Information auf Deutsch
Information in English
Till Älmhults kommuns startsida
Överraskande Älmhult - internationellt & nära

I vänsterspalten visas en meny och kontaktuppgifter

Politik

I organisationen Älmhults kommun jobbar många människor.
Några av människorna kallas för politiker.
Politikerna är valda av oss människor som bor i området.
Politikerna jobbar i olika grupper.
Den största gruppen heter kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige är den grupp som kan bestämma mest.
Kommunfullmäktige träffas en gång varje månad.
Då får alla människor som bor i området vara med och lyssna.
En annan grupp heter kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen hjälper till med saker som man ska prata om i kommunfullmäktige.
När grupperna träffas skriver de ett protokoll.
I protokollet står vad man har pratat om och bestämt.