Pulshöjande aktiviteter kan öka meritvärden i skolan:
Elever och lärare på Linnéskolan höjer pulsen

Klockan är kvart över åtta och klass 7E samlas i idrottshallen på Linnéskolan för att dra igång morgonens pulspass, eller pulsträning som det också kallas. Eleverna spänner ett band runt kroppen med en pulsmätare. Längst fram i idrottshallen står det en läsplatta där eleverna kan följa statistik för sin egen träning. Eleverna ställer sig vid olika stationer, musiken fyller idrottshallen och pulsträningen är i full gång.

Vad innebär det att ha ett pulspass? Idrottsläraren Christos Voudouragkakis berättar att pulspassen innehåller olika aktiviteter som höjer pulsen under en längre tid.

– Det kan exempelvis handla om intervallträning, boxercise eller bollspel. Dessa pulshöjande aktiviteter syresätter hjärnan och frigör vissa hormoner och substanser i kroppen som gynnar långtidsminnet, inlärningen och ett komplext tänkande. Det gör dessutom att eleverna har lättare för att koncentrera sig, berättar han.

Mycket forskning

De senaste åren har allt fler skolor infört pulsträning på grund av de goda effekterna. Linnéskolan är inne på sitt andra år med pulspass och även här ser man positiva effekter. Nyligen gav Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, ut en rapport som visade på ett direkt samband mellan pulshöjande aktiviteter och ökade meritvärden. Detta är dock bara en i raden av många undersökningar som visar på de positiva effekterna och mer forskning är på gång.

Vad tycker eleverna?

Melker och Sune i klass 7E har precis genomfört veckans pulspass och pustar ut. På frågan om vad de själva upplever för förändringar sedan de har börjat med pulspass nämner de flera olika fördelar.

–Vi tycker att man blir piggare och det är mycket lugnare i skolan när vi haft pulspassen. Man har också lättare för att fokusera på lektionerna efteråt och man blir inte heller lika trött, utan istället gladare, berättar de.

Idrottsläraren Christos bekräftar elevernas syn på effekterna av pulspassen. Utvärderingar han har gjort tillsammans med eleverna visar att de allra flesta är mycket positiva till pulspassen, även elever som annars inte tränar någon sport.

– Vi vill gärna fortsätta att ha pulspassen men det är en resursfråga. Att vi kan ha pulspassen nu möjliggörs av det samarbete vi har med IKEA och det är vi tacksamma för. En del har avfärdat det här och menar att vi sysslar med ”hopp och lek”, men då har man nog inte riktigt förstått vad det handlar om och hut mycket forskning det ligger bakom, säger Christos

Nyhet
Publicerad:

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.