Artikeln publicerades 14 juni 2023

Denna artikel är äldre än fem månader och innehållet kan vara inaktuellt.

Älmhult kommuns servicecenter - topp tre bland Sveriges kommuner

I en ny nationell servicemätning som nyligen genomfördes av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) landar Älmhults kommun in på en tredjeplats.

Servicemätningen utfördes mellan mars och maj och riktade sig ut till invånare och deras upplevelse i kontakt med kommunen. Den visar vilka kommuner som ger bäst bemötande samt hur enkelt det är för invånarna att få hjälp.

Vi har fyra väldigt bra kommunvägledare i vårt servicecenter och vi fokuserar mycket på bemötande i våra kontakter, oavsett om det är i telefon, e-post eller annan kanal. Vi tänker och pratar också service genom hela kedjan och släpper inte ett ärende utan att ha säkerställt att invånaren fått återkoppling, säger Susann Pettersson, kommunchef på Älmhults kommun

Satsning som har gett resultat

År 2020 satsade Älmhults kommun på ett servicecenter som vägen in till kommunen och som förenklar för den som har frågor eller vill ha kontakt med någon inom kommunen. Det är fortfarande ett pågående arbete med att hela tiden försöka förbättra och förenkla servicen för Älmhult kommuns invånare och besökare.

Vi är väldigt glada för resultatet i denna mätning. Det känns såklart jättebra att vår satsning på att skapa ett servicecenter verkar fungera bra för våra invånare och besökare men vi är också ödmjuka inför att det fortfarande är ett pågående arbete som ständigt behöver utvecklas och förbättras, säger Stina Ramberg Fälth, Servicechef på Älmhults kommun