår inträde för en hel familj på IKEA Museum i Älmhult, Lekoseum i Osby, Smålandet i Markaryd och Sagomuseet i Ljungby. Det rabatterade paketet kostar 780 kronor och säljs av en boendeanläggning i varje kommun, tillsammans med övernattning eller som ett rent upplevelsepaket.

Mer än ett stopp på vägen

Johan Söderlund är förhoppningsfull.

– Vi vill att vårt område ska bli mer än ett stopp på vägen mellan Öresundsbron och Astrid Lindgrens Värld. Genom att paketera ett prisvärt erbjudande hoppas vi att fler ska stanna till och upptäcka mer i våra kommuner, säger han.

Prisvärt paket

Redan i höstas träffades besöksnäringsutvecklare från de fyra kommunerna för att diskutera hur man tillsammans skulle kunna göra området mer attraktivt och få besökare att stanna i området. Det mynnade ut i det här pilotprojektet, som kommer att prövas under perioden 25 juni – 26 augusti i år. I projektet medverkar fyra kommuner, fyra boendeanläggningar och fyra besöksmål. För att hinna med alla fyra besöksmålen behövs minst en övernattning.

Boende och marknadsföring

Utöver IKEA Hotell i Älmhult är Stora Hotellet i Osby, Hotell Terraza i Ljungby och Ekebacken i Markaryd försäljare av paketet. Marknadsföringen kommer att göras på hotellens egna bokningssidor men också på de offentliga besökarwebbplatserna och i de fyra besöksmålens egna kanaler.

I början av hösten utvärderas projektet och därefter bestämmer de medverkande parterna om samarbetet ska fortsätta och hur det i så fall ska utvecklas.

 

Kontaktperson:

Johan Söderlund, destinationsutvecklare, Älmhults kommun
Telefon: 073-420 24 69

 

Med vänlig hälsning
Malin Blom
Kommunikationschef

Nyhet
Publicerad:

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.