Information auf Deutsch
Information in English
Till Älmhults kommuns startsida
Överraskande Älmhult - internationellt & nära

Beställning av färdtjänstresor

tfn 0775-77 77 00

Biståndshandläggare

Monica Bengtsson
tfn 0476-554 58
Område: Centrala Älmhult
Birgitta Fransson
tfn 0476-554 54
Område: Centrala Älmhult, Möckeln, Klöxhult, Elmiersområdet, Norregård
Lena Svensson
tfn 0476-554 51
Område: Häradsbäck, Älmhult centrala norra
Pia Kilström
tfn 0476-554 53
Område: Delaryd, Göteryd, Hallaryd, Pjätteryd, Älmhult centrala norra
Maria Ring
tfn 0476 - 552 60
Område: Diö, Liatorp, Eneryda och Virestad

Socialförvaltningen


e-post social@almhult.se

I vänsterspalten visas en meny och kontaktuppgifter

Färdtjänst

Färdtjänst är för personer som inte kan åka med till exempel buss.
Du får åka med färdtjänst högst 6 mil.
Du får också åka till städerna Ljungby och Växjö.
Du får hjälp med att bära dina väskor till och från din egen dörr.

Vem kan få färdtjänst?
I Lagen om färdtjänst står vem som kan få färdtjänst.
För att kunna få färdtjänst måste du:

  • vara folkbokförd i Älmhults kommun
  • ha en funktionsnedsättning

Du ansöker om färdtjänst hos en person som kallas biståndshandläggare.
Du kan ringa till en biståndshandläggare om du har någon fråga.
 
Riksfärdtjänst
Det finns också något som heter riksfärdtjänst.
Med riksfärdtjänsten kan du åka utanför den kommun där du bor.
Du måste ansöka om riksfärdtjänst minst 2 veckor innan du ska åka.
Du ansöker om riksfärdtjänst hos en biståndshandläggare.

Överklaga
Biståndshandläggaren kan bestämma att du inte får färdtjänst.
Om du tycker att vi har bestämt fel kan du överklaga.
När du överklagar betyder det att Länsrätten ska bestämma.
Du måste överklaga inom 3 veckor.
Biståndshandläggaren kan berätta hur du kan överklaga.
 
Mer information om färdtjänst och riksfärdtjänst