Ryforsgårdens förskola

Alla våra barn har rätt att vara sig själva och bli behandlade med respekt och utifrån sina förutsättningar, vilket är en grund för utveckling och lärande. ​Alla är lika viktiga och tillsammans är vi starka.

Om förskolan

Ryforsgårdens förskola ligger cirka 1,5 mil utanför Älmhult med närhet till skog och natur. Förskolan har tre avdelningar - Igelkotten och Haren som finns på Ryforsgården, och Nyckelpigan som är belägen i skolans lokaler.

Nyckelpigan är en avdelning för de äldre barnen och man vistas där tills man ätit mellanmål sedan förflyttar man sig till Ryforsgården där man är tillsammans resten av dagen. Barnen på Nyckelpigan äter samtliga måltider i skolans matsal. Närheten till skolan gör att barnen blir väl förberedda inför förskoleklassen.

Alla avdelningar har tillgång till skolans bibliotek och gymnastikhall. Vi erbjuder en mångsidig verksamhet där barnen får kontakt med olika uttrycksmöjligheter som sång, musik, rörelse, drama, IKT och skapande.

Så här arbetar vi

För oss är det viktigt att det är barnens intressen som styr vår verksamhet. Vardagen ska vara meningsfull och lärorik för barnen på vår förskola. Vårt främsta mål att alla barn ska trivas och tycka det är roligt på förskolan. Vi uppnår detta genom att vi har ett empatiskt och lyhört förhållningssätt och arbetar aktivt med värdegrundsfrågor tillsammans med barnen.

Vi jobbar projektinriktat, vilket innebär att barnen för möjlighet till att fördjupa sig inom läroplanens olika målområde. Val av projekt initieras av pedagogerna, men arbetet bygger sedan vidare på de inriktningar som barnen visar intresse för. Som hjälp i detta arbete använder vi den pedagogiska dokumentationen som ett verktyg att komma nära barns tankar, att lyssna noga för att kunna utmana dem vidare.

Utevistelse är något vi prioriterar och då samverkar vi mellan våra avdelningar på vår gemensamma gård.

Digitala verktyg - en naturlig del i verksamheten

På förskolan strävar vi efter att våra digitala verktyg ska bli en så naturlig del i verksamheten som möjligt.

På förskolan finns en digital mötesplats som heter ”Navet” här finns alla våra digitala verktyg samlade för att lätt kunna användas vid behov under dagen. Här pågår ett aktivt arbete med IKT som ett pedagogiskt verktyg, både projektorer, lärplattor, Clevertoutch, Blouhbottar, digitala mikroskop med mera skapar otroliga möjligheter i det pedagogiska arbetet med barnen men också som arbetsverktyg för pedagogerna. På förskolan arbetar vi medvetet med både material och miljö och målet är att de digitala verktygen är precis lika tillgängliga som allt annat material.

Genom användandet av de digitala verktygen skapas också en ny möjlighet för barnen att uttrycka sig och kommunicera på flera olika sätt. Att arbeta med källkritik och att bli ansvarsfulla nätanvändare är viktiga område för oss i förskolan att arbeta med. Det öppnar även upp möjligheter för reflektion tillsammans med barnen, på så sätt kan barnen återuppleva det vi gjort genom att ”vara i det igen” och även dela erfarenheter och tankar med varandra.

Inskolning

Inskolningen är en viktig period i barnets tid på förskolan, kanske den viktigaste. Då läggs grunden för barnets och vårdnadshavarnas trygghet hos oss. Inskolningar idag är väldigt olika. Det går aldrig i förväg att säga hur en inskolning ska gå till för det beror helt på barnet och gruppen som barnet ska skolas in i.

Som vårdnadshavare bör man ta i beräkning att det kan ta cirka två veckor innan ordinarie schema påbörjas. Några månader efter inskolning erbjuder vi ett inskolningssamtal där vi samtalar om ert barns första tid på förskolan samt vårdnadshavarens och förskolans uppdrag/förväntningar om verksamheten.

Inför inskolning tar förskolan kontakt och ger mer information.

Kompetensutvecklingsdagar

  • 6 december 2019
  • 7 januari 2020

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.