Pressinformation 2016-11-09:
Älmhults kommun inför SMS-tjänst

För förbättrad kommunikation och möjlighet att nå de som direkt påverkas av en störning inför Älmhults kommun en SMS-tjänst. Tjänsten gör att invånare som exempelvis drabbas av en vattenläcka snabbt får ett sms med information.

Älmhults kommun och ElmNet AB har tillsammans köpt in tjänsten som kommer att användas vid driftstörningar i fibernätet, planerade vattenavstängningar samt vid akuta vattenläckor.

- Om vattnet stängs av på en specifik gata, eller i ett bostadsområde, är det möjligt för oss att skicka information via SMS endast till de som bor där. Syftet är att förbättra vår kommunikation med invånarna så att vi både når rätt personer och blir snabbare. Vi kommer att börja före årsskiftet. Vår webbplats kommer även i fortsättningen att användas som informationskanal och SMS-tjänsten kommer att fungerar som ett komplement, säger Kristin Täljsten, VA-chef på kommunen.

Vi kommer att använda SMS-tjänsten för att informera om:

  • Akuta driftstörningar, exempelvis vattenläckor.
  • Planerade driftstörningar, exempelvis vattenavstängningar.
  • Föroreningar i dricksvattnet.
  • Driftstörningar i fibernätet

SMS-tjänsten kommer inte att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Vilka får sms?

De som är folkbokförda i Älmhults kommun samt har en telefon som är registrerad på samma adress kommer automatiskt få våra SMS-utskick till sin telefon. Sms skickas till mobilnummer som är registrerade på personer över 16 år i hushållen inom det aktuella området. Alla telefonnummer hämtas från register från Bisnode och uppgifterna lämnas inte ut till någon.

Läs mer här.

Kontakt:

Älmhults kommun
Anna-Lena Åström, tekniker
Tfn 0476-550 52

ElmNet AB
John-Arne Sandström, VD
Tfn 0476-552 53

 

Med vänlig hälsning
Maria Grahn
Kommunikatör

Nyhet
Publicerad:

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.