Förskolor i Älmhults kommun satsar på Läslyftet

Flera förskolor i Älmhults kommun deltar i Skolverkets satsning Läslyftet. Alla pedagoger från Lyckans förskola, Violen, Eneryda, Häradsbäck, Bokhultet och Liatorps förskola har varit med i satsningen sedan september 2018.

Läslyftet är en kompetensutveckling som bygger på kollegialt lärande med stöd av en handledare.

- Precis som namnet antyder handlar Läslyftet om att vi ska hjälpa våra barn att upptäcka nyfikenheten och glädjen i deras språk-läs- och skrivutveckling, berättar Margareta Gustafsson på Lyckans förskola, en av två handledare, i kommunen.

Margareta Gustafsson och Martina Ljung har gått en handledarutbildning på Halmstad högskola. Där har de fått tips, testat många olika metoder och material.

- Jag tycker att läslyftet är ett toppenbra sätt att inspireras, lära sig nya metoder och utvecklas kollegialt. Skolverkets urval av texter har varit givande och det har varit fantastiskt bra att träffas och diskutera materialet tillsammans med personal på andra förskolor, berättar Martina.

- Vi har verkligen tagit till oss av tipsen och arbetat med det i barngrupperna. Hur läser vi? Hur visar vi och hur pratar vi om bilder? Vi får tänka om och tänka nytt, berättar Martina.

Flera språk i barngrupperna

På Lyckans och Violens förskola har man valt temat flerspråkighet.

- Hos oss passade temat flerspråkighet. Vi har blivit bättre på att använda barnens hemspråk för att de lättare ska kunna tillgodogöra sig nya språk. Vi översätter enkla, vanliga termer som till exempel: välkommen, jacka och mössa, berättar Margareta.

Kommunen har fått statligt stöd för att kunna delta i läslyftet.

- Det innebär att vi kan frigöra en del tid för de handledare som går på Skolverkets handledarutbildningar och som handleder sina kollegor ute på de olika förskolorna, utan att det behöver dras pengar och resurser från andra delar av förskolornas verksamheter, berättar Jenni Karlsson, verksamhetschef.

- Jag tycker det är fantastiskt roligt att vi fått den här möjligheten. Man blir aldrig färdig, vi lär oss nytt hela tiden. Det är kul med nya utmaningar i arbetet, berättar Amanda Olsson, pedagog och en av deltagarna.

Det här är Läslyftet i förskolan

Läslyftet är en kompetensutveckling anordnat av Skolverket med fokus på barns språk-, läs- och skrivutveckling.

Läslyftet bygger på kollegialt lärande där förskollärare och annan pedagogisk personal lär av och med varandra. Det kollegiala lärandet sker i grupp och leds av en handledare. Grupperna ska bestå av 6–10 deltagare och varje handledare ska handleda minst två grupper.

Kompetensutvecklingen sker lokalt på förskolan och är tätt knuten till ordinarie arbete.

Nyhet
Publicerad:

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.